Audi S4 Startmotor snurrar hela tiden

Darkace Skyline Drifter
16 maj 2016 · 640 Inlägg

Har bytt startmotor på min -01 S4 (b5) o när man skruva det sista så råka man nudda pluskabeln på startmotorn me hylsnyckeln mot motorn så det blev gnista, o då började startmotorn snurra och slutade inte så fick rycka batteripolen. Men när jag läggger på batteripolen igen så börjar startmotorn snurra igen o slutar inte.

Vad kan detta bero på?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 maj 2016 · 4 917 Inlägg

När du kortslöt startmotorn så blev det nog en fastsvetsning av något på insidan..
Har du tur så kanske du kan banka loss det från utsidan, annars blir det till att plocka isär den och rätta till felet..
Det dyra alternativet är att köpa en annan och byta och ännu dyrare blir det om du lämnar in den..
Sen en sista sak..Man bytar inte generator eller startmotor med batteriet anslutet, för då ber man om problem..

Senast redigerat av tommen1 (16 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Darkace Skyline Drifter
16 maj 2016 · 640 Inlägg

Hade en misstanke om att kunde blivit nått sånt, får testa o banka lite

tommen1 skrev:
När du kortslöt startmotorn så blev det nog en fastsvetsning av något på insidan..
Har du tur så kanske du kan banka loss det från utsidan, annars blir det till att plocka isär den och rätta till felet..
Det dyra alternativet är att köpa en annan och byta och ännu dyrare blir det om du lämnar in den..
Sen en sista sak..Man bytar inte generator eller startmotor med batteriet anslutet, för då ber man om problem..

Darkace Skyline Drifter
16 maj 2016 · 640 Inlägg

Nopp var inte det som var problemet, skruvade lossa startmotorn o testa den på ett löst batteri och då funka den som den skulle, skruva tillbaka den på motorn o la på batterit och problemet var tillbaka. Måste va nåt relä eller säkring som spökar? Nån som vet var huvud säkring o relän sitter på denna bil?

Utmarks-Loke
16 maj 2016 · 5 813 Inlägg

Snurrar startmotorn även om den lilla ledningen är löskopplad?

Utmarks-Loke
16 maj 2016 · 5 813 Inlägg

När enbart batteriledningen är kopplad alltså? Det är ju väldigt märkligt eftersom startmotorn inte får ström förrän solenoiden dragit fram den. Om den snurrar direkt måste den fastnat i framskjutet läge, annars får den inte kontakt inuti. Men jag fattar inte hur det kan hända för att man kortsluter mellan plusspolen på starten och jord. Och om det ändå är så fattar jag inte hur startmotorn kan funka när den är lös.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Lägg tebaks den GAMLA så ser du nog var problemet sitter..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang