Mercedes C200 Kompressor -01 (W203) Hostar vid gaspådrag, dör och är svårstartad

davel
25 maj 2016 · 347 Inlägg

Hej!

Har en Mercedes som beter sig illa. Det började för några veckor sedan med att den hostade och frugan tog sig knappt hem med bilen. Den hostar vid gaspådrag, har dålig ork och kan också dö. Vi var tvugna att använda bilen hursom och efter att den blev fulltankad försvann symptomen. Den verkade däremot dra mer bränsle än normalt.

Nu har det kommit igen och på bara 2 dagar gått från dåligt till riktigt illa och idag fick vi knappt upp bilen för backen hemma. Det går bara att gasa ytterst lite. Bara lite för mycket gas gör att den börjar hosta och vill dö.

Min tanke är ju naturligtvis bränslesystemet och har också fått felkoder från motorn: "Cylinder 2 misfire", "Cylinder 4 missfire" + "Lean mixture"

Frågan är nu hur kan jag verifiera vad som är fel? Stor misstanke är det på bränslepumpen men det är en rätt dyr pjäs. Den kostar 2800kr på skruvat.se. Vill inte gärna köpa den och så var det inte den som det är fel på.
Bränslefiltret skulle väl det också kunna vara men den får jag nog beställa isåfall för det är också ganska dyrt.

Någon som har några tips på hur jag kan leta fram orsaken till detta på ett bra sätt utan att byta varje del?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
davel
25 maj 2016 · 347 Inlägg

Har i min felsökning också kopplat hur MAF för att se om det gjorde någon skillnad men det gjorde det inte.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang