Oljetryck ock oljepumps frågor S40 + 5cyl med samma pump

rudarmy
17 maj 2016 · 354 Inlägg

Sitter det reduceringsventil på oljepumpen till s40 turbo el de som har samma pump

Finns det olika oljepumpar med olika tryck som passar?

På kallstart, kan man få för högt oljetryck så alla hydrauliska ventillyftare blir stumma och dålig komp som resultat?
Mvh bengt

Senast redigerat av rudarmy (19 maj 2016)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
19 maj 2016 · 354 Inlägg

Finns väl 5-or som har samma pump?
Ingen som har nånting å bolla med, eller råkat ut för samma problem?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Rensvinf
19 maj 2016 · 528 Inlägg

Torpis här på Garaget är expert på de motorerna.  Invänta svar eller kontakta honom.   Med detta sagt; kör du med en 2.0t motor?  Dvs, inte T4?   Jag hade för mig att de motorerna var riktigt dåliga objekt att trimma. Vill minnas att "garagets egna expert"  (Torpis) sagt ngt om att blocket nästan spricker med originaleffekten?

rudarmy
20 maj 2016 · 354 Inlägg

Rensvinf skrev:
Torpis här på Garaget är expert på de motorerna.  Invänta svar eller kontakta honom.   Med detta sagt; kör du med en 2.0t motor?  Dvs, inte T4?   Jag hade för mig att de motorerna var riktigt dåliga objekt att trimma. Vill minnas att "garagets egna expert"  (Torpis) sagt ngt om att blocket nästan spricker med originaleffekten?

Är 81mm block, så det är inte sprucken cylinder jag undrar över..
det är något som får mina ventiler att kyssa kolvar, som är ett återkommande problem( 3e ggr på 150 mil)

enem kammar 9,1mm/265
hydrauliska ventillyftare

försöker hitta vad som får detta å ske
kommer nog ta en annan topp, även leta efter andra kammar

det sura är att denna är nyrenoverad å allt är typ nytt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
20 maj 2016 · 10 572 Inlägg

Det är ovanligt för att inte säga ingen som kör omslipade kammar i hydraultoppen vad jag minns. Teoretiskt skall det funka, men dämpelementen kanske inte kan ta upp så mycket spel?

Fylls tryckarna ens av oljetrycket från pumpen?

Det är ju absolut vanligast att man använder den mekaniska toppen från 00->

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
20 maj 2016 · 354 Inlägg

Tack Henrik för svar, köpte kamaxlar gjorda av enem för hydrauliska lyftare ej slipade.
Men skitsamma du har sagt det förut, gör rätt från början å efter 2st beggade smidda får det bli färdigtänkt koncept med "rätt" grejer å så får det ta den tid som behövs!
Misstänkte att oljepumpen ej va boven men hoppades såklart;)

Du vet ingen som har ordentliga kammar för portad topp Original 6mm ventiler å gt3071r till salu?
Alt färdig motor för ändamålet..
Mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
22 maj 2016 · 354 Inlägg

Topp å kammar köpt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
24 maj 2016 · 354 Inlägg

torpis skrev:
Det är ovanligt för att inte säga ingen som kör omslipade kammar i hydraultoppen vad jag minns. Teoretiskt skall det funka, men dämpelementen kanske inte kan ta upp så mycket spel?

Fylls tryckarna ens av oljetrycket från pumpen?

Det är ju absolut vanligast att man använder den mekaniska toppen från 00->

Visade sig att toppen är en fas2 topp, kammarna kräver lashcaps men det sitter hydrauliska ventillyftare i!
Hade ingen tanke på locket för vvt.

Toppen va inlämnad på tot renovering efter kamremmen gått, precis innan jag köpte motorn.
Å då valde firman tydligen hydrauliska iom bilen är en fas1

Inte konstigt att allt vart kaiko... jiises
Helt rätt dämpelementen kunde ej ta upp 2mm spel!! hmm

Va ju därför mapparen flyttade fram kammarna(2kugg) för att få effekt..
2 ras som läropeng

Grundlurad 2ggr blä

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
25 maj 2016 · 10 572 Inlägg

rudarmy skrev:

torpis skrev:
Det är ovanligt för att inte säga ingen som kör omslipade kammar i hydraultoppen vad jag minns. Teoretiskt skall det funka, men dämpelementen kanske inte kan ta upp så mycket spel?

Fylls tryckarna ens av oljetrycket från pumpen?

Det är ju absolut vanligast att man använder den mekaniska toppen från 00->

Visade sig att toppen är en fas2 topp, kammarna kräver lashcaps men det sitter hydrauliska ventillyftare i!
Hade ingen tanke på locket för vvt.

Toppen va inlämnad på tot renovering efter kamremmen gått, precis innan jag köpte motorn.
Å då valde firman tydligen hydrauliska iom bilen är en fas1

Inte konstigt att allt vart kaiko... jiises
Helt rätt dämpelementen kunde ej ta upp 2mm spel!! hmm

Va ju därför mapparen flyttade fram kammarna(2kugg) för att få effekt..
2 ras som läropeng

Grundlurad 2ggr blä

Oj!! Alltid kul att lära sig och hitta anledningar till varför något spökar, där emot inte kul när det går sönder. Kan tycka att Volvo borde haft olika diameter på tryckarna så man inte kunde göra fel. Lätt hänt tyvärr.

Fråga nummer två, är kammarna verkligen de kammarna du tror? låter som de är vanliga omslipade trots allt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rudarmy
25 maj 2016 · 354 Inlägg

hade bara dessa bilder just nu men står även enem stämplat
http://forumbilder.se/F9S90/kam2.JPG
http://forumbilder.se/F9S90/kam1.JPG

Senast redigerat av rudarmy (25 maj 2016)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
25 maj 2016 · 10 572 Inlägg

Det ser ut att vara vanliga nedslipade originalkammar för Fas2 topp.

Nummer två och tre är S40 kammar om jag inte ser helt fel. Nummer två är till Fas1 och nummer tre fas 2 med VVT, klumpen till höger är större. Nummer två är ett oslipat råämne och nummer tre är nedslipat till en profil. Ju mindre material som är kvar mellan själva axeln och baksidan på kamloben desto mer slipad är den. Din har nästan inget material kvar och "bara" 9mm lyft, det tyder på att den är slipad från en original.

Inget fel i det, bara man vet vad man har :-)

http://www.kohlerracing.se/uploaded/image/volvo_motordelar/volvo_kamaxlar.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rudarmy
25 maj 2016 · 354 Inlägg

Känns helt korrekt! Hörde med en som har likadana, kostade 8800kr nya.
bra snålvariant för 400hk, som är målet:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
25 maj 2016 · 10 572 Inlägg

3000kr om man lämnar till motorfirma som slipar. DIn leverantör har god avans minst sagt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rudarmy
25 maj 2016 · 354 Inlägg

Jo hört de siffrorna åxå. Dessa som enem gjorde va ju länge sen, mena priset då
Men vart finns 10mm+ kammar å vart ligger prisbilden?

Senast redigerat av rudarmy (25 maj 2016)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
26 maj 2016 · 10 572 Inlägg

rudarmy skrev:
Jo hört de siffrorna åxå. Dessa som enem gjorde va ju länge sen, mena priset då
Men vart finns 10mm+ kammar å vart ligger prisbilden?

Jag köpte på Autotech. Du kan även gå via TM racing som klipade 12mm kammar på ämnen från Fas2 2.0 sug.

Slipa fortfarande kring 3000kr, nya från råämne dyrare, i häraden 8800kr som du nämnt ovan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang