Ford Galaxy -11, 2,2 diesel

vicvolta
25 maj 2016 · 27 Inlägg

Kamrater!

Jag känner mig lite hjälplös eftersom jag har svårt att förstå mig på det självrengörande partikelfiltret.

- Jag är tämligen okunnig om motorer

- Jag är dock fullkomligt medveten om att partikelfiltret behöver "köras ur" genom att man kör en lite längre sträcka då och då med lite högre motorvarv så att det blir något högre temperatur i motorn än vid vanlig körning. Är även medveten om att alltför mycket kortkörningar medför att filtret inte hinner regenererar ordentligt. (Allt detta var inget vi fick förklarat för oss vid bilköpet utan först på verkstan efter att bilen signalerat motorfel pga igensatt filter...)

- Förra veckan signalerade bilen återigen Motorfel! Vi körde till sidan och stängde av bilen, väntade ett slag och startade bilen igen. Utan problem. Bilen kördes sedan på motorväg i ca 40 mil. Sedan tändes motorlampan. Igår lämnade jag in bilen på verkstan och efter en felsökning visade datorn felkod på igensatt partikelfilter.

- Min fråga är då hur katten vi ska göra för att se till så att partikelfiltret regenerar ordentligt? Det börjar bli kostsamt att lämna in bilen på verkstad för regerering två ggr om året. Vi försöker att varva de kortkörningar som faktiskt uppstår med lite längre sträckor då och då, samt att försöka undvika för många kortkörningar.

mr_green
25 maj 2016 · 847 Inlägg

Hur långt har bilen gått? Började den bete sig såhär redan från början när den var ny?

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
vicvolta
11 juni 2016 · 27 Inlägg

Hej,

Den har gått ca 11 000 mil. Jag köpte den för två år sen och då hade den gått ca 9000 mil. Enligt verkstan är det bara vår körstil som gör att filtret blir igensatt...

666_Beast
11 juni 2016 · 1 863 Inlägg

Lite dumt att ha diesel om man bara kör 1000 mil om året? Jag har en S-Max diesel men kör 5000 mil/år så då är det inga problem.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
vicvolta
15 juni 2016 · 27 Inlägg

Säkert oerhört korkat. Men om man inte är motorkunnig och försäljaren inte informerar om nackdelar med diesel så... Tack och lov för garaget.

FreddeXX
5 augusti 2018 · 1 Inlägg

Har fått exakt samma problem som du beskriver ovan, vi kör dock längre sträckor och problemet uppkom andra gången vid en långkörning.
Har det löst sig för er? Och i så fall hur?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang