Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 862 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
20 maj 2016 · 1 301 Inlägg

ehedman skrev:
Tjusigt. Slängde ett getöga på bilden, är det nya pro engineer du ritar i?

Du får se till att lappa igen motorblocket - jag vill se dig köpa folköl på Ica i lådbilen! lol
Alternativt stoppa i en elmotor så du kan åka runt i butiken, blir ju som en permobil. big_smile

Det är Creo som jag ritar i, men det är väl nya ProE?

Motorblocket är lappat, version 12 och 13 på spännare är testade och förkastade. Version 14 blir klar idag, och jag känner mig hoppfull tongue

Ingen som vill köpa en helt nyrenoverad styrväxel utan servo från Volvo 240? Jag har gjort bort mig kan man väl säga tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Rena
20 maj 2016 · 9 Inlägg

quinna skrev:

ehedman skrev:
Tjusigt. Slängde ett getöga på bilden, är det nya pro engineer du ritar i?

Du får se till att lappa igen motorblocket - jag vill se dig köpa folköl på Ica i lådbilen! lol
Alternativt stoppa i en elmotor så du kan åka runt i butiken, blir ju som en permobil. big_smile

Det är Creo som jag ritar i, men det är väl nya ProE?

Motorblocket är lappat, version 12 och 13 på spännare är testade och förkastade. Version 14 blir klar idag, och jag känner mig hoppfull tongue

Ingen som vill köpa en helt nyrenoverad styrväxel utan servo från Volvo 240? Jag har gjort bort mig kan man väl säga tongue

Hur långt mellan fulla utslag? Antal varv alltså

Senast redigerat av HAFR (20 maj 2016)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 maj 2016 · 1 301 Inlägg

HAFR skrev:

quinna skrev:

ehedman skrev:
Tjusigt. Slängde ett getöga på bilden, är det nya pro engineer du ritar i?

Du får se till att lappa igen motorblocket - jag vill se dig köpa folköl på Ica i lådbilen! lol
Alternativt stoppa i en elmotor så du kan åka runt i butiken, blir ju som en permobil. big_smile

Det är Creo som jag ritar i, men det är väl nya ProE?

Motorblocket är lappat, version 12 och 13 på spännare är testade och förkastade. Version 14 blir klar idag, och jag känner mig hoppfull tongue

Ingen som vill köpa en helt nyrenoverad styrväxel utan servo från Volvo 240? Jag har gjort bort mig kan man väl säga tongue

Hur långt mellan fulla utslag? Antal varv alltså

Standard 240 tongue Jag kan räkna dom om du är intresserad, men slaglängden från ände till ände är ca 170mm.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Rena
24 maj 2016 · 9 Inlägg

quinna skrev:

HAFR skrev:

quinna skrev:

Det är Creo som jag ritar i, men det är väl nya ProE?

Motorblocket är lappat, version 12 och 13 på spännare är testade och förkastade. Version 14 blir klar idag, och jag känner mig hoppfull tongue

Ingen som vill köpa en helt nyrenoverad styrväxel utan servo från Volvo 240? Jag har gjort bort mig kan man väl säga tongue

Hur långt mellan fulla utslag? Antal varv alltså

Standard 240 tongue Jag kan räkna dom om du är intresserad, men slaglängden från ände till ände är ca 170mm.

Gör gärna det!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 maj 2016 · 1 301 Inlägg

HAFR skrev:
Gör gärna det!

Ursäkta sent svar. Jag har haft en del att stå i. Jag räknade antal varv idag, och kom fram till att knappt 4,5 varv mellan ändlägena.

Som sagt, jag har haft en hel del att göra på sistone. Mycket på jobbet, bland annat firmans egna bilträff som jag arrangerade i år. Och utöver det så är barnen sjuka... den lille har både lunginflammation och halsfluss samtidigt, och det är sånt som begränsar tillgången till garaget lite.

Men men, arbetet fortgår sakta men säkert när barnen sover, och på luncherna på jobbet. Och nu har det faktiskt gått så långt att ALLA bärarmar är helsvetsade!

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-25%2018.07.48_zpspx9wnzhs.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-25%2018.11.23_zpsftkvikqw.jpg

Låter lite löjligt, men det är lite av en milstolpe för mig tongue Nu under slutet av veckan ska jag försöka helsvetsa spindlarna också så att framvagnen blir "klar". Jag kommer ha pullrod-bitarna och styrarmar kvar, men med känns mindre i relation till det som är gjort redan. Allt är dessutom mer eller mindre färdigritat så jag har skapligt bra koll på hur det kommer bli.

Jag kommer måsta ta ett break från bygget under en period här framöver. Jag ska renovera badrummet och det kommer stjäla all fokus under en månad eller så. Och innan jag börjar med badrummet så vill jag ha framvagnen mer eller mindre klar.

Sen har jag fortsatt med motorfästena också. Jag har punktat dit 2 av 3 rör på varje sida. Kommer bli ett nedåt till nedre balken också, och jag tror det kan bli bra smile

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-25%2021.01.55_zpslfagbktu.jpg

Jag återkommer när jag har mer att visa smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 maj 2016 · 467 Inlägg

Bärarmarna ser sjukt bra gjorda ut! Likaså med motorfästena! Undrar dock om rundrören på bärarmarna kommer att vara ihåliga eller om du kommer svetsa igen öppningen?

Hoppas de kommer gå fort å smidigt med badrummet, så du är på bilen snart igen big_smile

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
K_arlstrom =)
25 maj 2016 · 226 Inlägg

Ser mumsigt ut! Någonting speciellt med egengjorda delar smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 maj 2016 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Bärarmarna ser sjukt bra gjorda ut! Likaså med motorfästena! Undrar dock om rundrören på bärarmarna kommer att vara ihåliga eller om du kommer svetsa igen öppningen?

Hoppas de kommer gå fort å smidigt med badrummet, så du är på bilen snart igen big_smile

Tackar!

Jag kommer täppa igen ändarna på rören på dom undra armarna. Det är dels snyggare tycker jag, sen är det väl bra om det inte blir fullt med smuts i armarna tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 maj 2016 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

Det hann bli 20 minuter i garaget ikväll också. Jag lyckades få till dom sista rören till motorfästena så nu är dom kompletta, om än inte färdigsvetsade.  Jag tycker det blev ganska bra, och jag gillar symmetrin i dom tillsammans trianglarna i ramen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-26%2020.33.35_zpsqy1yzxhy.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-26%2020.33.23_zps6datyzkl.jpg

Jag fick idag låna en stötdämpare av en fd. kollega. En krokig GAZ-coilover från en riktigt hårig (600hk+) Super Seven, men som duger alldeles utmärkt för mig att måtta på. Den har 2,25" diamater på fjädern, vilket ska vara den "större" standarden, och den är 15" lång vilket är i den härad jag har tänkt mig, rent av kanske lite i överkant.

Bjuder på en liten teaser på hur det kan tänkas se ut framifrån

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-26%2020.54.09_zpsvrtm58qo.jpg

Återkommer med mer inom kort!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 maj 2016 · 6 473 Inlägg

Jäklar så fint det blir smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Rena
27 maj 2016 · 9 Inlägg

quinna skrev:

HAFR skrev:
Gör gärna det!

Ursäkta sent svar. Jag har haft en del att stå i. Jag räknade antal varv idag, och kom fram till att knappt 4,5 varv mellan ändlägena.

Tack, så är det tyvärr inte aktuellt!
Jävligt fint bygge förresten smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 maj 2016 · 1 301 Inlägg

HAFR skrev:

quinna skrev:

HAFR skrev:
Gör gärna det!

Ursäkta sent svar. Jag har haft en del att stå i. Jag räknade antal varv idag, och kom fram till att knappt 4,5 varv mellan ändlägena.

Tack, så är det tyvärr inte aktuellt!
Jävligt fint bygge förresten smile

Bara att ropa om du ångrar dig! Och tack!... alltid bra att det roar någon fler än mig själv.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
fadret
27 maj 2016 · 1 125 Inlägg

Det här blir sjukt bra

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 maj 2016 · 1 301 Inlägg

fadret skrev:
Det här blir sjukt bra

Så pass?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
fadret
28 maj 2016 · 1 125 Inlägg

quinna skrev:

fadret skrev:
Det här blir sjukt bra

Så pass?

Tycker jag verkligen,följde även ditt motorbygge

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 maj 2016 · 1 301 Inlägg

fadret skrev:

quinna skrev:

fadret skrev:
Det här blir sjukt bra

Så pass?

Tycker jag verkligen,följde även ditt motorbygge

Alltid kul med fans tongue Jag tycker faktiskt själv att det blir bra också smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
_Budda_
30 maj 2016 · 205 Inlägg

Otroligt stiliga bärarmar! Kämpa på smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 juni 2016 · 1 301 Inlägg

Hej!

Hoppas alla har haft en bra nationaldag! Här hemma har vi haft födelsedagskalas för dottern Nova som blev 3. Med andra ord är jag helt slut. Inget som är mer utmattande än att hantera en hel hord med skrikiga barn höga på socker!

Men nu när barnen ligger i sockerkoma tänkte jag försöka få till en ordentlig uppdatering för kanske sista gången på ett tag. Efter denna blir det kanske några mindre inlägg, men jag kommer pyssla med badrumsrenovering fram till i mitten på juli. Det lär inte bli mycket tid till rodden då, annat än några lunchraster på jobbet.

Jag tänker inte säga att bärarmarna är klara, men dom är så klara dom behöver vara för att få dit hjulen. Likaså spindlarna. Och för första gången sitter bitarna ihop på båda sidorna... samtidigt!

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0807_zpssadkrxal.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0808_zpszpcgi4rh.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0809_zps20wbyeu0.jpg

Överlag ser allt bra ut. Jag har lite smått att rikta på övre armarna för att dom ska linjera perfekt med infästningarna, men inget allvarligt. Och slaget i fjädringen som jag har tänkt mig går att få till, även om det är precis. 8cm infjädring har jag tänkt mig, och vid 8,5-8,7 så bottnar övre leden.

Jag gillar vart hjulen hamnar i hjulhuset också. Jag är riktigt nöjd med både djupet och höjden. Detta är i ride height.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0810_zpsuhl0y9dn.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0811_zpsk6bgztd3.jpg

Jag börjar kunna föreställa mig bilen på vägen nästan, när jag ser den ur denna vinkeln.

Sen fick jag min nya styrväxel levererad i helgen också. En utan servo från Volvo 440. Verkar tack och lov vara i lämpligt format, men framförallt så styr den åt rätt håll tongue Det tråkiga är att yttre lederna var slut och damaskerna var trasiga, så mest troligt är inte inre lederna fullfräscha heller. Det verkar dock som att inre lederna är rätt lika. Stången är i 440-växeln 22mm och på 240-växeln 21,5mm, men enligt skruvat.se så är det M12 på ena och M14 på andra.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0812_zpsvvedbjfh.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0813_zpsz3fw3esc.jpg

Jag ska undersöka om det verkligen stämmer att det är olika gängor. Om det är samma ska jag nog lyfta över inre och yttre leder från 240-växeln så har jag nya bitar överallt. Och stämmer det inte så är jag lite sugen på att tillverka en adapter och flytta över 240-bitarna ändå. Då får jag en chans att finjustera bredden på styrväxeln också.

Jag får se hur det blir smile

Nu ska jag lägga mig och försöka återhämta mig inför den kommande, och mest troligt tuffa, veckan med jobb och badrumsrenovering. Jag återkommer om jag får något mer att visa under tiden jag snickrar. Önska mig lycka till!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MrCrankyface
8 juni 2016 · 461 Inlägg

Har själv gått i tankarna att i alla fall försöka bygga något sånt här, tittat på åbergs karosser bland annat.. Så hittade jag den här tråden! Otroligt inspirerande! Ännu roligare när jag insåg att jag följde ditt motorbygge för något år sen smile

Lycka till med bygget, verkar gå fruktansvärt bra!

Volvo Amazon "131" (1965)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
8 juni 2016 · 1 301 Inlägg

Bonehead skrev:
Har själv gått i tankarna att i alla fall försöka bygga något sånt här, tittat på åbergs karosser bland annat.. Så hittade jag den här tråden! Otroligt inspirerande! Ännu roligare när jag insåg att jag följde ditt motorbygge för något år sen smile

Lycka till med bygget, verkar gå fruktansvärt bra!

Kan varmt rekommendera Åbergs karosser. Jag är helnöjd med mina smile

Och skulle du bestämma dig för att dra igång ett bygge så är du välkommen förbi och titta på mitt om det nu kan vara till någon hjälp smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang