Skulle det funka att parallellkoppla såhär?

gotboost
14 maj 2016 · 18 Inlägg

Tjenare, håller på och bygger ihop lite ljud till bilen! Har en baslåda med 2x12 med dubbla spolar, antar då att det bästa är att parallellkoppla istället för seriekoppling. Har gjort denna skissen själv då jag inte sett någon liknande på internet, men skulle det funka att köra såhär? smile
http://imgur.com/XdRLCYw

Istället för detta
http://www.drkrupp.se/hifi/filter_pics/ … ppling.gif

Bassiehof
14 maj 2016 · 1 777 Inlägg

Först kanske du kan tala om för oss som undrar vad skillnaden är och hur du vill belasta (ohm) steget?

Gizmojohan
14 maj 2016 · 3 295 Inlägg

Är ju likadant kopplat på båda bilderna?  Eller är det jag som cyklat snett?

Polaren
14 maj 2016 · 352 Inlägg

Eeeheheh.... Samma typ av koppling(parallell) på båda länkarna. Har du tänkt parallell koppla elementens spolar och sedan basarna på varsin kanal på steget?!

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
MammDiin
14 maj 2016 · 2 019 Inlägg

Slave_joe skrev:
Är ju likadant kopplat på båda bilderna?  Eller är det jag som cyklat snett?

Ja enligt bilderna så kopplas båda likadant, rättare sagt att basarna parallellkopplas.

Men om man inte förstår sig på kopplingsscheman (eller tyder det exakt som det visar) så kan man uppfatta andra bilden som att man har skilda kablar från båda basarna som sen kopplas ihop, och dras vidare till förstärkaren, istället för att dra från ena basen till andra och sen därifrån vidare till förstärkaren.

gotboost
14 maj 2016 · 18 Inlägg

Bassiehof skrev:
Först kanske du kan tala om för oss som undrar vad skillnaden är och hur du vill belasta (ohm) steget?

Jag vet inte om det är någon riktig skillnad, lite därför jag ställde frågan. Helst 1ohm men 2 funkar också.

Slave_joe skrev:
Är ju likadant kopplat på båda bilderna?  Eller är det jag som cyklat snett?

Tack, lite halvt det jag var ute efter. Att få veta om det blir någon skillnad på kopplingarna!

Polaren skrev:
Eeeheheh.... Samma typ av koppling(parallell) på båda länkarna. Har du tänkt parallell koppla elementens spolar och sedan basarna på varsin kanal på steget?!

Då lådan är byggd från fabrik så vet jag inte hur spolarna är kopplade. Grejen är att det finns 2st + o - ibak och det är dom två jag vill koppla ihop då jag bara har ett uttag på steget. Ägaren innan har kopplat två sladdar på + och två på - från steget och sedan kopplat in varsin + kabel på lådan och sen samma med minus. Skulle det göra någon skillnad om jag ändrade så att dom blev "parallellkopplade" eller blir det samma sak? Är nybörjare på detta så jag ursäktar min ovishet.

MammDiin skrev:

Slave_joe skrev:
Är ju likadant kopplat på båda bilderna?  Eller är det jag som cyklat snett?

Ja enligt bilderna så kopplas båda likadant, rättare sagt att basarna parallellkopplas.

Men om man inte förstår sig på kopplingsscheman (eller tyder det exakt som det visar) så kan man uppfatta andra bilden som att man har skilda kablar från båda basarna som sen kopplas ihop, och dras vidare till förstärkaren, istället för att dra från ena basen till andra och sen därifrån vidare till förstärkaren.

Det blir alltså en parallellkoppling även ifall jag gör som  jag ritade i paint? Tänkte mig att dra en kabel från steget till en av uttagen ibak på lådan och sen dra + till + och - till - mellan basarna så att allting liksom kopplas ihop.


Får tacka för alla svar! Som sagt var är jag en riktig nybörjare på detta så ber om ursäkt ifall det är lite oklart. smile

MammDiin
14 maj 2016 · 2 019 Inlägg

Basarna är troligen kopplade skilt bak på lådan så man kan välja om man vill parallellkoppla dem eller köra dem i serie.
Vad har du för slutsteg och vad är det för basar/låda?

gotboost
14 maj 2016 · 18 Inlägg

MammDiin skrev:
Basarna är troligen kopplade skilt bak på lådan så man kan välja om man vill parallellkoppla dem eller köra dem i serie.
Vad har du för slutsteg och vad är det för basar/låda?

Slutsteg Gas Pro 1000D basar är Gas Silver 2x12 i en GV212DB låda. smile

zleepy Trucker
14 maj 2016 · 1 391 Inlägg

oavsett hur du kopplar vid plintarna bak, eller ihop dom senare så går dom fortfarande på samma kabel när det når stereon..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang