Nybytta bromsbelägg = gnäller som f*n

baluba
1 maj 2016 · 187 Inlägg

Bytte bromsbelägg på bilen nu och nu ät det ett jäkla gnällande bara man rör bromsen. Har testat med bromsrengöring men det funkar bara en stund sen börjas det gnälla igen..

Vad kan va problemet ?

uhlin
1 maj 2016 · 2 831 Inlägg

baluba skrev:
Bytte bromsbelägg på bilen nu och nu ät det ett jäkla gnällande bara man rör bromsen. Har testat med bromsrengöring men det funkar bara en stund sen börjas det gnälla igen..

Vad kan va problemet ?

Biltema kan va problemet big_smile

Samuel3
1 maj 2016 · 360 Inlägg

Nya bromsbelägg kan låta en del, det är för att det är en slipande yta för att beläggen ska slitas in med skivan så snabbt som möjligt.

uhlin
1 maj 2016 · 2 831 Inlägg

Samuel3 skrev:
Nya bromsbelägg kan låta en del, det är för att det är en slipande yta för att beläggen ska slitas in med skivan så snabbt som möjligt.

Hmmm....har aldrig jag ens hört talas om.

Men just biltemabelägg är så hårda att det blir gnissel. Så jag gissar på dom kommer därifrån.

Original så har jag aldrig haft problem med detta.

baluba
1 maj 2016 · 187 Inlägg

Nää inga biltema skit, jspec är dom ifrån.

M123
1 maj 2016 · 962 Inlägg

Satt du dit skrikdämpningsplattor?

Sen vill jag nog hävda att inte Biltemas belägg är hårdare utan mjukare och således orsakar vibrationer när det blir svägningar i beläget. Hårda belägg gör väl sällan fälgar svarta. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
baluba
1 maj 2016 · 187 Inlägg

Nä var inte med nå skrikdämpningsplattor?

M123
1 maj 2016 · 962 Inlägg

baluba skrev:
Nä var inte med nå skrikdämpningsplattor?

Vissa belägg har det limmat redan på sig andra får man köpa till. Ibland är det överkurs ibland inte. Här hade det nog varit befogat med ett par kanske.

Senast redigerat av M123 (1 maj 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
ehedman
1 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Tre smidiga steg till skrikfria bromsar
1. Rengör och smörj
2. Montera så kallade skrikdämpningsplattor
3. Gör någon skaplig tvärnit från landsvägshastighet

baluba
1 maj 2016 · 187 Inlägg

Jo kanske, går inte att köra i stand med detta oljud. Står dock detta på deras hemsida " Vi rekomenderar därför en försiktig körning under de första 10-15 milen för att optimal bromskraft ska uppnås."

Mew
1 maj 2016 · 2 152 Inlägg

Smörj baksidan av beläggen (och mellan belägg/ev skrikdämpningsplatta) med koppar/aluminiumpasta. Fick själv göra det på Lolvon för två säsonger sedan pga outhärdligt gnisslande från vänster fram. Efter insmörjning försvann det permanent.

Senast redigerat av Mew (1 maj 2016)

mercaa
1 maj 2016 · 558 Inlägg

Ett annat tips som brukar kunna funka på vissa belägg är att plocka lös beläggen och ta fram filen och fila beläggens kanter för en jämnare övergång.   Vissa belägg har redan den funktionen från lådan.

simlar
1 maj 2016 · 5 516 Inlägg

Byttes även glidplåtarna till beläggen? (om nu bilen har det, svårt att veta då vi ej fått veta vad det rör sig om för bil).

Här har du en väldigt bra video om vad som brukar orsaka skrikande bromsar och hur man åtgärdar problemet på de flesta bilar med skivbromsar och flytande ok:
https://www.youtube.com/watch?v=BnSi8nI1188

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
baluba
2 maj 2016 · 187 Inlägg

Såg nu att jag inte monterat dit skrikplåtarna(satt kvar på gamla), så bara hoppas inte beläggen är trasiga nu.

Mew
2 maj 2016 · 2 152 Inlägg

baluba skrev:
Såg nu att jag inte monterat dit skrikplåtarna(satt kvar på gamla), så bara hoppas inte beläggen är trasiga nu.

Nej då, de fyller absolut ingen funktion annat än att ta bort oväsendet. Beläggen fungerar rent praktiskt precis lika bra utan dem. smile

Rickard-v
15 maj 2016 · 2 665 Inlägg

Du måste ju berätta vad det är för modell av belägg?

Är det sportiga rent av rejsiga belägg så skriker de en del. Går inte att komma ifrån vid småbromsningar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang