Kan kamkedja ta stryk av att man startar bilen i rullning?

Evildan
27 maj 2016 ·

Deception skrev:

rcy skrev:

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Jag är antagligen så långt ifrån miljöpartist man överhuvudtaget kan komma, men allvarligt, hur jävla trångsynt är man inte om man kallar dieselgate för "trams"?
Frånsett miljöaspekten så lurade dom fullkomligt medvetet miljontals av sina kunder. Du tycker inte det är ett problem?

(Vid närmare eftertanke så är väl alla som köper VAG mer eller mindre lurade från början, men ändå..)

Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Jag förstår hur du menar också, och kan hålla med där med. Men glöm inte att alla märken är skit men på olika sätt. BMW rostar, Volvos elektronik suger, franska bilar behöver jag knappt nämna..

Under bilens livscykel släpper en laddhybrid ut betydligt mindre föroreningar än en bil som drivs enbart av en förbränningsmotor.
Visst släpper exempelvis en Prius III ut mer men efter strax över 4000mil vill jag minnas i ett räkneexempel som Rq gjorde är det extra utsläppet intjänat jämfört med en äldre V70 eller dylikt som vill ha runt litern.

Alla tillverkare har genom tiderna släppt någon modell som inte riktigt höll måttet, VAG valde att föra sina kunder bakom ljuset och så även statliga organ som bestämmer fordonens beskattning baserat på utsläpp. Genomuselt anser jag.

Cupra_
27 maj 2016 ·

Evildan skrev:

Deception skrev:

rcy skrev:

Jag är antagligen så långt ifrån miljöpartist man överhuvudtaget kan komma, men allvarligt, hur jävla trångsynt är man inte om man kallar dieselgate för "trams"?
Frånsett miljöaspekten så lurade dom fullkomligt medvetet miljontals av sina kunder. Du tycker inte det är ett problem?

(Vid närmare eftertanke så är väl alla som köper VAG mer eller mindre lurade från början, men ändå..)

Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Jag förstår hur du menar också, och kan hålla med där med. Men glöm inte att alla märken är skit men på olika sätt. BMW rostar, Volvos elektronik suger, franska bilar behöver jag knappt nämna..

Under bilens livscykel släpper en laddhybrid ut betydligt mindre föroreningar än en bil som drivs enbart av en förbränningsmotor.
Visst släpper exempelvis en Prius III ut mer men efter strax över 4000mil vill jag minnas i ett räkneexempel som Rq gjorde är det extra utsläppet intjänat jämfört med en äldre V70 eller dylikt som vill ha runt litern.

Alla tillverkare har genom tiderna släppt någon modell som inte riktigt höll måttet, VAG valde att föra sina kunder bakom ljuset och så även statliga organ som bestämmer fordonens beskattning baserat på utsläpp. Genomuselt anser jag.

Vill minnas att top gear gjorde ett test där en ny bmw m3 var mer miljövänlig än en prius, just pga gifterna i batterierna.

Evildan
27 maj 2016 ·

Deception skrev:

Evildan skrev:

Deception skrev:

Jag håller delvis med growe då jag har en av de drabbade bilarna.. Jag kunde inte bry mig mindre. Helnöjd med bilen ändå och ska vi snacka miljö ska man inte köra bil alls då till och med laddhybriderna släpper ut mängder med skit under tillverkning av batterierna..

Jag förstår hur du menar också, och kan hålla med där med. Men glöm inte att alla märken är skit men på olika sätt. BMW rostar, Volvos elektronik suger, franska bilar behöver jag knappt nämna..

Under bilens livscykel släpper en laddhybrid ut betydligt mindre föroreningar än en bil som drivs enbart av en förbränningsmotor.
Visst släpper exempelvis en Prius III ut mer men efter strax över 4000mil vill jag minnas i ett räkneexempel som Rq gjorde är det extra utsläppet intjänat jämfört med en äldre V70 eller dylikt som vill ha runt litern.

Alla tillverkare har genom tiderna släppt någon modell som inte riktigt höll måttet, VAG valde att föra sina kunder bakom ljuset och så även statliga organ som bestämmer fordonens beskattning baserat på utsläpp. Genomuselt anser jag.

Vill minnas att top gear gjorde ett test där en ny bmw m3 var mer miljövänlig än en prius, just pga gifterna i batterierna.

Googla fram det testet, se det och återkom sedan med den tesen. wink Det handlade inte om batterier utan enkom om förbrukning.
Underhållning men inte något program att ha som referens gällande fakta.

Evildan
27 maj 2016 ·

https://youtu.be/86Fx03i0rJk
😆
Ett annat test med bra och lättfattliga förklaringar.

Cupra_
27 maj 2016 ·

Evildan skrev:
https://youtu.be/86Fx03i0rJk
😆
Ett annat test med bra och lättfattliga förklaringar.

Test? Reklamfilm från Toyota UK?
Jag förstår din poäng men skulle knappast se den filmen som objektiv.
Men jag vet att du är Priusfrälst och inget i världen kommer få dig att ändra dig..

Här har du en ungefär lika seriös film om hur en prius återvinns:

https://www.youtube.com/watch?v=x7DFzl6ZU5k

Evildan
27 maj 2016 ·

Deception skrev:

Evildan skrev:
https://youtu.be/86Fx03i0rJk
😆
Ett annat test med bra och lättfattliga förklaringar.

Test? Reklamfilm från Toyota UK?
Jag förstår din poäng men skulle knappast se den filmen som objektiv.
Men jag vet att du är Priusfrälst och inget i världen kommer få dig att ändra dig..

Här har du en ungefär lika seriös film om hur en prius återvinns:

https://www.youtube.com/watch?v=x7DFzl6ZU5k

http://www.google.se/search?site=&s … &btnG=
Här hittar du ett oberoende test tillika förklaring.
Oavsett om jag är Priusfrälst eller inte så är det obestridliga fakta att en Prius eller annan hybridbil "tjänar in" det extra utsläppet vid tillverkningen efter några tusen mil.
GM försökte misskreditera just Prius för några år sedan, stod mycket om detta i internationell motorpress. GM påstod att ngn av deras SUVs var mer miljövänlig än en Prius pga batterierna. Vill minnas att enbart den kromade grillen på den SUVen genererade mer utsläpp än hela batteritillverkningen. Du minns säkert detta då du förefaller bilintresserad och uppdaterad.

Hur går det med top gear testet?

torsen
29 maj 2016 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:
Kamkedja är bra, se på Mercedes-Benz som har kedjor och det är väldigt sällan några problem med dom.

Mjaa, på en E-Klass fick jag byta kamkedja 2 ggr på 37.500 mil.
Och vid slutet var det dags för en tredje kamkedja.
Kostade runt 35.000:- varje gång, inklusive drev + kamaxel + vipparmar + lyftare.sad

Evildan
29 maj 2016 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:
Kamkedja är bra, se på Mercedes-Benz som har kedjor och det är väldigt sällan några problem med dom.

Mjaa, på en E-Klass fick jag byta kamkedja 2 ggr på 37.500 mil.
Och vid slutet var det dags för en tredje kamkedja.
Kostade runt 35.000:- varje gång, inklusive drev + kamaxel + vipparmar + lyftare.sad

Självklart händer det även på en MB men det är väldigt ovanligt.
Tror det ofta beror på misskötsel... wink

torsen
30 maj 2016 · 7 238 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:
Kamkedja är bra, se på Mercedes-Benz som har kedjor och det är väldigt sällan några problem med dom.

Mjaa, på en E-Klass fick jag byta kamkedja 2 ggr på 37.500 mil.
Och vid slutet var det dags för en tredje kamkedja.
Kostade runt 35.000:- varje gång, inklusive drev + kamaxel + vipparmar + lyftare.sad

Självklart händer det även på en MB men det är väldigt ovanligt.
Tror det ofta beror på misskötsel... wink

Tjänstebil så några service´ar hoppades inte över = ingen misskötsel.

Evildan
30 maj 2016 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:

Mjaa, på en E-Klass fick jag byta kamkedja 2 ggr på 37.500 mil.
Och vid slutet var det dags för en tredje kamkedja.
Kostade runt 35.000:- varje gång, inklusive drev + kamaxel + vipparmar + lyftare.sad

Självklart händer det även på en MB men det är väldigt ovanligt.
Tror det ofta beror på misskötsel... wink

Tjänstebil så några service´ar hoppades inte över = ingen misskötsel.

Tjänstebilar är det allmänt känt att dom misshandlas.
Hursomhelst så är det oavsett vad du tycker om saken väldigt ovanligt med kamkedjeproblem på MBs motorer, det är ett obestridligt faktum precis som att lera suger. 😉

Rille0
30 maj 2016 · 2 021 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:

Självklart händer det även på en MB men det är väldigt ovanligt.
Tror det ofta beror på misskötsel... wink

Tjänstebil så några service´ar hoppades inte över = ingen misskötsel.

Tjänstebilar är det allmänt känt att dom misshandlas.
Hursomhelst så är det oavsett vad du tycker om saken väldigt ovanligt med kamkedjeproblem på MBs motorer, det är ett obestridligt faktum precis som att lera suger. 😉

Mercedes mindre radfyror bla m271 motorn äter ju kamkedjor, riktiga skitgrejor.
Har inte mercedes v6or kedjeproblem också?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Evildan
30 maj 2016 ·

Rille0 skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:

Tjänstebil så några service´ar hoppades inte över = ingen misskötsel.

Tjänstebilar är det allmänt känt att dom misshandlas.
Hursomhelst så är det oavsett vad du tycker om saken väldigt ovanligt med kamkedjeproblem på MBs motorer, det är ett obestridligt faktum precis som att lera suger. 😉

Mercedes mindre radfyror bla m271 motorn äter ju kamkedjor, riktiga skitgrejor.
Har inte mercedes v6or kedjeproblem också?

Är inte fel på kedjorna. Det är i regel ett balansaxeldrev som nöts ned.

Knugcab
30 maj 2016 · 5 111 Inlägg

V-motorerna är det balansaxeldrevet det är problem med ja. Men bensinfyrorna HAR kamkedjeproblem. Inte de gamla M111-motorerna från 202, 210 och äldre 203, men M271-motorn som kom sen, den går kedjorna på, det är rätt allmänt känt i MB-kretsar.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
31 maj 2016 ·

Jag ger mig där gällande m271.
I övrigt så vidhåller jag minnas åsikt att mb i regel inte har problem med kedjor.
Givetvis finns det som alltid exemplar som går sönder oavsett märke men att göra det gällande att ett hopprep skulle hålla bättre än två (m271 har väl en?) kedjor är felaktigt enligt mig.

Knugcab
31 maj 2016 · 5 111 Inlägg

Ja, en korrekt konstruerad dubbelkedja anser jag vara tillförlitligare än en kamrem.
Och som jag fattat det så har man gått tillbaka till enkelkedja på M271.
De försökte med enkelkedja redan på tidiga M102 (190, 200, 230 före 1988) och det slutade med att de som en säkerhetsåtgärd fick rekommendera kedjebyte redan efter 10 000 mil för att det började rasa motorer i en lite väl rask takt. Att de inte lärde sig av det misstaget är lite av en gåta.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Confidence
23 september 2016 · 62 Inlägg

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Problemet med dieselgate är att du riskerar att få högre bränsleförbrukning och lägre prestanda efter deras serviceåtgärd för att fixa felet.

simlar
23 september 2016 · 5 525 Inlägg

Confidence skrev:

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Problemet med dieselgate är att du riskerar att få högre bränsleförbrukning och lägre prestanda efter deras serviceåtgärd för att fixa felet.

Har du några bevis på detta?

Jag har då själv aldrig känt någon skillnad i prestanda före och efter utförd dieselgate-programmering, och jag har gjort den aktionen på många bilar nu senaste månaderna.

Förbrukning kan jag dock ej uttala mig om då jag själv inte äger någon bil som är berörd av dieselgate.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Confidence
24 september 2016 · 62 Inlägg

simlar skrev:

Confidence skrev:

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Problemet med dieselgate är att du riskerar att få högre bränsleförbrukning och lägre prestanda efter deras serviceåtgärd för att fixa felet.

Har du några bevis på detta?

Jag har då själv aldrig känt någon skillnad i prestanda före och efter utförd dieselgate-programmering, och jag har gjort den aktionen på många bilar nu senaste månaderna.

Förbrukning kan jag dock ej uttala mig om då jag själv inte äger någon bil som är berörd av dieselgate.

Angående förbrukningen så blev serviceåtgärderna stoppa i Tyskland tidigare i år då det upptäcktes att bränsleförbrukningen ökade:

Volkswagen Group's diesel recall is being delayed in Germany because the automaker's fix for rigged engines results in higher fuel consumption, reports said.

http://europe.autonews.com/article/2016 … ion-checks

Angående prestandan så var det något som Volkswagen själva sa förra året i samband med stämningen i USA. De sa då även att det kunde resultera i några MPGs högre bränsleförbrukning. En konsumentgrupp testade även att hacka ett par bilar för att se hur de presterade i det körprogram som bilarna hade när de klarade miljökraven. Då ökade 0-60 mph med en sekund och bränsleförbrukningen ökade med runt 7 procent. Det testet säger iofs inget om hur VWs nya mjukvara presterar men det ger en indikation på vad som kan ske.

Det är möjligt att VW löst problemen men jag är mycket tveksam till att de klarar av miljökraven utan några negativa bieffekter. Detta helt enkelt för att det är så hårda miljökrav. Men det kan hända att det enda bieffekten numera är högre bränsleförbrukning.

Senast redigerat av Confidence (24 september 2016)

rcy
26 september 2016 · 1 705 Inlägg

simlar skrev:

Confidence skrev:

Growe skrev:
dieselgaten är ju bara en massa trams som inte är något negativt för oss konsumenter.. utan snarare raka motsatsen.

Problemet med dieselgate är att du riskerar att få högre bränsleförbrukning och lägre prestanda efter deras serviceåtgärd för att fixa felet.

Har du några bevis på detta?

Jag har då själv aldrig känt någon skillnad i prestanda före och efter utförd dieselgate-programmering, och jag har gjort den aktionen på många bilar nu senaste månaderna.

Förbrukning kan jag dock ej uttala mig om då jag själv inte äger någon bil som är berörd av dieselgate.

Säger inte det sig själv? Om det gick att få samma prestanda och förbrukning utan fusk så tvivlar jag starkt på att VW tagit risken och medvetet fuskat, eller hur? Dom gjorde det ju knappast för skojs skull.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang