Passat 1.8T 2002, Låter förjävligt! Snälla hjälp!

JessicaHoglund
12 maj 2016 · 6 Inlägg

Hej! Jag har ganska nyligen bytt toppen efter att kamremmen gick åt H*vette och vi startade den igår. Då gick den fruktansvärt ojämnt och rassligt. Kan lägga ut video på min profil. Det jag undrar är nu vad ska man göra. Jag vet inte vad vi ska göra för att få den att gå bättre. Den går nu jämnt men fortfarande otroligt rassligt. Vi har kontrollerat att kamremmen sitter rätt tre gånger och kollat över så allt sitter på plats men upptäckte att toppen vi bytte till var några år äldre. Så vissa slangar och vakuumslangar har ingenstans att gå eller sitter på helt olika ställen så det inte når varandra. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Mycket möjligt att jag beter mig lite som en amatör men det beror på att jag är en.

Hoppas verkligen att ni har tid att dras med mig och mina frågor, och tackar i förskott! tongue

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
Cupra_
12 maj 2016 ·

Är ni helt säkra på att ni köpt rätt topp? Det låter ju som om ni monterat fel topp och i så fall är det bara riva och köpa rätt, annars lär det bli svårt att få det bra tror jag..

Har kamremmen gått så kan det dessutom vara skit i hela motorn om ni har otur. Vevstakar, ventiler, kolvar  m.m. kan ha tagit rejält med stryk... Metallspån/bitar kan ha släppt..

Hade det varit min bil hade jag antingen rivit motorn i molekyler och undersökt allt, var bara toppen skadad hade jag köpt rätt topp. Alternativt bytt hela motorn till en begagnad.

Om inte vakuumslangar sitter på plats är det inte så konstigt att motorn går skit heller, den får smygluft och tappar tryck då. ALLT ska vara monterat korrekt, inklusive vakuumslangar, om motorn går skit då så kan man ju börja rota..

CC72
12 maj 2016 · 1 661 Inlägg

Rassligt som i en kedja? Isåfall kanske ni får kolla upp kedjan som sitter i bakkant av motorn mot torpedväggen.
Lyfte ni toppen får man väl med den?
1.8t har både rem och en kedja. För att sen få den att gå bra måste ni såklart koppla in de slangar som hänger löst.

Vissa kanske inte är viktiga för just motorgången men kolla på den andra toppen så ser ni ju vart allt går och vad man "måste" ha.

JessicaHoglund
13 maj 2016 · 6 Inlägg

Deception skrev:
Är ni helt säkra på att ni köpt rätt topp? Det låter ju som om ni monterat fel topp och i så fall är det bara riva och köpa rätt, annars lär det bli svårt att få det bra tror jag..

Har kamremmen gått så kan det dessutom vara skit i hela motorn om ni har otur. Vevstakar, ventiler, kolvar  m.m. kan ha tagit rejält med stryk... Metallspån/bitar kan ha släppt..

Hade det varit min bil hade jag antingen rivit motorn i molekyler och undersökt allt, var bara toppen skadad hade jag köpt rätt topp. Alternativt bytt hela motorn till en begagnad.

Om inte vakuumslangar sitter på plats är det inte så konstigt att motorn går skit heller, den får smygluft och tappar tryck då. ALLT ska vara monterat korrekt, inklusive vakuumslangar, om motorn går skit då så kan man ju börja rota..

Det är samma topp bara det att den är något år äldre, Vi kollade ventilerna på den gamla toppen å bestämde att vi byter då ventilerna va lite krökta. Kolvarna däremot hade klarat sig som tur var. Vad jag fattade som på mina vänner som kan betydligt mycket mer om bilar än vad jag kan så spelade det ingen roll om det var samma topp fast lite äldre. Men jag vet inte, är så otroligt osäker just nu, därför jag vänder mig till er här på denna hemsidan hmm

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
JessicaHoglund
13 maj 2016 · 6 Inlägg

CC72 skrev:
Rassligt som i en kedja? Isåfall kanske ni får kolla upp kedjan som sitter i bakkant av motorn mot torpedväggen.
Lyfte ni toppen får man väl med den?
1.8t har både rem och en kedja. För att sen få den att gå bra måste ni såklart koppla in de slangar som hänger löst.

Vissa kanske inte är viktiga för just motorgången men kolla på den andra toppen så ser ni ju vart allt går och vad man "måste" ha.

När vi lyfte av toppen så fick man med den ja, men jag tycker nog att det låter mer som om det går torrt, gå gärna in på min sida under videoklipp och kolla, det finns ett videoklipp där på den och hur den låter, Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa ^^

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
JessicaHoglund
13 maj 2016 · 6 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag tycker mig känna igen ljudet, det låter som "torra HVA-element" (Hydraulic Valve Adjuster), eller på svenska nåt i stil med "hydrauliska ventil-lyftare". Detta kan hända om en topp "legat länge" och/eller om man snurrar på kammen en hel del "för hand utan att starta motorn", HVA-elementen kan då tömmas på olja. Hade snarlikt oljud från toppen på en Passat -91 efter kamremsbyte där jag bytte oljan samtidigt och spann motorn med startmotorn utan olja i tråget (i syfte att kolla så remmen satt rätt efter ett antal vevaxelvarv). Jag fick varva motor runt 2000-3000 varv i dryga 20 minuter innan det tystnade helt, minns jag rätt dröjde det lätt 10 min innan jag kunde höra skillnad i ljudet...

Okej, tycker du jag ska prova att starta och varva lite och kolla hur den går då? Den nya toppen låg aldrig speciellt länge då vi inte monterade bort den från den andra motorn fören vi hade ordning på packningar sånt innan vi satte den på plats dvs smile

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
JessicaHoglund
13 maj 2016 · 6 Inlägg

om det skulle vara så att silen i oljetråget är tät, räcker det med att man gör rent eller bör man köpa en ny? Ja frågar då jag är oerhört fattig for the moment tongue

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
it_mutt Avstängd
13 maj 2016 · 10 388 Inlägg

JessicaHoglund skrev:
om det skulle vara så att silen i oljetråget är tät, räcker det med att man gör rent eller bör man köpa en ny? Ja frågar då jag är oerhört fattig for the moment tongue

Oljepickupen kostar inte många kronor. Sitter du inte med bra medel för det hemma, så är det nog på gränsen till billigare att byta. Visst, man kan plocka ner den o lägga den i diesel, cola eller vad man nu råkar ha till hands.

Glöm inte packningar o hela den biten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JessicaHoglund
13 maj 2016 · 6 Inlägg

Okej, får kika på det. För tillfället är det krångligaste att få ordning på han som skulle låta mig låna deras garage med smörjgrop, då det står en bil där nu men den gick å flytta men han hade inga nycklar till den just nu sad

Jag är en tjej på 20 år som älskar bilar men inte kan speciellt mycket om dom. Jag hoppas att jag via denna hemsida kan få lite hjälp utifrån min egen vänskapsomkrets då dom står å diskuterar olika allihop. Jag tackar så mycket för att ni tar er tid å läser och eventuellt kan hjälpa mig.
Volkswagen Passat 1,8T "Sören" (2002)
it_mutt Avstängd
13 maj 2016 · 10 388 Inlägg

JessicaHoglund skrev:
Okej, får kika på det. För tillfället är det krångligaste att få ordning på han som skulle låta mig låna deras garage med smörjgrop, då det står en bil där nu men den gick å flytta men han hade inga nycklar till den just nu sad

Ja då finns det ju möjlighet till rätt förutsättningar för det hela iaf. Smörjgrop (alt något mer än domkraft och pallbockar) underlättar betydligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
13 maj 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
När man tar bort toppen på en bil med hydrauliska ventillyftare (vilket de flesta bilar har idag) så kan det låta för j... de första minuterna (vi snackar rassel )pga att hydraulkolvarna inte är fyllda med tillräckligt mycket olja, så var det när jag hade bort toppen på min Audi 100 -89:a för några år sedan, det klattrade ordentligt och jag trodde att det var motorras på gång, men...efter att jag gasat lite i några minuter försvann  plötsligt "klattret".
Har för mig att det står i Hanyes-boken för Audi 100 83-91 att man ska vänta någon halvtimme efter att man bytt topp innan man försöker starta motorn(Varför?? Kommer inte ihåg).

Sen är det ju viktigt att komma ihåg att all motorolja måste bytas när man tagit bort toppen  liksom oljefilter, i synnerhet när det blivit spagetti av ventilerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang