T5 motor från en 9000 i en 9-5 Aero för ca 400hk?

robinc97
11 maj 2016 · 173 Inlägg

Hej!

Har en stark funderan om att i framtiden bygga på en 9-5 Aero och sätta i en motor från en 9000 som då såvitt jag vet ska vara det såkallade T5 systemet som ska hålla för en bra massa HK. Då jag även har lite frågor om detta då jag också undrar om en växellåda från en B235R (den som sitter i en 9-5 Aero) passar på en 2.0/2.3 liters motor från en 9000? Hur mycket tål även växellådan isåfall från en 9-5? eller om de nu inte passar hur mycket tål en 9000 låda?

Samt vad jag hört ska man kunna använda styrenheten som sitter i 9-5:an och kunna mappa den för att fungera bättre så man slipper typ köpa en maxxecu för en jävla massa pengar?

Läste en annan tråd om en kille som frågade hur mycket T5 systemet tål och de sa runt 400hk-450hk. Och svaret han fick var, värre koppling, större spridare, maffigare turbo med 3" hela vägen, annan IC, E85 och mappa originalboxen och köra utav bara helvete. Är det samma princip med T7? 

Mitt mål är ca 400hk. Och vad tror ni det kan kosta isåfall?
Eller är det något jag missat för att nå 400hk i en 9-5 med 9000 motor? Växellådan vet jag inte passar rätt i 9-5 då det är andra fästen på den. antar det är likadant för motorn.

Vad tror ni den slutgiltiga kostnaden kan bli?

Mvh Robin


P.S Admin skulle gärna kunna hålla denna tråden öppen och stänga min gamla tråd som handlade om ungefär samma sak fast förklarat som en idiot....

VirreEriksson
11 maj 2016 · 1 296 Inlägg

400hk driftsäkert?
Budget? Lättare att ge ett bra svar då smile

robinc97
11 maj 2016 · 173 Inlägg

VirreEriksson skrev:
400hk driftsäkert?
Budget? Lättare att ge ett bra svar då smile

kan väll säga 400 hk lite on the edge kanske, och ja lite sådär halv budget, hade inte planerat att kanske lägga mer än 25k-30k med tanke på vad man kan få en 9000 motor för och kunna ta kolvar o dylikt ifrån ^^

VirreEriksson
11 maj 2016 · 1 296 Inlägg

Okejokej! smile
När man tar T5 grejjer ifrån 9000 är det i synnerhet kolvar och stakar man tar och flyttar över till ditt motorblock.
Så man lyfter inte i en hel 9000 motor. Man kan även använda bottendelen om man vill, om man fluttar över toppen osv ifrån din nuvarande motor.
Ang växellåda är det 9-5 lådan du ska använda, de andra passar inte i karossen. För att få det att hålla ska man ha en diffbroms som fördelar kraften till båda hjulen(tyvärr rätt dyrt) annars är det väldigt lätt att ta sönder lådor.
Såhär är ett prisexempel på motor som kommer att hålla. Givetvis kan man skita i märkesaker och köpa kinasaker om man vill det, men kan garantera att det blir dyrare i längden.
2,3T 400hk på E85.
Renoverad motor - 10,000~
3" avgas helsats - 6500~
19T turbo / GT28RS - 6500-10000~
Låda med diff , 10-25,000~
630cc (bensin) / 875cc (e85) spridare 2500~
Koppling, aeroplatta med sinter 3000~
Walbro 255 eller motsvarande 1000~
ALU ic, 2000~
Chassiuppdateringar 5-10,000
Mappning av firma tex Nordic. Priser varierar men räkna med iallafall 4-10,000 för en seriös mappning.

Med andra org närmare 60tusen för en drifsäker bil. Du kan säkert bygga för hälften med begagnade saker/kina saker. Men mycket handlar om att du kan göra saker själv såsom att byta kolvarna och så. Rekomenderar varmt att byta diverse lager och packningarna i motorn när man har det nere.

robinc97
12 maj 2016 · 173 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Okejokej! smile
När man tar T5 grejjer ifrån 9000 är det i synnerhet kolvar och stakar man tar och flyttar över till ditt motorblock.
Så man lyfter inte i en hel 9000 motor. Man kan även använda bottendelen om man vill, om man fluttar över toppen osv ifrån din nuvarande motor.
Ang växellåda är det 9-5 lådan du ska använda, de andra passar inte i karossen. För att få det att hålla ska man ha en diffbroms som fördelar kraften till båda hjulen(tyvärr rätt dyrt) annars är det väldigt lätt att ta sönder lådor.
Såhär är ett prisexempel på motor som kommer att hålla. Givetvis kan man skita i märkesaker och köpa kinasaker om man vill det, men kan garantera att det blir dyrare i längden.
2,3T 400hk på E85.
Renoverad motor - 10,000~
3" avgas helsats - 6500~
19T turbo / GT28RS - 6500-10000~
Låda med diff , 10-25,000~
630cc (bensin) / 875cc (e85) spridare 2500~
Koppling, aeroplatta med sinter 3000~
Walbro 255 eller motsvarande 1000~
ALU ic, 2000~
Chassiuppdateringar 5-10,000
Mappning av firma tex Nordic. Priser varierar men räkna med iallafall 4-10,000 för en seriös mappning.

Med andra org närmare 60tusen för en drifsäker bil. Du kan säkert bygga för hälften med begagnade saker/kina saker. Men mycket handlar om att du kan göra saker själv såsom att byta kolvarna och så. Rekomenderar varmt att byta diverse lager och packningarna i motorn när man har det nere.

En gammal kompis till mig har nämligen en T5 motor från en 9000 liggandes så den kostnaden för de delarna kan man nästan ta bort. hade planerat faktiskt på en del kina grejer, såsom ALU IC som man kan få från mr tuning för runt en 700 kr samt en HX35W som robert uhr från nordic faktiskt rekommenderade och sa att de förvånande nog höll för 4000, Avgassystem kan jag också nämligen bygga själv då det finns rör liggandes hos en kompis som mekar mycket volvo och han har då nämligen rörböj och dylikt ^^

Så tekniskt sett de jag kan göra själv är byta av T7 till T5 botten, lager oc packingar kommer självklart bytas ut samtidigt som motorn är ur!
Bygga eget 3" avgassystem


Och det som skär ner på priserna lite är turbo för 4 tusen och en alu IC för en tusenlapp max som vi själva kan bygga rör till smile

rcy
13 maj 2016 · 1 705 Inlägg

Ska du köra med T5 kolvar och T7 topp så bör du svarva ner kolvarna för att få på T7 topplockspackning.

robinc97
29 maj 2016 · 173 Inlägg

rcy skrev:
Ska du köra med T5 kolvar och T7 topp så bör du svarva ner kolvarna för att få på T7 topplockspackning.

jo det vet jag! smile
kom fan nu på att kusinen sitter på en t5 motor från en 9-3 som jag kan få för en billig peng. Hur passar sig den motorn på en 9-5 aero låda?

rcy
30 maj 2016 · 1 705 Inlägg

robbanc1997 skrev:

rcy skrev:
Ska du köra med T5 kolvar och T7 topp så bör du svarva ner kolvarna för att få på T7 topplockspackning.

jo det vet jag! smile
kom fan nu på att kusinen sitter på en t5 motor från en 9-3 som jag kan få för en billig peng. Hur passar sig den motorn på en 9-5 aero låda?

Bör vara bolt-on så länge det är 9-3 98-02.
Observera att om det är T5 så är det annat styrsystem i den, så det kan vara lite andra givare och kontakter. Själva blocket är dock detsamma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang