Bmw 323ti (tidigare köpråd) problem

doglas2009
13 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Låter troligt.
Hjullager brukar ge ifrån sig ett nästan ylande ljud.
Man byter i princip hela navet, går på runt 1500kr för ett SKF i Sverige. Går garanterat att hitta billigare i Tyskland från t.ex autoteilemann.de
Byter du det själv så kostar det bara vad lagret kostar, måste du lämna in bilen på verkstad så räkna med minst 3000kr för bytet.

Bussningarna till växellänkaget, bör inte kosta många kronor då det bara är plastbussningar. Kolla på t.ex Schmiedmann.se dom brukar ha bra priser på såna delar.

Tack så mycket för svaret!
Tyvärr har jag ännu ej klurat ut hur man mekar med bilar så det får bli till att lämna in. Vad har ni att säga om biltemas hjullager, funkar dom? Eller bör man köpa "riktiga"?

Rekommenderar inte biltemas hjullager, det är en chansning. Ibland håller dom, ibland inte.

Okej! Var hos en mekaniker idag, han ville inte byta till något annat än skf-hjullager, 2700kr vill han för detta. Det får väl vara ok.

Mekanikern sa även att man i princip måste byta hela växellådan för att tighta till växellägena, det är tvärt emot vad jag har läst på många ställen. Får väl forska vidare...

Vad kan man ha för storlek på däck/fälg till en e36 compact? Skulle det exempelvis funka med 17" och 225 bredd bak utan något som helst krångel, eller är det för stort?

Senast redigerat av doglas2009 (13 maj 2016)

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2016 · 10 427 Inlägg

doglas2009 skrev:
Mekanikern sa även att man i princip måste byta hela växellådan för att tighta till växellägena, det är tvärt emot vad jag har läst på många ställen. Får väl forska vidare...

Det finns satser med bussningar och liknande som hör till växellänkaget man kan köpa för renovering. Surfa in på tex schmiedmann.se och kika under E36.. osv osv. Har ett sånt kit liggande till min E46:a som jag inte fått tummen ur och bytt än (helst bör man lossa kardanen så man kommer åt och man bör nog jobba under en billyft). Sen kan man ju utöver det byta till en short-shifter så slagen blir lite kortare men för min del räcker det med icke-slappa växellägen för spaken tongue

doglas2009
14 maj 2016 · 209 Inlägg

steifan skrev:

doglas2009 skrev:
Mekanikern sa även att man i princip måste byta hela växellådan för att tighta till växellägena, det är tvärt emot vad jag har läst på många ställen. Får väl forska vidare...

Det finns satser med bussningar och liknande som hör till växellänkaget man kan köpa för renovering. Surfa in på tex schmiedmann.se och kika under E36.. osv osv. Har ett sånt kit liggande till min E46:a som jag inte fått tummen ur och bytt än (helst bör man lossa kardanen så man kommer åt och man bör nog jobba under en billyft). Sen kan man ju utöver det byta till en short-shifter så slagen blir lite kortare men för min del räcker det med icke-slappa växellägen för spaken tongue

Tack så mycket för svaret!

Tänkte väl att jag inte kan läst fel så många gånger, måste varit mekanikern som var ute och cyklade...

Är det ett stort arbete att sätta dit det "kitet"? Hur lång tid kan det ta?

Oj vad 323ti känns sportig om man jämför mot min 940, trots att jag nu har riktigt dåliga allrounddäck på 323... Kommer ju kännas som en formel 1 bil när jag får dit nya sommardäck!

Senast redigerat av doglas2009 (14 maj 2016)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 maj 2016 · 10 427 Inlägg

doglas2009 skrev:

steifan skrev:

doglas2009 skrev:
Mekanikern sa även att man i princip måste byta hela växellådan för att tighta till växellägena, det är tvärt emot vad jag har läst på många ställen. Får väl forska vidare...

Det finns satser med bussningar och liknande som hör till växellänkaget man kan köpa för renovering. Surfa in på tex schmiedmann.se och kika under E36.. osv osv. Har ett sånt kit liggande till min E46:a som jag inte fått tummen ur och bytt än (helst bör man lossa kardanen så man kommer åt och man bör nog jobba under en billyft). Sen kan man ju utöver det byta till en short-shifter så slagen blir lite kortare men för min del räcker det med icke-slappa växellägen för spaken tongue

Tack så mycket för svaret!

Tänkte väl att jag inte kan läst fel så många gånger, måste varit mekanikern som var ute och cyklade...

Är det ett stort arbete att sätta dit det "kitet"? Hur lång tid kan det ta?

Oj vad 323ti känns sportig om man jämför mot min 940, trots att jag nu har riktigt dåliga allrounddäck på 323... Kommer ju kännas som en formel 1 bil när jag får dit nya sommardäck!

Tar 4 timmar enligt Pelican Parts: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart … shings.htm

http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e36/99 … t=GBE36E94

doglas2009
29 maj 2016 · 209 Inlägg

Har nu haft lite problem med bilen.

Batterilampan började lysa, sen körde jag 3 mil och märker inget konstigt. När jag sen skulle köra hem märkte jag att helljusen var dåliga, men inget annat skumt. När jag sedan stängt av bilen och ska starta den igen så måste jag rulla igång den. Efter ca 5km så börjar varningslampor av olika slag lysa och bilen dör efter nån minut.

Har nu försökt mig på att använda en multimeter. När jag mäter på batteriet så visar den ungefär 12 volt och när jag startar bilen dyker den till 11.3-11.4 volt. Säger detta er kunniga någonting? Är det generatorn som är rökt? Som jag förstår det så borde jag få mellan 14.2-14.7 volt när jag startar bilen...

simlar
29 maj 2016 · 5 525 Inlägg

Låter som att kolen är utsltina, sitter vanligtsvis ihop tillsammans med laddningsregulatorn.
Generatorkolen är en slitdel, brukar hålla runt 20k mil innan den är utnött och generatorn slutar då ladda.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
doglas2009
29 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:
Låter som att kolen är utsltina, sitter vanligtsvis ihop tillsammans med laddningsregulatorn.
Generatorkolen är en slitdel, brukar hålla runt 20k mil innan den är utnött och generatorn slutar då ladda.

Byter man då laddningsregulatorn? Är det klurigare än att byta generatorn? Efter att ha youtubat har jag kommit fram till att jag nog skulle kunna byta generatorn, verkar inte så svårt...

Senast redigerat av doglas2009 (29 maj 2016)

simlar
29 maj 2016 · 5 525 Inlägg

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Låter som att kolen är utsltina, sitter vanligtsvis ihop tillsammans med laddningsregulatorn.
Generatorkolen är en slitdel, brukar hålla runt 20k mil innan den är utnött och generatorn slutar då ladda.

Vad gör man lämpligast åt detta för att få bilen att fungera igen? Är det nått man byter?

Ursäkta mina dumma frågor men jag har som ni märker verkligen inte bra kolla på bilmekandedelen av bilar...

Ju du byter laddningsregulatorn/kolen.

Sitter på baksidan av generatorn.
Finns hos närmsta reservdelsåterförsäljare.

Där har du lite bilder på exempel hur dom brukar se ut:
https://www.google.se/search?q=bmw+ladd … mp;bih=913

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
doglas2009
29 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Låter som att kolen är utsltina, sitter vanligtsvis ihop tillsammans med laddningsregulatorn.
Generatorkolen är en slitdel, brukar hålla runt 20k mil innan den är utnött och generatorn slutar då ladda.

Vad gör man lämpligast åt detta för att få bilen att fungera igen? Är det nått man byter?

Ursäkta mina dumma frågor men jag har som ni märker verkligen inte bra kolla på bilmekandedelen av bilar...

Ju du byter laddningsregulatorn/kolen.

Sitter på baksidan av generatorn.
Finns hos närmsta reservdelsåterförsäljare.

Där har du lite bilder på exempel hur dom brukar se ut:
https://www.google.se/search?q=bmw+ladd … mp;bih=913

Tack så mycket för hjälpen!

Står att denna ska passa e36: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 0-GER022sv Är det en "standarddel" som är samma för alla e36 eller kan man lyckas köpa fel? Finns det nått mer sätt man kan vara säker på att det är laddningsregulatorn som är problemet, utan att byta den?

simlar
29 maj 2016 · 5 525 Inlägg

doglas2009 skrev:

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

Vad gör man lämpligast åt detta för att få bilen att fungera igen? Är det nått man byter?

Ursäkta mina dumma frågor men jag har som ni märker verkligen inte bra kolla på bilmekandedelen av bilar...

Ju du byter laddningsregulatorn/kolen.

Sitter på baksidan av generatorn.
Finns hos närmsta reservdelsåterförsäljare.

Där har du lite bilder på exempel hur dom brukar se ut:
https://www.google.se/search?q=bmw+ladd … mp;bih=913

Tack så mycket för hjälpen!

Står att denna ska passa e36: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 0-GER022sv Är det en "standarddel" som är samma för alla e36 eller kan man lyckas köpa fel? Finns det nått mer sätt man kan vara säker på att det är laddningsregulatorn som är problemet, utan att byta den?

Finns eventuellt olika ifall dom funnits med olika generatorer.

Du kan skruva loss den och kolla kolen, ska vara minst 3-4mm utstick på dom för att generatorn ska ladda, nya har ca 10-15mm utstick.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
30 maj 2016 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

simlar skrev:
Ju du byter laddningsregulatorn/kolen.

Sitter på baksidan av generatorn.
Finns hos närmsta reservdelsåterförsäljare.

Där har du lite bilder på exempel hur dom brukar se ut:
https://www.google.se/search?q=bmw+ladd … mp;bih=913

Tack så mycket för hjälpen!

Står att denna ska passa e36: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 0-GER022sv Är det en "standarddel" som är samma för alla e36 eller kan man lyckas köpa fel? Finns det nått mer sätt man kan vara säker på att det är laddningsregulatorn som är problemet, utan att byta den?

Finns eventuellt olika ifall dom funnits med olika generatorer.

Du kan skruva loss den och kolla kolen, ska vara minst 3-4mm utstick på dom för att generatorn ska ladda, nya har ca 10-15mm utstick.

Tack så mycket för svaret!

Har nu skruvat bort generatorn och lämnat in den till ett ställe där dom kan testa funktionen på generatorn. Visade sig att det var en lödning i generatorn som hade lossnat, 500 riksdaler ville dom ha för att fixa det. Hoppas bara jag kan få ihop allt igen!

Edit: Och nu funkar bilen igen, trevligt! Tack för hjälpen!

Senast redigerat av doglas2009 (30 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang