Vibrationer/obalans fram Saab900NG

Fear38
19 maj 2016 · 658 Inlägg

Har ett sjukt drygt irriterande problem med vibrationer o det är fanimej inte lite ratten slår säkert flera cm som om det vore obalans och det har man ju trott såklart. Allting ruskar i bilen kan jag säga... Men från början jag tar en översikt på allt..... Kan sägas först att jag har kört med en framfälg som fick syna ett djupt hål för 2 år sen typ på sommarfälgarna och blev skev på innsidan fälgen men funka hyffsat bra o köra då den var inte så himmla stor ändå. Så har bara kört o kört med den Smiley frown . Kört med felinställning på hjulinställningen men fick det ordnat sommaren 2015 lämnades in till Vianor inställt och då byttes 2 styrleder samtidigt för att dom fick inte opp dom så dom fick kapa bort dom gamla.....
Sen gick allt bra hela vintern, sen i tidig vår så med vinterdäcken så helt plöttsligt fick jag en sjukt konstig punka som inte var nån punka men all luft försvann ur däcket vid färd o det gick på tomt på bara 10 min o då gick fälgen på däcket o jag fick såklart styra emot som en galning den drog ju åt höger. Okej fixa det o det var lite rost under fälgkanten. Sen balansera däcket o körde o sen efter det har det bara jävlats även sommarhjulen. har köpt bättre beg hjul igår o runda fina o balanserade dom. Lika jävvla illa det vibrerar som fan. Mest 75-90 km/h. Om jag gör långsväng eller accelerar så känner jag inte så mycket men håller jag jämn hastighet så är det så jag tror hjulen skall hoppa av eller nåt. Vad kan detta vara det har alltså blivit sämre sen våras vintern???? Tilläggas också att jag kollat skivorna idag och dom ser inte skeva ut men mätte kanten inner o ytterkant som det blivit på skivorna fram håller ca 1 mm som det är slitet vid kanten till skivans anläggningsyta. Men om det skulle vara skivorna skulle inte det slå som fan när man bromsar, för det gör det inte. Hjälp mig blir galen....... Det är en 900NG det gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang