Volvo 240 dör när den blir varm

Wheel_Spin
15 maj 2016 · 245 Inlägg

Någon mer tanke?

Wheel_Spin
15 maj 2016 · 245 Inlägg

Förgasaren är tydligen ''Halv-elektrisk'' Det går in lite kablar till den, finns bland annat något konstigt stift man kan skruva ur som det går en kabel till, är det någon som har erfarenhet av dessa Solex Förgasare på B200k?
Vad på förgasaren brukar strula exakt? Kanske bara kan skruva ur stiftet och byta det?

torsen
19 maj 2016 · 7 233 Inlägg

För mig framstår det, som flera redan nämnt, som en defekt kondensator som vid uppvärmning kortsluter.
Just det här med att den efter nersvalning åter startar uppfattar jag som ett bevis på den teorin.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Att tjommen ska va så förbaskat envis och negligera kylsprayen som ju skulle använts från början..
Kyl kollningen för fasiken och kom till skott någon gång !mad

Senast redigerat av tommen1 (19 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MarreLurven
19 maj 2016 · 1 Inlägg

Hej allihopa, jag är ny här, men jag har kikat på denna tråd och jag har haft en 740 som betedde sej på samma vis. Det visade sej vara tändmodulen. Kylpastan som ligger mellan de båda metalldelarna hade förintats, och då blev det  så att den bara dog. När den kallnat ett tag var det bara att starta igen. Prova att knacka med en mejsel eller nåt på den, samtidigt som nån annan vrider på nyckeln. På 740 startade den direkt när man knackade på den.

MIna fem cent.
MarreLurven

Wheel_Spin
19 maj 2016 · 245 Inlägg

MarreLurven skrev:
Hej allihopa, jag är ny här, men jag har kikat på denna tråd och jag har haft en 740 som betedde sej på samma vis. Det visade sej vara tändmodulen. Kylpastan som ligger mellan de båda metalldelarna hade förintats, och då blev det  så att den bara dog. När den kallnat ett tag var det bara att starta igen. Prova att knacka med en mejsel eller nåt på den, samtidigt som nån annan vrider på nyckeln. På 740 startade den direkt när man knackade på den.

MIna fem cent.
MarreLurven

Tändmodulen är bytt, men tack för svar smile

Wheel_Spin
19 maj 2016 · 245 Inlägg

tommen1 skrev:
Att tjommen ska va så förbaskat envis och negligera kylsprayen som ju skulle använts från början..
Kyl kollningen för fasiken och kom till skott någon gång !mad

Har sprutat kylspray i och runt fördelaren, men inte vill den starta för det.. hmm
Så du tror inte att det kan ha något med förgasaren att göra? Den är halv elektrisk.. Och ska tydligen vara djävulens påfynd enligt alla jag kollat med.

Ska även påpeka att jag har en integrerad hallgivare i fördelaren, vilket innebär att om den strular så måste hela fördelaren bytas..

Senast redigerat av Wheel_Spin (19 maj 2016)

torsen
21 maj 2016 · 7 233 Inlägg

Grundorsakerna till att en bilmotor inte fungerar är(minst) 3:
1. Mekaniska fel typ brusten kamrem, förelaraxel av.
2. Bränsleförsörjning fallerar. T ex ånglås.
3. Elfel i tändkretsen. Defekt komponent, glappkontakt eller temperaturkänslig komponent.

1. Kan vi utesluta eftersom motorn startar när den svalnat.
2. Kan konstateras genom att spruta startgas. Startar motorn så har problemet lokaliserats.
3. Återstår fel i tändkretsen. Lyft av en tändkabel och se om det hoppar en gnista i ett löst tändstift som hålles mot metalldel på motorn.

Hjälper ingenting, skjut Murphy!!!!!cool

Och du, tillämpa tipset med kylsprej på kondensatorn.tongue

Wheel_Spin
15 juli 2016 · 245 Inlägg

torsen skrev:
Grundorsakerna till att en bilmotor inte fungerar är(minst) 3:
1. Mekaniska fel typ brusten kamrem, förelaraxel av.
2. Bränsleförsörjning fallerar. T ex ånglås.
3. Elfel i tändkretsen. Defekt komponent, glappkontakt eller temperaturkänslig komponent.

1. Kan vi utesluta eftersom motorn startar när den svalnat.
2. Kan konstateras genom att spruta startgas. Startar motorn så har problemet lokaliserats.
3. Återstår fel i tändkretsen. Lyft av en tändkabel och se om det hoppar en gnista i ett löst tändstift som hålles mot metalldel på motorn.

Hjälper ingenting, skjut Murphy!!!!!cool

Och du, tillämpa tipset med kylsprej på kondensatorn.tongue

Bytt till högprestanda tändkablar, nya tändstift, tändspole till högprestanda, tändmodul, rotor, fördelarlock och provat med 2 andra fördelare, alltså två andra hallgivare samt sprillans ny Weber 36/36 förgasare och problemet kvarstår. Dags att hoppa från bron?

Senast redigerat av Wheel_Spin (15 juli 2016)

Highway_Outlaw
15 juli 2016 · 198 Inlägg

Nu vet jag inte om denna bilen har en vevaxelgivare.

Men just detta problemet med att den bara stannar när den blir varm och inte startar förrän den blir kall brukar vara problem med en vevaxelgivare.

Men har du gnista när den inte startar?

Wheel_Spin
15 juli 2016 · 245 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Nu vet jag inte om denna bilen har en vevaxelgivare.

Men just detta problemet med att den bara stannar när den blir varm och inte startar förrän den blir kall brukar vara problem med en vevaxelgivare.

Men har du gnista när den inte startar?

Jo den har en vevaxelgivare, även kallad ''hallgivare'' på dessa modeller, och har provat med 2 andra, alltså bytt fördelare 2 gånger och problemet kvarstår hmm

Wheel_Spin
15 juli 2016 · 245 Inlägg

Nej, icke gnista, med 99% säkerhet, sitter en ny weber 36/36 och ny soppapump, så soppa får den kan t.o.m dränka den i soppa om jag vill..

Wheel_Spin
15 juli 2016 · 245 Inlägg

Den startar ju lättare nu efter allt jag bytt i tändväg, alltså behöver jag inte vänta lika länge. Men vill få det här o lira... blir galen..

När den blir varm börjar den hacka och sedan dör den.

Highway_Outlaw
15 juli 2016 · 198 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Nu vet jag inte om denna bilen har en vevaxelgivare.

Men just detta problemet med att den bara stannar när den blir varm och inte startar förrän den blir kall brukar vara problem med en vevaxelgivare.

Men har du gnista när den inte startar?

Jo den har en vevaxelgivare, även kallad ''hallgivare'' på dessa modeller, och har provat med 2 andra, alltså bytt fördelare 2 gånger och problemet kvarstår hmm

Men den har ingen vanlig vevaxelgivare också?

Om man läser på denna sidan: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5084

Så nämns Bendix-Rex tändsystem (B200K) att den skulle kunna ha detta.

Det kan ju vara värt att titta efter?

Wheel_Spin
27 juli 2016 · 245 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:

Wheel_Spin skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Nu vet jag inte om denna bilen har en vevaxelgivare.

Men just detta problemet med att den bara stannar när den blir varm och inte startar förrän den blir kall brukar vara problem med en vevaxelgivare.

Men har du gnista när den inte startar?

Jo den har en vevaxelgivare, även kallad ''hallgivare'' på dessa modeller, och har provat med 2 andra, alltså bytt fördelare 2 gånger och problemet kvarstår hmm

Men den har ingen vanlig vevaxelgivare också?

Om man läser på denna sidan: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5084

Så nämns Bendix-Rex tändsystem (B200K) att den skulle kunna ha detta.

Det kan ju vara värt att titta efter?

Väldigt god tanke! Skall titta efter detta mer noggrant, kunde inte hitta något när jag drog en snabbkoll innan dock.

simlar
28 juli 2016 · 5 524 Inlägg

Pulsair pumpar in luft in i avgasutblåsen i topplocket. Pulsair är vakuumstyrt och får vakuum direkt från insuget.
Det kan omöjligt göra att motorn dör när den blir varm.

EGR är avgasåterföring, EGR-klockan är även den vakuumstyrd men får vakuum endast när motorn är varm då vakuumledningen går till termo-ventilen som sitter i toppen mellan 1ans och 2ans insugskanal.
Har du kopplat EGRen fel så dödas motorn av avgaser, enkelt att testa genom att koppla bort vakuumet till EGR-klockan.

B200K-motorns originalförgasare har en elektrisk bränsleavstängningsventil, detta för att stänga av bränslet vid motorbroms. Vet tyvärr ej varifrån den får signal om att stänga av bränslet.

När man läser kommentarerna i tråden så har du bekräftat att du både har hallvigare i fördelaren och hallgivare på vevaxeln, låter väldigt konstigt om du frågar mig.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MoffeGreven
28 juli 2016 ·

B200K vilken jävla dundermotor!

Dum kommentar kanske. Men har du köpt riktig kondensator, riktiga kablar? Alltså nytt alltihop, provat från olika företag?

Jag skulle även chansat att byta bränslepump.

Edit: såg nu att du hade bytt den..

Senast redigerat av MoffeGreven (28 juli 2016)

Wheel_Spin
28 juli 2016 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Pulsair pumpar in luft in i avgasutblåsen i topplocket. Pulsair är vakuumstyrt och får vakuum direkt från insuget.
Det kan omöjligt göra att motorn dör när den blir varm.

EGR är avgasåterföring, EGR-klockan är även den vakuumstyrd men får vakuum endast när motorn är varm då vakuumledningen går till termo-ventilen som sitter i toppen mellan 1ans och 2ans insugskanal.
Har du kopplat EGRen fel så dödas motorn av avgaser, enkelt att testa genom att koppla bort vakuumet till EGR-klockan.

B200K-motorns originalförgasare har en elektrisk bränsleavstängningsventil, detta för att stänga av bränslet vid motorbroms. Vet tyvärr ej varifrån den får signal om att stänga av bränslet.

När man läser kommentarerna i tråden så har du bekräftat att du både har hallvigare i fördelaren och hallgivare på vevaxeln, låter väldigt konstigt om du frågar mig.

Inte rört EGR, men ska kolla över det.

Yes, men den låser väl spjäll i original förgasaren? Detta kablage hänger löst och det sitter en Weber 36/36 där istället.

Har inte bekräftat, det var en som sa att vissa motorer kan ha både ''hallgivare och vevaxelgivare'' sa till han att det var en god tanke och att jag ska kolla, det låter lika mystiskt i mina öron som i dina dock.

Tack för kommentaren!

Snart kommer det en tråd om motorbyte då vi gemensamt kan komma fram till bästa möjliga för mina behov smile

Wheel_Spin
28 juli 2016 · 245 Inlägg

MoffeGreven skrev:
B200K vilken jävla dundermotor!

Dum kommentar kanske. Men har du köpt riktig kondensator, riktiga kablar? Alltså nytt alltihop, provat från olika företag?

Jag skulle även chansat att byta bränslepump.

Edit: såg nu att du hade bytt den..

Precis, följt elen från tändspolen men hittar ingen kondensator?
Denna har väl en tändmodul istället och ja den är bytt big_smile

Förbered dig för en tråd om motorbyte smile

MoffeGreven
28 juli 2016 ·

Wheel_Spin skrev:

MoffeGreven skrev:
B200K vilken jävla dundermotor!

Dum kommentar kanske. Men har du köpt riktig kondensator, riktiga kablar? Alltså nytt alltihop, provat från olika företag?

Jag skulle även chansat att byta bränslepump.

Edit: såg nu att du hade bytt den..

Precis, följt elen från tändspolen men hittar ingen kondensator?
Denna har väl en tändmodul istället och ja den är bytt big_smile

Förbered dig för en tråd om motorbyte smile

Aaa just de.. Ha aldrig rört en b200k så fel av mig då! Kör i en b230f så håller den för evigt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang