Volvo 945 LTT B230FK -96 Ojämn tomgång, går allmänt väldigt dåligt.

Lokepi
14 maj 2016 · 5 Inlägg

Hej, vet att det finns en mängd trådar om just detta men hittar ingen som passar just denna situation.

Min 940 började strula för någon vecka sedan, och dess tomgång beter sig mycket underligt. Ibland ligger tomgången stadigt på 1000 varv, och ibland har den knappt någon tomgång alls, ibland svänger tomgången snabbt fram och tillbaka mellan 200 och 1200 varv, nyligen hade den även en tomgång på ca 2k varv ett tag. Tar man ur ettans säkring och sätter tillbaka den så får den oerhört låg tomgång / ingen tomgång ett tag. Motorns temp verkar inte ha något samband med tomgången.

För ett par veckor sedan tändes lambdalampan med felkod 2.3.2 (lambdaintegratorn). Detta försvann för ca 2 veckor sedan och lampan har inte tänts igen ännu. Inga felkoder just nu.

Bilen går även mycket ryckigt ibland på varv under 2000 och är helt orkeslös över alla varv. Och ibland går den hur fint som helst. Har inte hittat någon tjyvluft, och drar man ut kontakten till LMM går bilen ännu sämre så har uteslutit denna.

När det kommer till spjällhuset så klickar den som den ska när man rör gasvajern, dock så händer ingenting när man drar ut kontakten till spjällhuset, dvs bilens gång påverkas inte alls om kontakten är i eller inte, vilket får mig att misstänka att problemet ligger hos denna?

Bilens tidigare ägare satte dit ett öppet sportfilter om detta har någon betydelse. Bränslefilter är också bytt nyligen.

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig att lista ut vart problemet ligger då bilen knappt är körbar smile

//Daniel

Senast redigerat av Lokepi (16 juni 2016)

Gatanslag
23 maj 2016 · 47 Inlägg

tar du bort säkring 1 så får den ju inge bensin smile men jag skulle prova byta spjällhus,dom kan man ju få nästan gratis. Hade samma fel förut med dålig tomgång.byta spjällhus och lambda sen funka den fint smile

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
birka76 BASS GLAD
23 maj 2016 · 1 381 Inlägg

testat göra rent tomgångsmotor ?

Senast redigerat av birka76 (23 maj 2016)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Volvo 944 "Gråing" (1998)
Lokepi
11 juni 2016 · 5 Inlägg

Hej igen! Nu har jag haft tid att arbeta lite på bilen problemet kvarstår fortfarande sad, fast har nu lite mer information att jobba med.

Mer symptom:
Svag vid höga hastigheter och gaspådrag, kommer inte över 130km/h
Svag även vid låga hastigher /dålig acceleration.
När man stryper returslangen från BTR så får bilen bättre tomgång och blir betydligt piggare
Tomgången nu sämmre än någonsin och dör konstant på tomgång.


Vad som är gjort:
Bytt Motortempgivare
Bytt BTR
Bytt Lambdasond
Mätt bränsletryck: 3 bar stabilt utan vakumslang på BTR, 2.5 bar med vakumslang påkopplad.
Bytt bränslefilter

Känns som att bilen får för lite bränsle, kan bränslepumpen vara kass trots att den har rätt tryck på 3 bar?

Senast redigerat av Lokepi (11 juni 2016)

Henkix
11 juni 2016 · 6 737 Inlägg

Tror inte det är fel på pumpen om trycket är rätt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lokepi
22 juni 2016 · 5 Inlägg

Nu har problemet löst sig smile. Kompressionstestade motorn i helgas och det var inga problem där, så bytte ut luftmassemätaren mot en från en polares 940 gl -93 med samma bosch nr och bilen gick som en klocka. Så det var luftmassemätaren som var problemet trots att bilen gick sämmre med original urkopplad, gissar att den bara var halvdålig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang