BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 339 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Hunted Jackass
26 mars 2016 · 795 Inlägg

Fy fan va kul! Hoppas på fler filmer, gärna en liten burnout eller t.om en sladd kanske? big_smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
26 mars 2016 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Fy fan va kul! Hoppas på fler filmer, gärna en liten burnout eller t.om en sladd kanske? big_smile

Ja det hoppas jag också på! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
26 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Trevligt med en fortsättning smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
15 april 2016 · 582 Inlägg

Så har man gjort första kvällen med laptop i Bemun...

Mycket att begripa där. Utan B. skulle jag inte ha en chans. Även om han inte riktigt heller hade koll på det. Men JohnC-adaptern fungerar, och livetuningen verkar fungera också, om vi bara lär oss förstå vad vi ska göra.

Det första steget nu är att hitta ett lämpligt korrektionsvärde för de gröna spridarna och bränsletryck på 3,8 bar. Vi räknade ut att vi borde sänka från 20 till 15, men det konstiga är att den låg på väldigt låg tomgång och mager lambda hur vi än gjorde... Lambda 18, 17, 16... däromkring. Tomgången sjunker sakta tills motorn stannar. När man gasar går den i closed loop vid ca 1500RPM och börjar pulsera.

Jag förstår inte hur den kan gå magert med större spridare. Jag undrar om jag borde testa byta tillbaka till 3,0bar bränsletryck, ifall den här "trimmade" regulatorn släpper för kvickt? Jag ställde nog in den exakt med kompressorn, men det är ju med lufttryck...

Det goda är att datorn har kontakt med bilen, det går att flasha boxen och motorn läcker inte någonstans.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
15 april 2016 · 795 Inlägg

Sköna framsteg! Grattis!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
16 april 2016 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Sköna framsteg! Grattis!

Tackar! Ja alla framsteg är framsteg wink

Nu har jag installerat T5Suite på min egen dator så jag kan sitta här hemma och torrträna lite bland menyerna. Och det ser inte lika hopplöst ut när man sakta börjar förstå hur man ska tolka kartorna. Det är en helt ny värld för mig detta...

Nu har i alla fall B. skickat mig en modifierad fil med korrigerade värden för spridarna, som jag ska försöka föra över till boxen imorgon. Med lite tur ger det en fungerande tomgång. Tänk! big_smile

Senast redigerat av Big-Nyz (16 april 2016)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
18 april 2016 · 795 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Hunted skrev:
Sköna framsteg! Grattis!

Tackar! Ja alla framsteg är framsteg wink

Nu har jag installerat T5Suite på min egen dator så jag kan sitta här hemma och torrträna lite bland menyerna. Och det ser inte lika hopplöst ut när man sakta börjar förstå hur man ska tolka kartorna. Det är en helt ny värld för mig detta...

Nu har i alla fall B. skickat mig en modifierad fil med korrigerade värden för spridarna, som jag ska försöka föra över till boxen imorgon. Med lite tur ger det en fungerande tomgång. Tänk! big_smile

Såg att programvaran verkar vara open source också, satan så sweet! Lycka till och håll oss uppdaterade :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
3 maj 2016 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Såg att programvaran verkar vara open source också, satan så sweet! Lycka till och håll oss uppdaterade :-)

Jo den är ju det, så då är det bara upp till var och en att lära sig wink
Nu har tomten förhandslevererat en bredbandslambda i alla fall så snart kan vi börja mappa på allvar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
12 maj 2016 · 582 Inlägg

Bredbandare check
Spikdiod check

Uppsnyggning av fronten på gång.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
28 maj 2016 · 582 Inlägg

Nu händer det saker, mera än på länge!

Har kört BMW idag... med hjälpchaufför med dator i knät.

Vi avhjälpte tomgångsproblemet rent mekaniskt för att komma vidare – skruvade upp spjället lite. Inget korrekt sätt men nu ligger motorn på about 900rpm stabil tomgång och vi behöver inte tänka på att trixa med den biten. Det är inte skoj att lägga en massa tid på tomgången när det inte är den som är det viktiga...

Bredbandaren visade att motorn gick konstant fet så vi ställde ner spridarkonstanten ytterligare till 14 och lät den adaptera några minuter.

Så blev det dags för provtur. Märkte direkt att det var ett annat drag i motorn... Inget pendlande i closed loop, inget hackande... Den gick nästan rent. Laddet kommer kvickt, redan vid 3500rpm. Den där turbon är vass och det kommer riktigt bra med ketchup. Stabilt på 0.6 bar. Men vi fick den inte att feta på när laddtrycket stiger, ligger mellan 13-15 i lambda, instabilt. Och den skjuter när man släpper gasen, ordentliga smällar. Så ordentliga smällar att vi sköt bort avgassystemets ändrör i något dike tongue ... Jag har ju dragit ut pipan genom tröskeln, men nu blev avgaserna kvar under bilen istället och pös in genom en av serviceluckorna i växellådstunneln så vi blev rätt så inrökta.

Men fakun, jag måste säga det var skoj att köra igen! Den svänger fint på rumpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-314a67c02216de55417d620ae4a80794.jpg


Fortfarande har jag en oljeläcka vid oljereturen. Jag använder en droppande yllesocka som tanklock. Och slutröret på avgassystemet saknas... Detta är saker som ska fixas snarast, för...

TISDAGEN 7.6 KL. 13.00 SKA BILEN MAPPAS OCH BÄNKAS AV ETT PROFFS!

Senast redigerat av Big-Nyz (7 juni 2016)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
29 maj 2016 · 795 Inlägg

Satan så jävla fett!!! Hoppas på den där efterlängtade sladdfilmen sen! Blir kul att se vad du får för resultat i nm/hk också! big_smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Djo
29 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Kommer bli grymt det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Donic
29 maj 2016 · 315 Inlägg

coolt bygge läst. hela tråden nu....

pontiacen
29 maj 2016 · 1 080 Inlägg

Fan va fint att det funkar, bra jobbat smile Ska den mappas i bänk eller på väg?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
30 maj 2016 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Fan va fint att det funkar, bra jobbat smile Ska den mappas i bänk eller på väg?

Det blir riktigt i bänk, seriös verkstad det där wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 maj 2016 · 582 Inlägg

Donic skrev:
coolt bygge läst. hela tråden nu....

Oj, då har du legat i! big_smile Tack och välkommen.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 maj 2016 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli grymt det där smile

Ja det känns faktiskt rätt så hoppfullt nu plötsligt smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 maj 2016 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Satan så jävla fett!!! Hoppas på den där efterlängtade sladdfilmen sen! Blir kul att se vad du får för resultat i nm/hk också! big_smile

Ja jag tänkte faktiskt på det när vi var ute och körde (bogserade bilen menar jag... tongue  ) men det var inte riktigt läge att börja tänka på något filmande då...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
30 maj 2016 · 1 080 Inlägg

Big-Nyz skrev:

pontiacen skrev:
Fan va fint att det funkar, bra jobbat smile Ska den mappas i bänk eller på väg?

Det blir riktigt i bänk, seriös verkstad det där wink

Då får man en siffra på underhållsvärdet med ju, sweet big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
30 maj 2016 · 582 Inlägg

Plötsligt känns det som det går kvickt framåt... Lade ny limmad packning åt oljereturen, gjorde nytt ändrör till avgassystemet, monterade ihop fronten som jag piffat upp lite... Har ännu kvar att byta olja och oljefilter och fixa wastegaten så laddtrycket blir ställbart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang