PEUGEOT 407 SW -05 V6 Startar EJ Felkoder: P0261 P0264 P0267 P0270 P0273 P0276 P0336

Auuto
14 maj 2016 · 48 Inlägg

Hej,

ca 5km hemifrån skrek varningsmeddelande hos bilen och sedan dog den.

Nu går bilen inte att starta.

Ger följande felkoder:
P0261 P0264 P0267 P0270 P0273 P0276 P0336

Är verkligen inte duktig på att förstå mig på bilar så hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig att förstå vad som hänt med bilen och även förhoppningsvis hur den kan gå att fixa.

P0261, P0264, P0267, P0270, P0273, P0276: Cylinder Injector Circuit Too Low
Alla dessa koder verkar säga samma sak men till olika cylindrar.

Så då kan man alltså gissa att bränslepumpen gått sönder?

P0336: CRANKSHAFT POSITION SENSOR "A" CIRCUIT RANGE/PERFORMANCE

Tacksam för svar.

Senast redigerat av Auuto (14 maj 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2016 · 13 742 Inlägg

börja med att kolla bränsletrycket det borde du kunna göra med datorn.   går ens pumpen?

men samtidigt kan p0336 vara anledningen till att pumpen ej startar så svårt att säga.

är dessa felkoderna direkt efter nollning. vilka är permanenta och vilka är inte det?  för en del felkoder kan dyka upp tex av att batteriet varit dåligt  soppa torsk eller nära till soppa torsk vid tidigare tillfälle osv.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Auuto
14 maj 2016 · 48 Inlägg

Är inte vid bilen längre, fick ta Taxi hem.

Har en billig felkodsläsare som kopplas till mobilen.

Dessa koder är de som dyker upp hela tiden. Har försökt nollställa koderna men de kommer tillbaka.

Startmotorn gick och lät bra men motorn gick inte igång.

Senast redigerat av Auuto (14 maj 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2016 · 13 742 Inlägg

okej.  dom där är lite knepiga att radera felkoder så det är svårt med en billig läsare att vara säker att dom försvinner... inte så enkelt att du bara har soppatorsk?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Auuto
14 maj 2016 · 48 Inlägg

Absolut inte soppatorsk smile Tankade igår.

Kommer inte ifrån idag men imorgon ska jag gå och kolla säkringar kopplade till bränslepump.
OCH läser en intressant sak i manualen att:
"Av säkerhetsskäl stänger en speciell anordning av bränsletillförseln till motorn, i vissa situationer."
För att återställa bränslematningen: Tryck på röda knappen som sitter på hörnet av hjulhuset framme till höger, under motorhuven.

Då tänker jag mig att dessa felkoder jag får nu troligtvis beror på att denna funktion aktiverats och att jag bara måste trycka på knappen.

MEN då kommer det riktiga problemet!

När bilen dog, klagade den på växellådan. Automatlåda.
Trodde att det inte stämde iom felkoderna.

Så då får vi se om något problem återstår med växellådan.

Auuto
15 maj 2016 · 48 Inlägg

Nu har jag varit vid bilen. Ingen lycka vid detta besök.

Någon sådan knapp som manualen nämner finns inte. Läser på nätet att vissa bilar har en sådan och vissa inte, antagligen beroende på årsmodell.

Kopplar in OBD:n och tar fram en display för bränslesystemet.
Den säger:
OPEN LOOP DUE TO SYSTEM FAILURE

Betyder det att det är ett "system failure" i bränslesystemet. Eller kan det även betyda att det bara är ett "system failure" som i sin tur triggat bränslepumpen att sluta funka?

Finns även några felkoder till som Pending(unverified):
P0444 P0477 P0076 P0082

PS:

Första gången jag provstartade bilen idag halv-brummade den till i 1 sekund (verkade väl finnas lite ångor kvar i systemet)

Rille0
15 maj 2016 · 2 021 Inlägg

Går bränslepumpen? om ej, kolla så du har 12v på säkring f15 i reläboxen när du kör på startmotorn.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Auuto
15 maj 2016 · 48 Inlägg

Rille0 skrev:
Går bränslepumpen? om ej, kolla så du har 12v på säkring f15 i reläboxen när du kör på startmotorn.

Tack, ska kolla det.

Oferladdning
18 maj 2016 · 5 Inlägg

Kontrollera funktion på vevaxelgivare/kamaxelgivare, troligtvis har det felet orsakat de andra felkoderna. Det du beskriver stämmer väldigt bra överens med en defekt vevaxel-/kamaxelgivare.
Om du kan se tid/ordningen felkoderna uppstod vet du i vilken ända du kan börja med.

Hoppas det är någon hjälp:-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2016 · 17 477 Inlägg

Låter motorn normalt när du försöker starta?
Dåligt batteri som skrevs innan?
Har du provat spreja in startgas och se om den tänder och går 2-3 sekunder?

Svårt det där på franska bilar. Kan räcka att ladda/byta batteriet men kan också betyda byte av databox osv vilket är dyrare än vad bilen är värd. Prova på och meddela vad som händer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj 2016 · 13 742 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Låter motorn normalt när du försöker starta?
Dåligt batteri som skrevs innan?
Har du provat spreja in startgas och se om den tänder och går 2-3 sekunder?

Svårt det där på franska bilar. Kan räcka att ladda/byta batteriet men kan också betyda byte av databox osv vilket är dyrare än vad bilen är värd. Prova på och meddela vad som händer.

styrbox osv är ju samma som på alla bilar i stort sätt någon bosch box antagligen..
på min 407 2.0hdi är det vanliga bosch edc systemet som sitter på istort sätt alla vättiga dieselbilar


men en sak som gör det lite värre är att man får fram mer relevanta felkoder med deras egna dator när man felsöker och en universal superbillig felkodsläsare är totalt värdelös på många bilar och franska bilar är det totalt kört.

som ett exempel min dieselvärmare gick inte fick fram felkod på den med autocomen och nollade inget resultat så ner med värmaren gjorde rent och kollade allt. monterade den igen fortfarande så vägrade den starta...

åkte till en polare och lånade hans felkodsläsare till Psa bilar och där fick jag fram samma felkod som med autocomen och en extra nollade och sedan dess har värmaren gått felfritt.  även en massa andra koder som jag inte såg med autocomen dök upp.   så dom är speciella helt klart men det mesta är relativt lätt mekat så länge man slipper meka framvagn rena mardrömmen.   men delar till dom är otroligt billigt vilket är posetivt  koder för att programera styrdon går att få ut på Peugeot  så man kan göra jobben utan deras bristande kompetens.. skulle inte ens be mina värsta ovän att lämna in en Peugeot på märkesverkstad här i örebro..   total komptens brist.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Diver781
26 maj 2016 · 5 Inlägg

Har du löst problemet med 407:an?
Jag har samma felkoder
Har bytt varvtalsgivaren men bilen vägrar att starta
Värkar som den inte får bensin fast pumpen är hel
Den snurrar inte med startnyckeln utan om man matar den direkt med 12 volt

Auuto
26 maj 2016 · 48 Inlägg

Diver781 skrev:
Har du löst problemet med 407:an?
Jag har samma felkoder
Har bytt varvtalsgivaren men bilen vägrar att starta
Värkar som den inte får bensin fast pumpen är hel
Den snurrar inte med startnyckeln utan om man matar den direkt med 12 volt

Bilen åkte idag in till Peugeot för diagnos.
Så om några dagar borde de veta vad problemet egentligen varit.

Postar vad de säger här.

Senast redigerat av Auuto (26 maj 2016)

Diver781
6 juni 2016 · 5 Inlägg

Provade med att tvångsköra bensinpumpen samtidigt som jag försökte starta
Efter det är alla felkoder jag kan se med min ELM 327 borta
Bilskrället startar ändå inte

Rille0
6 juni 2016 · 2 021 Inlägg

är säkert fel i reläboxen (Bsm) som vanligt på dessa bilar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Diver781
16 juni 2016 · 5 Inlägg

Rille0 skrev:
är säkert fel i reläboxen (Bsm) som vanligt på dessa bilar.

Tack Rille där låg problemet
Bytte den och nu går bilen igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang