Svajjig känsla i bakvagn samt bromsproblem på audi a3 1,8TS 8L -00

Lmartenson
6 maj 2016 · 35 Inlägg

Hej!
När jag pressar min A3:a riktigt hårt i kurvor, 70-80 typ så känns det som bakvagnen ger vika, inte riktigt överstyrning utan mera ger vika... Min gissning är bussningar då stötdämparna känns väldigt bra, tips? Dessutom tar bromspedalen väldigt långt ner. Den är stum och så, men tar väldigt långt ner, tycker att jag till och med trycker den i botten vid vissa tillfällen. Nån som har bra koll på dessa då jag funderar på att hinka i lite värre turbo osv till sommaren? wink

Tack på förhand big_smile

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
it_mutt Avstängd
6 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Vet (visserligen bara ett) fall där krängningshämmaren bak spruckit. Ta en titt på den. Och givetvis infästningen (inte direkt ovanligt att infästningarna blir slitna). Fast det är kanske inte så du upplever det?

Gå över bromsar; ok, belägg, mät skivor, kolla bromsslangar osv runt om. Är väl lättast att börja där för att se om något är suspekt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lmartenson
6 maj 2016 · 35 Inlägg

Tack för bakvagns tipsen, den har jag inte kollat på ännu, grejen är ju att jag inte misstänker att nånting är knas förrän extrem belastning, snabba kurvor eller tunglastad vid omkörningar i 140. Annars känns allt bra. Bromsarna har jag kikat på i samband med köpet, sprojlans belägg, även bromsvätskan håller konstant nivå, så inget verkar läcka...

polish a turd, it's still a turd
Audi A4 3,0 tdi "Saudin" (2005)
Rickard-v
15 maj 2016 · 2 665 Inlägg

Kan vara bussningen som fäster hela bakvagnen. 1 på varje sidan framför bakhjulet.

Har ni verkligen en riktig kängningshämmare på era A3?

På min fd Golf Gti 03 som är samma chassi finns ingen. Så jag köpte en justerbara eftermarknads 24mm krängare från Whiteline. Men bytte bil så den ligger hemma i garaget ifall någon är sugen på bättre väghållning o mindre understyrning??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
it_mutt Avstängd
16 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Rickard-v skrev:
Kan vara bussningen som fäster hela bakvagnen. 1 på varje sidan framför bakhjulet.

Har ni verkligen en riktig kängningshämmare på era A3?

På min fd Golf Gti 03 som är samma chassi finns ingen. Så jag köpte en justerbara eftermarknads 24mm krängare från Whiteline. Men bytte bil så den ligger hemma i garaget ifall någon är sugen på bättre väghållning o mindre understyrning??

Jag har iaf. Har däremot inte reflekterat över huruvida det skulle vara original eller eftermonterat av någon tidigare ägare.

Men ja, bussningarna där dom du påpekar är även det ett möjligt alternativ givetvis. Samma som på ex.vis TT. Finns ju dock förstärkta som säljs till TT, men de passar alltså även till A3 8L

- - Edit - -

Förstärkta/hårdare/mer stabila

- - Edit 2 - -

Till ts; vad har du för däck? Dimensioner och märke tänkte jag främst på

Senast redigerat av it_mutt (16 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rickard-v
16 maj 2016 · 2 665 Inlägg

Är det så. Kan man få se en bild på krängaren bak?

Finns mkt bussningar att välja på. Powerflex, Strongflex mm

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
it_mutt Avstängd
16 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Rickard-v skrev:
Är det så. Kan man få se en bild på krängaren bak?

Finns mkt bussningar att välja på. Powerflex, Strongflex mm

Bilen är utlånad för tillfället och närmare tjugo mil bort, så någon bild på min faktiska bil blir det inte ikväll iaf wink

Men, det ser ut så här på min (även om det då inte är min);

Trodde jag...vi får nog konstatera att det inte är original, med tanke på att det verkar helt hopplöst att hitta en bild på det på nätet. Får väl vidare, med tanke på hur min ser ut (skickmässigt), anta att den har hängt med ett bra tag.

Men jodå, ska försöka komma ihåg att ta en bild när bilen är hemma igen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang