Är kvinnor mer ambitiösa att köra med navigator?

Auto-man
17 maj 2016 · 551 Inlägg

När vi ska köra till ett nytt ställe gör jag som förr och läser kartan men nu på nätet för en färsk, kompletterat med bilder uppifrån ur olika vinklar och på marknivå så jag vet hur det ser ut IRL, speciellt utomlands och vi ska hitta i området en tid. Då det är sista delen som kan vara problemet, inte att komma till området via skyltar. Ser det tjockt ut på något ställe kan jag fråga på nätet om bästa väg då vi inte har tid att fastna i köer. Det brukar fungera bra och jag kan notera allt krångligt med noter.

Men det tar tid på nätet så min kvinna som vill köra, vill istället använda sin TomTom och Mobil, fast de ofta visat sig ha fel så man måste veta själv var man är. De kan ibland visa något rakt emot verkligheten och är ganska irriterande när det är bra skyltat, men kan vara bra att koppla på om man kört vilse, eller genom någon storstad kanske. Till Nynäshamn sa ex. TT att vi skulle köra ut från motorvägen långt innan Nynäs fast det var skyltat rakt fram, förmodligen gammalt i TT då vägen funnits några år.

På semestern senast hade vi memorerat sista genvägen som jag visade hemma och fungerade, men vi bytte planer på väg dit och handlade där vi brukar inne i en stad men inte kört bil där innan eller förberett, så jag hittade in lätt och när vi skulle ut var det mörkt. Då sa jag att vi kör tillbaks samma väg som vi kört in, där vi åkt med andra, men frun började krokna och ville lita till sin navigator i mobilen, som sa alldeles fel så vi skulle svänga där det inte fanns en väg sedan många år. Vi hamnade i köer och var på väg tillbaks till flyget igen, så på en mack gav hon upp och jag fick ta över för första ggn på länge. I trakter där vi åkt runt och kört en del, så jag hittade fram dit vi skulle på skyltning och det jag memorerat. Hennes navigator gav upp och jag hittade inte sladden till TT, så hon var sur flera dagar efter att det gått så bra när hon för första ggn gav upp. Strunta i detaljerna om du inte förstår, nu gäller en principsak.

Som plåster på såren har jag sagt att hon kör säkrare men kvällen inte är hennes tid.

Har haft detta problem återkommande med lite  bråk att hon vill slå på navigator direkt, jag bara om vi kört vilse, istället har vi kört fel med navigator.

Är kvinnor så prylgalna eller kan det bara vara en fråga om tidsbrist?

Senast redigerat av Auto-man (17 maj 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
SoL Eigenbrötler
17 maj 2016 · 1 237 Inlägg

Nej, Ja.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
17 maj 2016 · 538 Inlägg

Min säger bara: "DU KÖR, LÖS DET SJÄLV!"

Jag brukar kunna hitta utan större problem, det är bara till själva husnumret jag brukar använda telefonen. Hitta.se på min iPhone använder jag såväl privat, som på jobbet (som distributionskusk).

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Maxen Teknisk
17 maj 2016 · 328 Inlägg

Enligt egen erfarenhet är fallenhet för att navigera och lokalsinne mycket varierande från person till person. Har inte märkt någon större skillnad vad gäller kön.

Har länge ansett mig ha ett gott lokalsinne, men det var först för bara någon vecka sedan som det gick upp för mig att jag automatiskt höll koll på solens läge och klockslag. Det ger en god kännedom om väderstrecken och därigenom en lite bättre koll på var man varit, är och är på väg till.

Ska jag till någon speciell plats använder jag mig gärna av gatuvyer på nätet. Tycker att det är mycket praktiskt att "känna igen sig" när man kommer fram till en ny adress och genast veta att man kört rätt.

Tror även att fallenheten att navigera beror mycket på hur intresserad man är av själva resan till platsen man ska. Inte bara att man vill komma fram så fort som möjligt och struntar i resten.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Hoppas inte gps-satelliterna dimper ner förtidigt bara..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
17 maj 2016 ·

Byt ut Tomtom till en Garmin av dyrare modell. Och kombinera  med viss kartläsning innan avfärd.  Så har du de komplett.

Brukar ha gps  för att se när jag är framme.  Och totalvägrar allt annat än Garmin egentligen.

Evildan
17 maj 2016 ·

tkd_rille skrev:
Byt ut Tomtom till en Garmin av dyrare modell. Och kombinera  med viss kartläsning innan avfärd.  Så har du de komplett.

Brukar ha gps  för att se när jag är framme.  Och totalvägrar allt annat än Garmin egentligen.

Samma här, bara Garmin.
Men det har nog att göra med att du och jag har arbetat med att komma fram på ett effektivt vis.

Muttley
17 maj 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Byt ut Tomtom till en Garmin av dyrare modell. Och kombinera  med viss kartläsning innan avfärd.  Så har du de komplett.

Brukar ha gps  för att se när jag är framme.  Och totalvägrar allt annat än Garmin egentligen.

Samma här, bara Garmin.
Men det har nog att göra med att du och jag har arbetat med att komma fram på ett effektivt vis.

smile   Ja effektivare gå nog inte med teknisk hjälp.
Har då provat, tomtom, Mio, navigon och något annat.   Men ingen av dem har varit så precis och korrekt som garmin.   Saknar min förra garmin Nuvi 3790T sad  Den gick ett hemskt öde med att fara ur handen och krossas mot asfalten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2016 · 17 477 Inlägg

Jag har ett lokalsinne som en packad ekorre på tunga droger. Slår på GPS och kör. Har fungerat i flera år. Kan dock titta på en karta på nätet ibland för att få en "känsla för vilken väg man ska ta"

Köer? Kör i god tid. På Autobahn är ju spontana köer mer regel än undantag så man få slänga sig på bromsen och dra ner från 200km/h till 5 km/h på alldeles för liten sträcka.

Min tjej vet nog inte hur navin fungerar. Hon hittar ändå. Jävla kärr... Jag menar: Hon är duktig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sushikocken Sleeper
18 maj 2016 · 3 084 Inlägg

Kanske ska ta och uppdatera GPS:en!
Kan dra en liten karthistoria.
Visst har det hänt att man försökt spara tid då man kört 4 timmar fel inåt landet, så kollade på googlemaps och hittade en "genväg". Man märker ju inget heller då det är skog åt alla jävla håll i Norrbotten. Vi körde in på en liten skogsväg som senare blev en traktorstig oskottad 15 cm snö med framhjulsdrift i en caddy fullastad med verktyg + släpvagn det gick inte snabbt i dem oändligt långa uppförsbackarna konstant hjulspinn. snön skrapade i underredet och på vagnen hela vägen. Hade vi tappat fart hade vi aldrig kommit därifrån. Det var i kolsvart skog mitt ute i bushen i norrland kom från Burträsk skulle till Örnsköldsvik men körde fel så vi hamnade i kalvträsk, (därför ville vi spara lite tid genom att ta genvägen) smile
klockan var runt 23:00 ingen mottagning. Hade vi fastnat där hade vi garanterat dött för det var 23minus ute. Inte en biljävel hade kört där och vägen blev bara smalare och smalare. Det hade heller inte snöat på 1½ vecka då vi var där så dem kanske hittat oss till sommaren.
Lär nog inte göra om det men det var spännande som fan just då ett jävla adrenalin hade man i 40min full gas med släpvagn.

Numer kör jag mest Waze tycker den fungerar dugligt.

Senast redigerat av Sushikocken (18 maj 2016)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Mew
18 maj 2016 · 2 160 Inlägg

Maxen skrev:
Enligt egen erfarenhet är fallenhet för att navigera och lokalsinne mycket varierande från person till person. Har inte märkt någon större skillnad vad gäller kön.

Har länge ansett mig ha ett gott lokalsinne, men det var först för bara någon vecka sedan som det gick upp för mig att jag automatiskt höll koll på solens läge och klockslag. Det ger en god kännedom om väderstrecken och därigenom en lite bättre koll på var man varit, är och är på väg till.

Ska jag till någon speciell plats använder jag mig gärna av gatuvyer på nätet. Tycker att det är mycket praktiskt att "känna igen sig" när man kommer fram till en ny adress och genast veta att man kört rätt.

Tror även att fallenheten att navigera beror mycket på hur intresserad man är av själva resan till platsen man ska. Inte bara att man vill komma fram så fort som möjligt och struntar i resten.

Jag är inne på samma spår här. Har helt okej lokalsinne själv, har jag kört någonstans en gång memorerar jag vägen till nästa gång i 90% av fallen. Känner jag mig osäker, eller kör för första gången, använder jag gps (mobilen, om det inte är utomlands, då har jag en stenålders-gps liggandes i en byrålåda som åker fram), men håller ändå koll på vägskyltarna, och följer vägskyltar före gps. Så det är nog inte så mycket "man vs kvinna" som person till person, helt enkelt. tongue

Evildan
18 maj 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Byt ut Tomtom till en Garmin av dyrare modell. Och kombinera  med viss kartläsning innan avfärd.  Så har du de komplett.

Brukar ha gps  för att se när jag är framme.  Och totalvägrar allt annat än Garmin egentligen.

Samma här, bara Garmin.
Men det har nog att göra med att du och jag har arbetat med att komma fram på ett effektivt vis.

smile   Ja effektivare gå nog inte med teknisk hjälp.
Har då provat, tomtom, Mio, navigon och något annat.   Men ingen av dem har varit så precis och korrekt som garmin.   Saknar min förra garmin Nuvi 3790T sad  Den gick ett hemskt öde med att fara ur handen och krossas mot asfalten.

Instämmer, har förutom märkena du räknar upp provad VDO eftermarknads GPS som var fast monterad i bilen som köptes till det facila priset av ca 24.000kr inkl montering, men den hade iofs TV och DVD vilket var trevligt när man jobbade veckonatt och ingen söp eller behövde hem från akutmottagningen efter en så kallad Timellbaserad skada.
Jag har en gammal rackare från 2009 med en tämligen trevlig kartuppdatering över alla torp/stugor/gårdar som var med i lantmäteriets kartor. "KEKEs skogskarta 2010" kallades den internt.

För övrigt gällande topic så tror jag som någon skrev tt det är mer individbaserat än könbaserat, även om många gubbjvlr fortfarande inte klarar v att fråga om vägen på så vis en kvinna gör.

Däremot om du frågar en kvinna om vägen till exempelvis posten så får du i regel en motfråga liknande "ska du posta ett brev"? Medans en man börjar beskriva vägen. tongue

Auto-man
23 maj 2016 · 551 Inlägg

Maxen skrev:
Enligt egen erfarenhet är fallenhet för att navigera och lokalsinne mycket varierande från person till person. Har inte märkt någon större skillnad vad gäller kön.

Har länge ansett mig ha ett gott lokalsinne, men det var först för bara någon vecka sedan som det gick upp för mig att jag automatiskt höll koll på solens läge och klockslag. Det ger en god kännedom om väderstrecken och därigenom en lite bättre koll på var man varit, är och är på väg till.

Ska jag till någon speciell plats använder jag mig gärna av gatuvyer på nätet. Tycker att det är mycket praktiskt att "känna igen sig" när man kommer fram till en ny adress och genast veta att man kört rätt.

Tror även att fallenheten att navigera beror mycket på hur intresserad man är av själva resan till platsen man ska. Inte bara att man vill komma fram så fort som möjligt och struntar i resten.

Ja man bör ju lära sig hitta dit man ska, för att handla etc. Var knepigt när vi hade affären på andra sidan motorvägen, då gällde det att hitta runt.

Hybridsmurfen skrev:
Jag har ett lokalsinne som en packad ekorre på tunga droger. Slår på GPS och kör. Har fungerat i flera år. Kan dock titta på en karta på nätet ibland för att få en "känsla för vilken väg man ska ta"

Köer? Kör i god tid. På Autobahn är ju spontana köer mer regel än undantag så man få slänga sig på bromsen och dra ner från 200km/h till 5 km/h på alldeles för liten sträcka.

Min tjej vet nog inte hur navin fungerar. Hon hittar ändå. Jävla kärr... Jag menar: Hon är duktig.

Vi kör 3 timmar innan flyget ska gå, sedan blir det långt.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang