Ford Galaxy 05 dog under körning och startar nu inte. Vad kan vara fel? (LÖST)

Mafisen
13 maj 2016 · 10 Inlägg

Idag ringde min sambo mig och berättade att bilen dog ett par sekunder under körning. Blev såklart fundersam men hon kunde fortsätta köra dit hon skulle. Sedan satte jag in ett nytt batteri i bilen då vi använt vårt husvagnsbatteri under vintern. Jag provade att starta bilen 5 gånger och det tände direkt och den gick igång. När sambon slutade jobbet tog hon bilen den korta sträckan till fritids för att hämta grabben. När hon kom ut gick det inte att starta bilen. Inget hände eller lät när hon vred runt nyckeln. Alla lampor tänds och allt är som det ska förutom att det är helt dött när man försöker starta. Inget klick från startmotorn. Ingenting.

Det går inte att starta den med startkablar. Det går inte att knuffa igång den. Det går inte att bogsera igång den.

Vad kan vara fel? Nån jag pratat med som är duktig på el tror tändplattan. Nån annan som är duktig på att meka sa att kamkedjan nog gått av! Men det har jag svårt att tro på då bilen startat och gått efter den dog under körning.

Nån som har något förslag?

Tack på förhand för hjälpen.

ehedman
13 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Är det tomatlåda?

Mafisen
13 maj 2016 · 10 Inlägg

Nej den är manuell.

Ahmedo91
13 maj 2016 · 123 Inlägg

Har du kollat så att generatorn laddar som den ska?

Edit: Ren gissning dock från min del men låter lite som ett generatorfel jag hade tidigare...

Senast redigerat av Ahmedo91 (13 maj 2016)

Volvo C70 T5 "Ahmedo" (2008)
ehedman
13 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Har du gnista? Kommer det fram soppa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2016 · 17 469 Inlägg

Kamkedja låter inte troligt. Då hade startmotorn fört ett satans liv. Den personen ska du nog inte lyssna på... Kan du mäta volt på batteriet? Man vet aldrig och det är en bra och billig första-grej...

EDIT: Duktig på el och tror på tändplattan? Det är väl knappast en moped... Och ja, jag är elektriker...

Senast redigerat av Hybridsmurfen (13 maj 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mafisen
13 maj 2016 · 10 Inlägg

Det är nu jag kommer avslöja att jag inte vet nånting om bilar. Ni får gärna skratta åt mina dumma frågor.

Hur kollar jag om generatorn laddar som den ska? Kan den bara ge upp hux flux? Hur vet jag om jag får gnista?

Angående om det kommer fram bensin, borde inte motorn låta och försöka starta då i alla fall?

Det där med tändplattan kanske är jag som använder fel terminologi. Han pratade i alla fall om att det kunde vara något problem med tändningen.

Batterikablarna sitter inte åt ordentligt på polerna då det inte går att dra åt tillräckligt. De går att snurra för hand när jag skruvat dem så hårt det går. Men det kan väl inte vara så enkelt?

Kan startmotorn vara problemet? men det borde ju inte göra så motorn lägger av under körning.

Evildan
13 maj 2016 ·

Mafisen skrev:
Det är nu jag kommer avslöja att jag inte vet nånting om bilar. Ni får gärna skratta åt mina dumma frågor.

Hur kollar jag om generatorn laddar som den ska? Kan den bara ge upp hux flux? Hur vet jag om jag får gnista?

Angående om det kommer fram bensin, borde inte motorn låta och försöka starta då i alla fall?

Det där med tändplattan kanske är jag som använder fel terminologi. Han pratade i alla fall om att det kunde vara något problem med tändningen.

Batterikablarna sitter inte åt ordentligt på polerna då det inte går att dra åt tillräckligt. De går att snurra för hand när jag skruvat dem så hårt det går. Men det kan väl inte vara så enkelt?

Kan startmotorn vara problemet? men det borde ju inte göra så motorn lägger av under körning.

*Jo det kan vara så enkelt.

För att kontrollera laddningen behöver du en multimeter som du mäter över batteripolerna när bilen är igång.

JFfoto
14 maj 2016 ·

Ja jag hade lösa poler en gång och fick ruska på dom ibland för att bilen skulle starta.

Mafisen
14 maj 2016 · 10 Inlägg

Evildan skrev:

Mafisen skrev:
Det är nu jag kommer avslöja att jag inte vet nånting om bilar. Ni får gärna skratta åt mina dumma frågor.

Hur kollar jag om generatorn laddar som den ska? Kan den bara ge upp hux flux? Hur vet jag om jag får gnista?

Angående om det kommer fram bensin, borde inte motorn låta och försöka starta då i alla fall?

Det där med tändplattan kanske är jag som använder fel terminologi. Han pratade i alla fall om att det kunde vara något problem med tändningen.

Batterikablarna sitter inte åt ordentligt på polerna då det inte går att dra åt tillräckligt. De går att snurra för hand när jag skruvat dem så hårt det går. Men det kan väl inte vara så enkelt?

Kan startmotorn vara problemet? men det borde ju inte göra så motorn lägger av under körning.

*Jo det kan vara så enkelt.

För att kontrollera laddningen behöver du en multimeter som du mäter över batteripolerna när bilen är igång.

Moment 22 alltså eftersom jag inte får snurr på den.  tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2016 · 17 469 Inlägg

Mafisen skrev:

Evildan skrev:

Mafisen skrev:
Det är nu jag kommer avslöja att jag inte vet nånting om bilar. Ni får gärna skratta åt mina dumma frågor.

Hur kollar jag om generatorn laddar som den ska? Kan den bara ge upp hux flux? Hur vet jag om jag får gnista?

Angående om det kommer fram bensin, borde inte motorn låta och försöka starta då i alla fall?

Det där med tändplattan kanske är jag som använder fel terminologi. Han pratade i alla fall om att det kunde vara något problem med tändningen.

Batterikablarna sitter inte åt ordentligt på polerna då det inte går att dra åt tillräckligt. De går att snurra för hand när jag skruvat dem så hårt det går. Men det kan väl inte vara så enkelt?

Kan startmotorn vara problemet? men det borde ju inte göra så motorn lägger av under körning.

*Jo det kan vara så enkelt.

För att kontrollera laddningen behöver du en multimeter som du mäter över batteripolerna när bilen är igång.

Moment 22 alltså eftersom jag inte får snurr på den.  tongue

Evildan har en poäng där! Det kan mycket väl vara så enkelt! Nya fina batteriskor är en helt solklar investering! Dessutom är de inte dyra. 100-200:- för bägge. (Olika storlek)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mafisen
14 maj 2016 · 10 Inlägg

Jag ska prova nya skor. Tack för tipset. Dock så satte vi startkablarna på kabeln inte polen när vi försökte få igång den så, motsäger det möjligheten att det är skorna det är fel på?

Mafisen
14 maj 2016 · 10 Inlägg

Upptäckte en sak när jag var ute till bilen nu, men jag vet inte om det är ovidkommande.

Det står i intstruktionsboken att varningslampan för motorelektronik ska tändas när tändningen kopplas in, men det gör den inte.

Mafisen
15 maj 2016 · 10 Inlägg

Nu har min bekant varit här och satt på datorn på bilen. Resultatet? Att bilen och datorn inte får nån kontakt.

Möjliga orsaker till det? Kan det vara att datorn inte får nån ström. I så fall tippade han på bottenkontakten i tändningslåset. Att den är kass och inte skickar någon ström till datorn/styrenheten. Låter det som en möjlighet?

Worst case scenario är ju att bilens dator är kaputt. Sannolikhet till det? Blotta tanken får mig att svettas.

Andra orsaker till att dom inte kunde kommunicera?

Mafisen
17 maj 2016 · 10 Inlägg

Problemet är löst. Ett relä som heter nr 30 satt antingen inte i ordentligt eller är inte hundraprocentigt. Jag började skruva bort grejer för att komma åt reläna bakom säkringshållaren. Såg då detta fantastiska relä och tryckte på det ifall det inte satt ordentligt eller nåt. Sen satte jag tillbaka batterikablarna och vred på tändningen. Och se, motorlampan lyste och bilen startade.

Ett nytt relä ska beställas och sättas dit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang