Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda och blinkers strax ovanför dem. Det är också den första årsmodellen med de större baklamporna och utsvängda skärmkanter både fram och bak. Projektet har bestått av lite rostlagning och återställning för att montera luftkyld motor igen, tidigare har den besudlats med en vattenkyld opelmotor. Nu är den tillbakareggad och luftkyld igen och så kommer det att förbli, iaf i min ägo. Hade turen att komma över en svensktillverkad campinginredning, byggd av Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, helt i teak och med många smarta lösningar. I övrigt bygger jag en ny motor på 2,1 liter och lite mer effekt än originalet, men ändå en snäll motor för familjevänliga och driftsäkra turer. Under tidens gång renoverar jag smått och hittar på små förbättringar. Hängpå! / Peter
  • 114 Följare
  • 93 122 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2017
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Tack tack, ja det känns som det blir ganska hemtrevligt :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Har jobbat lite med motorn idag.. man kan tycka att det borde gå ganska fort när man har alla delarna.. men nä, det är många moment innan allt är färdigt..


Rengöring av topplock efter planfräsning
Runda till kant runt förbränningsrum
Rengöring av ventiler, fjädrar, retainers och knaster
Inslipning av ventiler grov samt fin ventilslippasta
inslipning av cylindrar mot topplock med ventilslippasta fin
Rengöring av topplock och ventiler
Montering av ventilfjädrar med retainers och knaster
Montering av cylindrar ena sidan (rengjorda sen innan)
Montering av tom topp samma sida
Montering av cylindrar motsatt sida +silikon (givetvis efter 1 provmontering)
Silikon och montering av cylindrar +topplock motsatt sida + momentdragning. (Använder Loctite silikon, luktfri och mkt bra.

Vid nästa tillfälle ska samma procedur göras på andra sidan (utom att motsatt sida redan hålls på plats av det färdiga topplocket.

Några bilder som utlovades :-)

Cnc-fräst topplock, fin yta och förhoppningsvis väldigt plant.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13245342_10153663656651636_5818165693453514333_n.jpg?oh=00d8efb6beafc96e1d797b6c173da6c9&oe=57DC941D

Indianpinnen funkar mkt bra till att slipa in ventiler med tycker jag, fick en fin matt rand runt ventilerna och 46graders-vinkeln på sätena
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13241362_10153663656771636_2357144941263142918_n.jpg?oh=45f0fa28869d173c95d7f1c247372229&oe=57E19729

Två av fyra ventilfjädrar monterade. Valde att bara montera de yttre fjädrarna, dels för att kammen ska köras in, dels för att jag tror att det räcker sen med då jag inte ska varva speciellt mkt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241362_10153663656961636_8553813784087993631_n.jpg?oh=2575fd3fdbd24a9446988803a65c0304&oe=57D3DF40

alla fjädrar med retainers och knaster monterade, lite test av vippbrygga. Kör här med original axel men Scat 1,25:1 vippor med M9 elefantfotsskruvar (empi axeln såg inte bra ut.. sen skulle man behöva typ 5 brickor på vardera ände).
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13230316_10153663657026636_6744255674987341734_n.jpg?oh=78a184130285f90eb544480d1c799cd5&oe=579EA872

Börjar att likna en motor nu iaf.. ena sidan klar, höger topp ska av igen och genomgå samma procedur som skrivits om ovan.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221502_10153663657111636_5540156728804334359_n.jpg?oh=e4650838bcf8710c03d8f5b271151a1f&oe=57D3060C

Så det var allt som hanns med idag.. tog ca 3h utan paus.. kunde iofs kortats ner om jag förberett med rengöring och inslipning av ventiler i förvägs.. men det hade ju tagit samma tid då.

Nästa moment är att kapa stötstängerna till rätt längd.. och för det behöver jag testa längden så att geometrin blir bra, det gör jag på högersidan innan montering av ventilfjädrar (använder andra tunna fjädrar). Kollar givetvis geometrin efteråt även på vänster sida och justerar vid behov.

auf wiedersehen // Peter

Senast redigerat av Peter_Eriksson (19 maj 2016)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Så, då var longblock färdigt, momentdragit och mätt upp längd på stötstänger för korrekt geometri. 12,5mm lyft på ventilerna.

Har även renoverat en av förgasarna som ska användas, en weber 40 idf. Det var tänkt att ha två från början, men säsongen är i full gång och det går snabbare att sätta dit en. Effektmålet är ju inte så högt, bättre med vrid och hållbarhet i en buss. I framtiden blir det nog insprutning ändå har jag tänkt.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221598_10153670484821636_4575836764767742604_n.jpg?oh=4112bf58c94c6a5d1c4eeb3eb9beb82e&oe=579A7530

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13256477_10153670484976636_6077662110437450364_n.jpg?oh=e389e8ccc15b817f7ff24ae02432cdd4&oe=57DF563D

Djo
23 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Tackar!

Blev lite mer gjort idag.. fick tillbaka stötstängerna kapade så jag slog i de lösa ändarna.. kom på att jag glömt de s.k glömplåtarna.. eller ja, inte att montera dem, utan var jag lagt dem.. letade en stund och hittade dem i avfettningsbad som de legat i några månader :-P

Dit med dem och sen var det dags för stötstångsrören.. visste att jag hade nya tätningar.. visade sig vara av fel sort.. de var till de rostfria rören jag haft tidigare.. vilka jag givetvis givit bort då jag ändå skaffat delade rör från jaycee.. så.. det får åka med nya tätningar i beställning från dalhems med.. sen kan jag sätta dit dem och vippbryggorna.

Med det klart väntar jag i princip bara på insuget och avgas, sen är motorn klar för uppstart och inkörning av kamaxel :-)

Djo
24 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Trevligt att den snart brummar och går smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Jopp jopp, det ska bli skoj.. synd att man inte kom igång tidigare i vintras bara.. sommaren har knappt börjat iofs men många som tagit ut bilarna ur vinterdvalan och det hade varit roligare att åka än att skruva just nu..

inte mkt, men lite gjort idag med.. hämtat insugsändar hos en polare som jag ska använda tillsammans med mittendelen för centermonterad weber 40. Allt annat än fina invändigt och till synes ganska flödesrestriktiva.. så jag tog fram roterande filen och putsade lite.. inte riktigt färdigt men det gör nog lite skillnad iaf.. ska även matchportas mot topplocken.. Hur man än gör med dessa så är de restriktiva då de är ganska trånga och har tunt material på sina ställen.

Orört vs filat
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13244626_10153674952151636_7224244168793246029_n.jpg?oh=f272dc14aefbde456a7f5a4255010057&oe=57DEEB47

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Verkar va lite lågt intresse för projektet.. ja, jag erkänner, jag fiskar efter lite feedback, det blir ju roligare att lägga tid på uppdateringar om man ser att folk uppskattar vad man gör... Om det finns intresse skulle det vara kul om någon/några hade önskemål om att man går lite mer på djupet i nåt område.. Har för vana att nörda in på sånt som intresserar mig och delar gärna med mig av idéer/tankar. Det är helt ok att ställa frågor i tråden också, sålänge det gäller projektet eller sånt som ingår i det man håller på med :-)

På återseende inom kort med ny uppdatering iaf // Peter

Micke181
25 maj 2016 · 300 Inlägg

Det finns intresse, vi är nog många som är inne utan att kommentera !
Lite nackdelen med det här forumet att det inte är lättare att kommentera eller bara klicka gilla smile

andreas_1996
25 maj 2016 · 951 Inlägg

fan vilket jobb du har gjort med den big_smile blir ju hur bra som helst big_smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
ramme81
25 maj 2016 · 25 Inlägg

Tjena Peter! Hittade din projekttråd igårkväll, det slutade med att jag läste igenom alla sidor från början till slut. smile
Bra jobbat so far, och riktigt kul med storyn ang inredningen som du kom över med!

eeexcellent
Volvo 740 GL "Floristen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Haj! Kul med respons! Jag är medveten om att det är många som är inne och tittar/läser utan att skriva nåt.. så gör man ju själv en hel del :-)
Tack för kommentarerna, det gör såklart att man blir mer sporrad att fortsätta både med jobbet man gör och dokumentationen av det hela.

På återseende inom kort // Peter

Djo
25 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Fint filat cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dadde
25 maj 2016 · 2 164 Inlägg

Bugrun är snart, sätt fart! big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Tackar, ikväll har det blivit lite mer gjort.. Filat klart det ena insuget och lagt det andra i avfettning.. sen ska det bli en så lika kopia som det är möjligt :-)

Efter att jag typ slagit av mig handleden när roterande filen fastnade och vred runt det använde jag mig av ett gammalt topplock och skruvstädet att hålla fast det med..

Även om man gör ganska små ändringar så blir det mycket bös som ska bort
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13310324_10153676940076636_7421173261692647693_n.jpg?oh=699628edce48727d2eac2432dd5075b4&oe=57E1DE48

Änden mot mittendelen av insuget färdigt.. original är det trångt där det delar upp sig i två rör till vardera cylinder.. nu är det bättre, dock tunt material på vissa ställen som man får va försiktig på om man inte har tillgång till alutig.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13237583_10153676940136636_775284371686385593_n.jpg?oh=c43f535c9f1596e632d3fdbb05f3c879&oe=57C79497

Även sidan mot topplocket klart, matchportat mot insugskanalerna och öppnat lite.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13256246_10153676940171636_5748979250059126811_n.jpg?oh=e2580e25021e4735ecf6fc2ebf0abf3e&oe=57C5FAA3

Använder en sån här till finlir, riktigt bra trots tillverkare och lågt pris, variabel hastighet (orken kunde varit bättre).
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13230286_10153676940276636_3137324617685018939_n.jpg?oh=b4ed2c773cdf648da2f45cf838aee8ea&oe=57DA6D4A

När mer material ska bort behövs rejälare saker och då kör jag med den här, har ett gäng roterande filar i olika längd och form, både enkel och dubbelskär.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13254616_10153676940646636_6006265189124965778_n.jpg?oh=cbb70c526a1c543cd695eda0f4915799&oe=57E3FD0F

Förgasaren som ska förse motorn med luft och bränsleblandning är en italiensk Weber IDF med 40mm spjäll. Här rengjord och renoverad med packningar, o-ringar etc. har även slipat bort gjutskägg och ojämnheter på spridare och halsringar.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241290_10153676953931636_4292957316951555169_n.jpg?oh=a3bec71094b1e0e853c5ffcc9214205f&oe=57CE60A6

Bild på stötstängerna som har kapats till rätt längd i svarv, ger raka snitt och man kan grada av dem invändigt så inget kärvar vid montering. Den ena änden är lös och enklast tycker jag det är att använda två uttjänta kamföljare att hålla den i och slå ihop.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13244816_10153676957476636_52165545209737188_n.jpg?oh=0bd93f3aeeb330e58a12da834433804b&oe=57C926CC

Mest bilder på delar och verktyg, här undertecknad, passade på att ta bort en gammal lagning, HAHA
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13239235_10153676964601636_7976968091392277126_n.jpg?oh=904c536a66ac89ed434efd00f3dab794&oe=57CF49CF

Kände mig tvungen att dela med mig av en bild på något som måste vara bland rekorden i att använda onödigt förpackningsmaterial! (vem köper bara en ventilkåpspackning till dessa motorer?? 500mil serviceintervall dessutom.. så de går ju åt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1936238_10153676971966636_2358055560478653955_n.jpg?oh=2afdcc01449e72320f15542ce665f8d7&oe=57DB24E5

Det var dagens sista foto som jag hade att dela med mig av, men imorn får jag paket från Dalhems med mittendelen av insuget, muffar, emulsionsrör och några munstycken.. förhoppningsvis stötstångsrörstätningar också..
Måste jaga ett par trattar som ser bra ut... de flesta är i plåt och dåligt krom med (enligt mig) för lite konicitet.. jag vill ha trattar som är 40mm i nedre änden och närmare 60mm längst upp, gärna korta, typ 30-35mm höjd.

Auf wiedersehen / Peter

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Nu väntar jag bara på att Robertfag ska skriva bögrun, eftersom det i princip är en korvfest som så många andra bilträffar :-P
Men ja, tanken är att komma dit iaf, men har ingen lust att stressa som jag gjorde med bubblan för ett par år sen.. var förstörd ett bra tag efteråt.. hehe

dadde skrev:
Bugrun är snart, sätt fart! big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 maj 2016 · 3 068 Inlägg

ramme81 skrev:
Tjena Peter! Hittade din projekttråd igårkväll, det slutade med att jag läste igenom alla sidor från början till slut. smile
Bra jobbat so far, och riktigt kul med storyn ang inredningen som du kom över med!

Kollade och såg din volvoskada, så såg jag mkt bekanta garage i bakgrunden och fattade vem du var, haha kul, hoppas du trivs bra i mitt gamla tillhåll :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Sådärja, då har jag hämtat ut paketet med de sista motordelarna som behövs. Avgassystem är fixat och blir ett vanligt ormbo. Jag kommer att bygga om förvärmningen så att ena röret ansluter vid avgasporten och den andra vid kollektorn. Jag har tänkt att förlänga kollektorn något.. men måste ha det på plats först så att jag vet att allt går fritt från kaross och stötfångare..

Paket med insug till singelweber, muffar, stötstångsrörstätningar och några munstycken och F11 emulsionsrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-4421525f774cec44dbf8e3cb584cf6cf.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (26 maj 2016)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 maj 2016 · 3 068 Inlägg

Blev en testmontering av förgasaren på insuget och sen på motorn.. dock utan ändbitarna.. Men det ser helt okej ut tycker jag själv :-)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13239967_10153678892801636_2760277245946662065_n.jpg?oh=e6aa06172587549ce1cd65715995d926&oe=57E6D8E5

Den ena insugsänden är helt klar, blev riktigt bra med avfettning och roterande stålborste.. trodde inte det skulle gå att få så bra fason på det utan blästring.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13312763_10153679242336636_9067037166311567326_n.jpg?oh=602de58b30e349e6bf1cd30c2d0feee2&oe=57E0E99B

Den andra insugsänden blev i princip färdigportad med idag.. barar lite slipning kvar så ska det tvättas och borstas av ordentligt med.

Imorn ska jag hämta en buss som jag får låna över helgen till fanfest, en kermitgrön latebay. Tur man har hyggliga vänner som lånar ut när man själv inte hunnit färdigt. Kommer att befinna mig på fanfest i Borås om någon är sugen på att se runt 150 luftkylda folkvagnar :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 juni 2016 · 3 068 Inlägg

Det har blivit lite gjort idag med.. Insugsändarna är helt färdigportade och ordentligt rengjorda.. Så det var dags att shimsa in fläkten i kåpan och montera det.. var lite mek att få ner den med insuget på plats, fick lossas lite så det gick att lirka dit.

Skruvat fast kåporna (får leta fram fler skruvar då jag verkar lagt saker lite här och var) och hitta skruven till remskivan.. montering av svänghjulet återstår också.

Avgassystemet är hämtat hos Steffo och jag har tänkt blästra det och måla med keramisk färg så att det håller värmen inne och håller sig snyggt ett tag iaf. Det ska även byggas om lite då jag tänkt förlänga kollektorn en aning samt sätta dit mutter för bredbandslambda och förvärmning som sitter vid ena avgasporten och den andra vid kollektorn.

En liten bild för att visa hur det kommer att se ut (behöver även 2st 40mm trattar till förgasaren)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s480x480/13321894_10153693001736636_3444698324247440366_n.jpg?oh=1200ce256eb638e0d414decbc5d8f807&oe=57C30C96

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang