Parkeringsljus 740 gl

Koffy
21 maj 2016 · 7 Inlägg

Hej! Jag hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig. Jag undrar hur man får så parkeringsljuset enbart lyser när man har ljuset på varsel? För just nu lyser halv och parkeringsljus (som vanligt) på både varsel och halvljus. O är det helt svart. Finns det någon enkel lösning någon skulle vilja dela med sig av?

Jag skulle bli så himla glad om någon skulle vilja hjälpa mig:)

Mvh K

Arly165 Bakhjulsdriven
21 maj 2016 · 335 Inlägg

Vilken årsmodell?
Tror att det på 90 och senare är knutet till tändningen. Dvs. om du har tändningen på så har du halvljusautomatik även i Parkeringsljusläget.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Koffy
22 maj 2016 · 7 Inlägg

Hej! Det är en 88:asmile Super glad att du svara:)

Macke455
22 maj 2016 · 11 Inlägg

0 läget så brukar varselljusen vara på, dom lyser mycket starkare en parkeringsljuset och stängs av när man stänger av bilen till skillnad från parkering. Har iallafall märkt att på min 89a så beror det på ljusvredet, har testat med 2 olika ljusvreden och det ena så lyser varselljusen på 0 läget och på den andra är allt helt släckt på 0. Vet inte om det är så på alla, beror ju också på om du har sockel för 2 polig lampa också i varsel/parkeringsljuset, det hade inte en 87a jag har smile

Koffy
22 maj 2016 · 7 Inlägg

De är ju helt släckt på 0 läge:) Sen varsel och halvljus, Är på mitten läge och "ljuset på" till höger lägeXD Det är två polig lampa i nu^^ Jag tänkte om man kunde koppla loss nått så halvljuset inte kopplar i mitten eller till höger läge:) Menar du om man byter ljusvredet så kanske det kan funka?smile

Macke455
22 maj 2016 · 11 Inlägg

Låter konstigt har aldrig haft eller sett en 80 tals 740 som halvljus lyst på mittenläget, då ska ju bara parkering lysa.

På min svarta så är det så, har testat flera olika ljusvreden och med det som är i bilen nu har jag varselljus på 0 läget, dom lyser hälften starkare en parkering, och med ett annat vred så är allt helt släckt på 0.

Har funderat vad det beror på, kanske man kan öppna det och ändra, v70 har ju en skruv där man kan ställa om belysning ska va på på 0 läget eller inte, kanske det går på 740 vredet också på nått vis, eller så försöker du hitta ett med varselljus  smile

Macke455
22 maj 2016 · 11 Inlägg

Det finns ju en "day running lights" säkring, nr 23, som ska vara för varselljus, mina varselljus verkar dock inte gå via den för jag har ingen säkring där och endå lyser dom på 0 läget, sätter jag i en säkring dit så blinkar bältesvarnaren även på radioläge, annars bara på tändning, jävligt skumt tongue

Koffy
23 maj 2016 · 7 Inlägg

Jag kanske har gjort dig lite förvirrad^^ Det stämmer att de är två olika lägen från i mitten läge och till höger läge, Dom lyser med en liten liten skillnad , Men om jag har på mitten läge så lyser både varsel/parkeringsljus och halvljus, Samt om jag har till höger(Halvljus på) och varsel/parkeringsljus ^^ Men på 940in och på många andra bilar(har jag för mig) Att har man ljusvredet på mitten läge så skall enbart varsel/parkeringsljus vara på, Ej halvljus samtidigt:) Pappa säger att det är omkopplat så man skall inte kunna ha enbart varsel/parkeringsljus , Av någon konstig anledning. Antar det är förra ägaren som har kopplat om det på de sätten , Jag var å hämta 4 olika ljusvreden idag från olika bilar så klart. Men de är samma grej^^ Så tänkte om det gick och koppla om de på nått sätt. Men det är något jag inte har en aning om^^ smilesmilesmile

Koffy
23 maj 2016 · 7 Inlägg

Jag visste inte att de antagligen är omkopplat förens idag när pappa sa det:) Trodde det var så på alla:)

Macke455
23 maj 2016 · 11 Inlägg

Ja jag är nog inte helt säker på vad du menar, men någon har defenitivt varit å pillat med något för på parkeringsläget ska inte halvljus lysa på någon modell. 90 tals 740 och 940 har dock inte varsellljus dom brukar ha halvljus på 0 läget också, eller helt släckt smile

Har du gamla platta 740 fronten? Om du har testa lägg i en 15A säkring i nr 23 om det inte finns någon där redan smile

Koffy
24 maj 2016 · 7 Inlägg

Det är nog gamla, Den är inte rund som liknar 940. Rätt säker på det:) Och nr 23 i säkringarna är helt bränd^^ Ser jag nu, Plasten är svart å helt sönder. Kanske av nån anledning som det är omkopplat på nått sätt dåsmile Men man borde ju kunna skippa någon kabel från vredet kanske?smile

Macke455
24 maj 2016 · 11 Inlägg

Ja något är galet då låter det som, men jag vet tyvärr inte så mycket om el och elsystemet, speciellt inte när någon redan har varit och rört om där smile

Koffy
24 maj 2016 · 7 Inlägg

Haha det är helt okej!smile Huvudsaken va att du ville försöka:) Det får vara som det är^^ Men tack så mycket för att du svara:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang