Hankook vs Michelin bäst grepp?

940Black
4 mars 2016 · 133 Inlägg

Jag är ute efter däck med bra grepp, har idag Hankook ventus st RH06 275/40 r20 på Mustangen men problemet är att jag kan aldrig få några bra starter pga dåligt fäste, även gaspådrag på tvåan genererar endast hjulspinn. Så min fråga är om det är värt att byta till Michelin pilot super sport.
Hur stor skillnad kan man förvänta sig?

Senast redigerat av 940Black (4 mars 2016)

940ltt
JBeam
5 mars 2016 · 201 Inlägg

940Black skrev:
Jag är ute efter däck med bra grepp, har idag Hankook ventus st RH06 275/40 r20 på Mustangen men problemet är att jag kan aldrig få några bra starter pga dåligt fäste, även gaspådrag på tvåan genererar endast hjulspinn. Så min fråga är om det är värt att byta till Michelin pilot super sport.
Hur stor skillnad kan man förvänta sig?

Stor big_smile

Eftersom RH06 är billigt skräp och Super Sport är grymma. Dina Hankook kostar väl runt 1500:- st kontra Michelin typ 3000:- st ? Det säger väl en hel del bara det cool

940Black
5 mars 2016 · 133 Inlägg

Jo det stämmer bra! Jag vill bara vara säker på att skillnaden i praktiken är värt prislappen smile
Men du har själv åkt på michelin pss eller?

940ltt
CC72
5 mars 2016 · 1 661 Inlägg

Att åka på 20" lågprofilsdäck och samtidigt söka bra fäste går inte så bra ihop.
Varför satsar du inte på mindre fälgar och mer gummi där du kan laborera med däcktryck?

Cupra_
5 mars 2016 ·

Jag har aldrig provat Michelin på min bil.
Jag har dock Hankook K120 V12 Evo 2 på min bil och de funkar kanon tycker jag. Jag har nästan 300 hästar och framhjulsdrift, och på torrt underlag släpper det i princip aldrig... Visst, är det blött så kan det släppa ibland vid hårt gaspådrag men det gör det nog med de flesta däcken.

Hankook var lite halvskit men om man kollar deras lite dyrare modeller så har de blivit mycket bättre på senare år..

ekelund88
5 mars 2016 · 2 656 Inlägg

940Black skrev:
Jag är ute efter däck med bra grepp, har idag Hankook ventus st RH06 275/40 r20 på Mustangen men problemet är att jag kan aldrig få några bra starter pga dåligt fäste, även gaspådrag på tvåan genererar endast hjulspinn. Så min fråga är om det är värt att byta till Michelin pilot super sport.
Hur stor skillnad kan man förvänta sig?

en superstor skillnad smile som natt och dag

3milius
5 mars 2016 · 296 Inlägg

Hoosier dragradials om det är starter du är ute efter på stora fälgar.

Michelin PSS är ett sjujäkla grepp i (Ja jag har kört diverse prestandabilar på dessa däck i vått som torrt)
men Bridgestone Potenza RE002 ska också vara bra, dessa har jag inte testat själv,
kommer dock testa framöver som gatdäck till min rakt-fram bil. De har väldigt hög treadwear,
alltså låg siffra, de håller med andra ord inte så länge vilket talar för ett mjukt och greppigt däck.

Transporter89
5 mars 2016 · 957 Inlägg

Har kört med Michellin Pilot Sport 3  kanon bra däck  så gissar på att Super sport är  en hel del bättre.  Hancock har jag som vinterdäck nu .. och med ina  310hp på framhjulen så är det  hjulspin hela tiden  1-2  är det blöt så kan det spinna i 3-4 med.... Rätt dåliga är dom om du frågar mig,

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
JBeam
5 mars 2016 · 201 Inlägg

940Black skrev:
Jo det stämmer bra! Jag vill bara vara säker på att skillnaden i praktiken är värt prislappen smile
Men du har själv åkt på michelin pss eller?

Absolut, jag kör bara Michelin pss och Goodyear Eagle F1 på mina bilar nu för tiden. Även kört Continental SC och Bridgestone Potenza. Alla väldigt bra däck med mycket grepp. Ju mjukare däck detso mer grepp, dock går dom ju åt fortare. Men det är de värt. Som CC72 säger är det ju svårt att få bra startgrepp med lågprofil, så gå på så breda däck du kan få på. När jag gick från 265 upp till 295 (Bridgestone Potenza) fick jag en väldigt stor skillnad i grepp. Det rev i princip aldrig loss längre. Dock hade jag bara en 300hk V8.

Senast redigerat av JBeam (5 mars 2016)

Cupra_
5 mars 2016 ·

Transporter89 skrev:
Har kört med Michellin Pilot Sport 3  kanon bra däck  så gissar på att Super sport är  en hel del bättre.  Hancock har jag som vinterdäck nu .. och med ina  310hp på framhjulen så är det  hjulspin hela tiden  1-2  är det blöt så kan det spinna i 3-4 med.... Rätt dåliga är dom om du frågar mig,

Fast det blir ju lite fel att jämföra vinterdäck med deras högfartsdäck... Ungefär som att säga att R-däck är skit för de är inte bra på vintern..

940Black
5 mars 2016 · 133 Inlägg

Okej tack för alla svar, jag känner mig ganska övertygad. Det sitter 20" på bilen för att jag tycker det är snyggt men jag efterfrågar bästa möjliga grepp trots omständigheterna. Hjulen spinner som sagt på tok för mycket nu inte bara i starterna känns som det borde bli mycket bättre med michelin. Hur breda däck kan man ha på 8.5"fälg utan att det ser dumt ut?

940ltt
JBeam
5 mars 2016 · 201 Inlägg

940Black skrev:
Okej tack för alla svar, jag känner mig ganska övertygad. Det sitter 20" på bilen för att jag tycker det är snyggt men jag efterfrågar bästa möjliga grepp trots omständigheterna. Hjulen spinner som sagt på tok för mycket nu inte bara i starterna känns som det borde bli mycket bättre med michelin. Hur breda däck kan man ha på 8.5"fälg utan att det ser dumt ut?

Skulle väl säga att 255 är absolut maxbredd på 8.5" fälg roll
Beror ju mycket på vilket stuk man vill ha. Jag brukar ha 8.5" fälg fram med 235 och 9.5" bak med 265/275 och det tycker jag ser bra ut. Skulle aldrig sätta bredare på 8.5".

Vill man gå över 275 är det 10-11" som gäller om det ska se snyggt ut.

Senast redigerat av JBeam (5 mars 2016)

Rickard-v
15 maj 2016 · 2 665 Inlägg

Michelin supersport är riktigt bra. Kör dem själv på bana. Vilken jäkla skillnad mot vanliga gatdäck.

O greppar det dåligt blir det Michelin sport Cup2. Ett sk R-däck. Nästan ett racedäck godkänt på gatbruk.

Men denna typ av däck har hårdare stomme.
Dragracing däck har mjukare stomme för att greppa i starten.
Kolla en Topfuel så ser du veck i däcksidan när den står still eller kör sakta.

Senast redigerat av Rickard-v (15 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
3milius
17 maj 2016 · 296 Inlägg

Rickard-v skrev:
Michelin supersport är riktigt bra. Kör dem själv på bana. Vilken jäkla skillnad mot vanliga gatdäck.

O greppar det dåligt blir det Michelin sport Cup2. Ett sk R-däck. Nästan ett racedäck godkänt på gatbruk.

Men denna typ av däck har hårdare stomme.
Dragracing däck har mjukare stomme för att greppa i starten.
Kolla en Topfuel så ser du veck i däcksidan när den står still eller kör sakta.

Sant, men, det finns både dragradials och stomlösa slicks.
Hoosier har mycket trevliga dragradials som jag hört en del lovord om från en som kör Porsche GT-modeller på bana som hobby. Dock kanske inte helt optimala däck att åka gata med.. Det är ju en avvägning man får göra.

Michelin gör trevliga kompromissdäck som fungerar till båda delarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang