Köra avställt men ställa på via app??

komoor
30 maj 2016 · 99 Inlägg

Kalas med mycket svar big_smile då vet jag att polisen får mer info med tid osv och givetvis så kan dom då dra en slutsats där efter smile Att jag ställde frågar var för att när jag har ställt på mina bilar så har jag endast gått in på appen, tryckt på ställa på, bekräfta och sedan står det att jag får köra den från och med nu (står ju bara dag). Mitt försäkringsbolag hoppar in per automatik när jag ställer på bilen, så jag började fundera om det var så enkelt men så var det tydligen inte.

Men en fråga kvar Valle22, kan man ställa på en bil och endast betala skatt och försäkring för just dom dagarna? när jag har ställt av och på så har det alltid skett månadsvis = ska jag köra en dag, säg 17 juni ex, så kommer jag få betala, iallafall skatt, för hela juni? eller har dom ändrat det nu så man bara betalar för dagarna som den varit påställd?

valle22 Smidd i rostigt stål
31 maj 2016 · 933 Inlägg

komoor skrev:
Kalas med mycket svar big_smile då vet jag att polisen får mer info med tid osv och givetvis så kan dom då dra en slutsats där efter smile Att jag ställde frågar var för att när jag har ställt på mina bilar så har jag endast gått in på appen, tryckt på ställa på, bekräfta och sedan står det att jag får köra den från och med nu (står ju bara dag). Mitt försäkringsbolag hoppar in per automatik när jag ställer på bilen, så jag började fundera om det var så enkelt men så var det tydligen inte.

Men en fråga kvar Valle22, kan man ställa på en bil och endast betala skatt och försäkring för just dom dagarna? när jag har ställt av och på så har det alltid skett månadsvis = ska jag köra en dag, säg 17 juni ex, så kommer jag få betala, iallafall skatt, för hela juni? eller har dom ändrat det nu så man bara betalar för dagarna som den varit påställd?

ok, jag har kollat lite åt dig wink sedan mina bilar är veteran betalar jag ex inget skatt utan bara försäkring för den tiden den är i trafik, oavsett om det är 1 dag vilket kan innebära en kostnad på knappa 7kr(!)

I ditt fall är det vad jag fått reda på visst betalar du för hela månaden, men det går att ringa Transportstyrelsen och begära ett nytt OCR nummer och så kollar det vad du skall faktiskt betala för tiden du haft den i trafik. Krångigt men det funkar, dock justeras allt detta mot skatte perioden som sker senare.

Sedan årskiftet är påställningsavgiften 50kr avskaffad vilket är positivt smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
komoor
31 maj 2016 · 99 Inlägg

Att det blir lite knöligt gör ingenting, tusen tack för att du kikade upp det! Då vet jag att det går iallafall, känns surt att betala närmare 700 kr för att bara köra en vända (skatt och försäkring för en månad ca) smile

peter_1976 JDM
31 maj 2016 · 2 201 Inlägg

Powerman skrev:
Om du gör det via nätet Peter_1976 så får du besked att din bil är påställd och får köras fram till det och det datumet. Har du det pappret i bilen så är det bevis på att du ställt på din bil.

Ja, du får besked men det syns inte i polisens register. Jag gjorde det via appen på mobilen, så jag hade ju den som bevis att bilen var påställd

Senast redigerat av peter_1976 (31 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang