Batterispänning tomt till fullt

philsson
12 maj 2016 · 1 Inlägg

Kanske inte bilrelaterat då batteriet inte sitter i bilen. Men jag använder ett bilbatteri (ett biltema) för att ladda andra batterier för vardagligt hobbybruk (RC grejer) när man är ute utan laddmöjlighet och undrar hur djupt man kan ladda ur batteriet utan att det tar skada (eller nämnvärd skada ivf).
Kollar man på forum så sägs det allt från att batteriet är tomt vid 12V till 11.5V. Och kollar man voltmätare man kan installera i bilen så är de oftast grön markering mellan 10 och 14V.
Jag har som mest fått i 27Ah i mitt batteri som totalt ligger på 45Ah och då mätte det 12.3 i vilospänning. Vill inte behöva ladda upp det allt för ofta så är det inte skadligt så laddar jag gärna mer innan det är dags, men frågan är då lite denna. Om jag kopplar på en "voltmätare" från till ex biltema med 10-14V på gröna skalan. Kan jag gå efter denna och dra ner batteriet till 10V i vilospänning? (När jag inte belastar det) eller är dessa mätare avsedda att visa grönt på 10V just för att det är under last när bilen är påslagen och likadant 14V då bilen laddar ordentligt?http://i180.twenga.com/hem-och-tr%C3%A4dg%C3%A5rd/voltmeter/voltmeter-tp_8510631628494176056f.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2016 · 17 465 Inlägg

philsson skrev:
Kanske inte bilrelaterat då batteriet inte sitter i bilen. Men jag använder ett bilbatteri (ett biltema) för att ladda andra batterier för vardagligt hobbybruk (RC grejer) när man är ute utan laddmöjlighet och undrar hur djupt man kan ladda ur batteriet utan att det tar skada (eller nämnvärd skada ivf).
Kollar man på forum så sägs det allt från att batteriet är tomt vid 12V till 11.5V. Och kollar man voltmätare man kan installera i bilen så är de oftast grön markering mellan 10 och 14V.
Jag har som mest fått i 27Ah i mitt batteri som totalt ligger på 45Ah och då mätte det 12.3 i vilospänning. Vill inte behöva ladda upp det allt för ofta så är det inte skadligt så laddar jag gärna mer innan det är dags, men frågan är då lite denna. Om jag kopplar på en "voltmätare" från till ex biltema med 10-14V på gröna skalan. Kan jag gå efter denna och dra ner batteriet till 10V i vilospänning? (När jag inte belastar det) eller är dessa mätare avsedda att visa grönt på 10V just för att det är under last när bilen är påslagen och likadant 14V då bilen laddar ordentligt?http://i180.twenga.com/hem-och-tr%C3%A4 … 76056f.jpg

När vilospänningen ligger på 12.6v får väl batteriet anses fulladdat. Vid 12v är det "slut". En mätare för bilbruk från Biltema kan lätt visa någon volt fel. Alltså inte så bra. Har du möjlighet att ansluta en digital mätare är det nog bra. Sen hur den mäter kan du nog känna dig fram med hjälp att att använda grejorna.

Jag laddar också mina RC-prylar med bilbatteri när jag är ute och flyger. Men har dock en smartladdare som kopplas på bilbatteriet när det sitter i bilen.

Du ska använda ett Fritidsbatteri. Det är gjort för att "bli tomt" och laddas igen. Kolla upp det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang