Köpråd - golf mk2

mattissjosten
17 maj 2016 · 3 Inlägg

Tjena
Som rubriken lyder hade jag tänkt att köpa mig en golf mk2. Sitter i dagsläget och kör runt i en Audi A3 1,8t -98, jag känner att det inte är den rätta bilen för mig och jag har sedan tidigare en craving på golfar då de finns ett bredare utbud delar och styling till dem.
Har ett maximum på 20 000 för bilen.

Så nu undrar jag om det är något speciellt jag bör kolla efter när jag kikar bilar?
någon speciell motor?
rost, och då vart?


Tacksam för svar:)

Senast redigerat av mattissjosten (17 maj 2016)

Evildan
17 maj 2016 ·

Hej. Att bra råd initialt är att ändra som rubrik med tillägget köpråd. Mvh.

Rost i princip överallt på en så gammal Golf.
Den vanliga 1.6 55kw är inte någon racermotor men är den vanligaste och det är lätt att hitta delar.
Roligaste är i mitt tycke en GTI 1800cc men då räcker inte din budget.

mattissjosten
17 maj 2016 · 3 Inlägg

haha ja tack, första tråden här på garaget för mig.

Okej kan tänka mig det, inget annat maskinellt att kolla efter? bromsar?
Ligger inte så mycket bilar ute på blocket i dagsläget, skulle det vara värt pengarna med en GTI om jag ändå tänkt förändra bilen en del?

3milius
18 maj 2016 · 296 Inlägg

Rost förekommer:
Runt framruta, taklucka, rambenen där främre stötfångaren monteras, sandplåt, framvagnsbalk, främre länkarmar,
trösklar, golv, skärmkanter (Har den gått mer än 1000 mil så är den rostig under eventuella skärmbreddare i de fall sådana finnes), bakre plåt, under listen som tätar runt bakluckan, under listen till sidorutorna bak, innerskärm passagerarsida bak där tanken ligger nära plåten och det samlas skit som ingen tar sig tid att tvätta bort.

Vanliga fel: Startmotor, rasad växellåda (Oftast 3an eller 5ans växel), växellådan läcker ur täcklocket i gaveln, glapp i växellänkage, kylarläckage, drivknutar, glapp i topplagringar fram, ungdomar som tidigare ägare, ljusomställare, lastavkännande ventil (svindyr att köpa ny), kräver komplett uppsättning nya bakbromsar i fall föregående ägare är över 60 (speciellt när de har skivor bak), det var väl det jag kom på på rak arm.

Köper du en Gti 16V måste du vara kunnig inom området mekanisk insprutning och felsökning av detta,
alternativt vara beredd att byta till förgasare och vakuumförpacka originalsprutet för besiktningen.

De flesta 8V bensinmotorerna till Mk2 är inte interference, alltså är det bara hänga på en ny kamrem och köra vidare ifall den gamla går av.

1989 och uppåt finns det en motor som heter RP, är 1.8L med hel-elektronisk insprutning,
den har 89hk/145nm, håller man efter den så är det en riktigt pålitlig motor.
I en bil så lätt som Golf Mk2 så är den kraftpaket nog.

1984-1988 så har CL en 1.6L förgasarmotor som bland annat heter HM,
den är relativt pålitlig så länge man håller efter den, fördelen här är att man kan koppla ur några kablar,
vajrar och slangar och skruva ur fyra skruvar och plocka bort hela framvagnen komplett med motor och låda,
och efter godkänd besiktning sätta dit en framvagn komplett med 2.0L 8V med ditt eget val av hur stora förgasare, och installera i omvänd ordning, och ut och åk med din "godkända" förgasar-Golf.

Motorstorleken står på baksidan av blocket,
det ska till en väldigt liten person för att komma in där bakom och se.

Har du 20.000kr att spendera kan du få en riktigt fräsch CL, eller en halvdan Gti.
Det gäller bara att du vet vad du ska kolla efter, så går det att hitta klipp.

I vilket fall som helst lär du inte vara rädd för att skruva och ha en ganska väl tilltagen grundkunskap om bilar om du känner för att åka Mk2. Tvådörrars Golf är dock simpelt i alla former,
och de går att skruva med, till skillnad från Audi A3 där ingenting är logiskt, men de kräver underhåll,
vi talar om 30 år gamla bilar i vissa fall.

Har du några funderingar så är du välkommen att fråga så ska jag svara efter bästa förmåga,
jag har för tillfället bara 2st Mk2 men har haft betydligt fler. Delar har jag också om det är något.

mattissjosten
18 maj 2016 · 3 Inlägg

Tack så mycket, riktigt bra svar - nu har jag en bra koll på vad jag skall kolla efter!
Bilintresserad är man och mk2 känns som ett bätte val att börja skurva med än A3.
Kommer höra av mig vid frågor och funderingar, en kunnig mk2-förare är en bra rådgivare!

3milius
25 maj 2016 · 296 Inlägg

Inga problem, kan man hjälpa till så varför inte, jag kan rätt mycket om just Mk2 så smile

Rost runt vindrutan är väl kanske värst, inget kul att laga där, och drygt att ta ut rutan hel om den är fräsch.
Titta noga efter det, är det en liten bubbla runt rutan fram så är det garanterat hål under gummilisten.
jag hade en enda brun fläck som tittade fram under listen i nederkant på min Mk2 Golf,
när jag plockade ur rutan var hålet 1dm gånger 2cm ungefär. Och det fanns fler rosthål som inte syntes på utsidan.
Bara byta hela rutramen på den. Går inte göra något annat, att bara byta bitvis tar längre tid..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang