Primera 1999 automat slår i växel.

smurfen32
15 maj 2016 · 311 Inlägg

När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel.
Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning.
Något förslag???
Har iförsig inte kollat olje nivån än.
Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 007 Inlägg

smurfen32 skrev:
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel.
Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning.
Något förslag???
Har iförsig inte kollat olje nivån än.
Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??

Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
smurfen32
15 maj 2016 · 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel.
Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning.
Något förslag???
Har iförsig inte kollat olje nivån än.
Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??

Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!

/Benny

Får ner och titta på nivån sen.
Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så.
Tack för svaret

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 007 Inlägg

smurfen32 skrev:

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel.
Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning.
Något förslag???
Har iförsig inte kollat olje nivån än.
Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??

Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!

/Benny

Får ner och titta på nivån sen.
Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så.
Tack för svaret

Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
smurfen32
15 maj 2016 · 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:

Vettemannen skrev:

Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!

/Benny

Får ner och titta på nivån sen.
Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så.
Tack för svaret

Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.

/Benny

Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta.
Kan ju vara så enkelt så där är lite olja

smurfen32
15 maj 2016 · 311 Inlägg

smurfen32 skrev:

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:

Får ner och titta på nivån sen.
Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så.
Tack för svaret

Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.

/Benny

Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta.
Kan ju vara så enkelt så där är lite olja

Har kollat oljan nu.
Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag.
Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i.
Svårt att se på den stickan.
Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte.
Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 007 Inlägg

smurfen32 skrev:

smurfen32 skrev:

Vettemannen skrev:

Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.

/Benny

Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta.
Kan ju vara så enkelt så där är lite olja

Har kollat oljan nu.
Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag.
Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i.
Svårt att se på den stickan.
Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte.
Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??

Gjorde du som jag skrev när du kollade oljan? Det är alltid för mycket olja om motorn är avslagen. Vissa automatlådor har oljeplugg, vissa har det inte (speciellt USA-bilar). Man kan behöva byta filter också och då ska nog tråget ner. Oljan skall vara lite mer blaskig än vad motorolja är och ska vara klarröd/rosa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
smurfen32
15 maj 2016 · 311 Inlägg

Vettemannen skrev:

smurfen32 skrev:

smurfen32 skrev:

Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta.
Kan ju vara så enkelt så där är lite olja

Har kollat oljan nu.
Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag.
Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i.
Svårt att se på den stickan.
Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte.
Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??

Gjorde du som jag skrev när du kollade oljan? Det är alltid för mycket olja om motorn är avslagen. Vissa automatlådor har oljeplugg, vissa har det inte (speciellt USA-bilar). Man kan behöva byta filter också och då ska nog tråget ner. Oljan skall vara lite mer blaskig än vad motorolja är och ska vara klarröd/rosa.

/Benny

Gjorde som du sa exakt
Kanske är som det ska
Har dock rullat 26000 mil så klart där kommer defekter
Bara skum eftersom den växlar mjukare när oljan blir varm verkar det som.
Inget som stör mig jättemycket bara rädd för att den ska rasa vilket jag inte vill.
Ta ner tråg och sånt orkar jag inte med på en sån här gammal bil som rullat så här långt om jag slipper.
Kanske finns någon tillsats att hälla i?? Med tanke på att den bara slår i tvåan när bilen är kall ju??
Tack för din hjälp och snabba svar föresten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang