Köra om i högerfil i 100 km på motorväg, protest, sport eller idioti?

it_mutt Avstängd
30 maj 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Då kanske jag har problem med läsförståelsen trots allt, för jag hittar det inte trots att jag scrollat tillbaks och läst dina inlägg.
Du pratar i nåt inlägg om undantag på 70 sträcka, men det är du rätt ensam om då tråden handlar om motorväg och det är vad alla andra diskuterar, så det mer eller mindre ignorerade jag då det är totalt irrelevant för diskussionen.
Så jag måste vidhålla att hittills har det inte framkommit ett enda argument för varför man ska ligga i annat än högerfil såvida det inte finns skälig anledning till annat.

Tydligen har du det

it_mutt skrev:
...

För tänka sig, motorväg har spannet 70-120km/h som hastighetsbegränsning i Sverige

...

Senast redigerat av it_mutt (30 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
30 maj 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:
Då kanske jag har problem med läsförståelsen trots allt, för jag hittar det inte trots att jag scrollat tillbaks och läst dina inlägg.
Du pratar i nåt inlägg om undantag på 70 sträcka, men det är du rätt ensam om då tråden handlar om motorväg och det är vad alla andra diskuterar, så det mer eller mindre ignorerade jag då det är totalt irrelevant för diskussionen.
Så jag måste vidhålla att hittills har det inte framkommit ett enda argument för varför man ska ligga i annat än högerfil såvida det inte finns skälig anledning till annat.

Tydligen har du det

it_mutt skrev:
...

För tänka sig, motorväg har spannet 70-120km/h som hastighetsbegränsning i Sverige

...

Då är det nog inte bara jag som har problem med läsförståelse, då namnet på tråden är "Köra om i högerfil i 100 km på motorväg".
Visst, det saknas ett "/h" men man måste inte direkt vara Einstein för att klura ut vad som menas.
Men för att verkligen klargöra: vi pratar om motorväg med hastighetsbegränsningen 100km/h. Lagen säger att du ska hålla till höger, såvida du inte har skälig anledning till annat. Dom undantag och kryphål du tror finns finns inte.

Så, återigen, några argument för att inte hålla till höger trots att lagen säger att man ska göra det?

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
it_mutt Avstängd
30 maj 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Då är det nog inte bara jag som har problem med läsförståelse, då namnet på tråden är "Köra om i högerfil i 100 km på motorväg".
Visst, det saknas ett "/h" men man måste inte direkt vara Einstein för att klura ut vad som menas.
Men för att verkligen klargöra: vi pratar om motorväg med hastighetsbegränsningen 100km/h. Lagen säger att du ska hålla till höger, såvida du inte har skälig anledning till annat. Dom undantag och kryphål du tror finns finns inte.

Så, återigen, några argument för att inte hålla till höger trots att lagen säger att man ska göra det?

Ah, så när jag kommer med ett undantag som gäller, så är det även hastigheten som är viktig. Du hänvisade TIDIGARE till att det var just "motorväg" (utan specifik hastighetsangivelse) som var det viktiga (när jag första gången drog upp 70km/h).

rcy skrev:
...

så antog jag att det var just motorväg vi diskuterade.

...

Fast, då de flesta motorvägar har 110km/h som hastighetsbegränsning, är ju då tråden i sig för ett rätt litet problem egentligen, om det nu bara ska vara en tråd om vad som gäller på just motorvägar med 100km/h som hastighetsbegränsning.

Senast redigerat av it_mutt (30 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
30 maj 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:
Då är det nog inte bara jag som har problem med läsförståelse, då namnet på tråden är "Köra om i högerfil i 100 km på motorväg".
Visst, det saknas ett "/h" men man måste inte direkt vara Einstein för att klura ut vad som menas.
Men för att verkligen klargöra: vi pratar om motorväg med hastighetsbegränsningen 100km/h. Lagen säger att du ska hålla till höger, såvida du inte har skälig anledning till annat. Dom undantag och kryphål du tror finns finns inte.

Så, återigen, några argument för att inte hålla till höger trots att lagen säger att man ska göra det?

Ah, så när jag kommer med ett undantag som gäller, så är det även hastigheten som är viktig. Du hänvisade TIDIGARE till att det var just "motorväg" (utan specifik hastighetsangivelse) som var det viktiga (när jag första gången drog upp 70km/h).

rcy skrev:
...

så antog jag att det var just motorväg vi diskuterade.

...

Fast, då de flesta motorvägar har 110km/h som hastighetsbegränsning, är ju då tråden i sig för ett rätt litet problem egentligen, om det nu bara ska vara en tråd om vad som gäller på just motorvägar med 100km/h som hastighetsbegränsning.

Ja, det är ganska exakt vad jag hävdat hela tiden. Som jag sa tidigare, jag har lite svårt att förstå hur det ens kan bli en diskussion.
Visst, det finns undantag, men ska man börja fokusera på undantag istället för normalfall blir ju varenda diskussion smått absurd. Ta bara den här tråden som exempel, nog fan är du intelligent nog att förstå att när någon säger "motorväg" så menar dom en normal motorväg med 110 eller 120km/h som hastighetsbegränsning, men du lyckas ändå hålla diskussionen igång i flera sidor med hjälp av dom extrema undantagsfall där en motorväg kan vara 70km/h. Hur många procent av Sveriges motorvägar är 70km/h? Nån som har en aning? Personligen har jag ingen aning, jag har aldrig sett det men läst om att det tydligen kan förekomma.

Att ens försöka diskutera något om man ska dra upp varenda undantag blir ju totalt meningslöst då man aldrig kommer att nå någon som helst konsensus om någonting, då det faktiskt finns undantag för i princip varenda lag och regel som finns.
Men jag antar att det är något man får ta om man väljer att hänga på garaget, det här forumet är ju inte direkt känt för sina vuxna diskussioner. wink

it_mutt Avstängd
30 maj 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Ja, det är ganska exakt vad jag hävdat hela tiden[/b]. Som jag sa tidigare, jag har lite svårt att förstå hur det ens kan bli en diskussion.
Visst, det finns undantag, men ska man börja fokusera på undantag istället för normalfall blir ju varenda diskussion smått absurd. Ta bara den här tråden som exempel, nog fan är du intelligent nog att förstå att när någon säger "motorväg" så menar dom en normal motorväg med 110 eller 120km/h som hastighetsbegränsning, men du lyckas ändå hålla diskussionen igång i flera sidor med hjälp av dom extrema undantagsfall där en motorväg kan vara 70km/h. Hur många procent av Sveriges motorvägar är 70km/h? Nån som har en aning? Personligen har jag ingen aning, jag har aldrig sett det men läst om att det tydligen kan förekomma.

Att ens försöka diskutera något om man ska dra upp varenda undantag blir ju totalt meningslöst då man aldrig kommer att nå någon som helst konsensus om någonting, då det faktiskt finns undantag för i princip varenda lag och regel som finns.
Men jag antar att det är något man får ta om man väljer att hänga på garaget, det här forumet är ju inte direkt känt för sina vuxna diskussioner. wink

Jaså? Är det?

rcy skrev:
...
Dock gäller det visst under alla omständigheter såvida du inte har en god anledning att hålla till vänster, exempelvis omkörning eller att du snart ska svänga vänster. Vänstersvängar på motorväg är dock extremt sällsynta så där faller även det argumentet.
...

Du har alltså haft som utgångspunkt att det inte finns några undantag. När jag påpekar undantaget, så är det inte så enligt dig. För tråden handlar om motorvägar (vilket var just vad undantaget handlar om). När detta sen påpekas igen, så hänvisar du till trådrubrikens hastighetsangivelse. Jag skulle mycket väl kunna hänvisa till källa på det, men, det verkar ju inte vara något vi behöver göra i tråden för annat, så det ska väl inte behövas nu heller.

Så summan av detta blir att det helt enkelt handlar om vilket argument du vill använda. Vi står här, med en tråd, som berör ett minimalt problem, om vi nu ska göra som du vill (stundom), då det bara gäller motorvägar där hastighetsbegränsningen är 100km/h (dvs utgå från topic).

Och det hade ju kunnat vara smidigt....Fast...nu ska vi ju, igen, skita i vad tråden handlar om (som du så gärna hänvisade till alldeles nyss och sett till rubrik) och normalbegåvat förstå att det egentligen inte handlar om motorvägar med 100km/h som hastighetsbegränsning, utan motorvägar med 110km/h och 120km/h som hastighetsbegränsning.

Så; ska vi hålla oss till topic eller inte? Du propagerar för att hålla det till topic...ibland (när det passar för ditt argument) Eller ska vi hålla oss till att det gäller motorvägar (och inte med topics hastighetsbegränsning? (För då blir mitt undantag helt plötsligt giltigt igen), eller ska vi se ett tredje alternativ och blanda lite? Eller kanske det fjärde och konstatera att det normalt sett inte är ok men finns undantag?

Men, för all del, det vore väl dumt om du skulle bli konsekvent nu helt plötsligt i vad du anser utgångspunkten ska vara.

Och med  konstaterandet att det finns undantag, men de gäller vid få tillfällen, så är tråden klar för min del.

Hittar du prejudikatet så för all del, dra iväg ett PM.

Senast redigerat av it_mutt (30 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
30 maj 2016 · 1 705 Inlägg

OK, eftersom du lyckas hitta kryphål precis överallt så ska jag försöka eliminera missförstånden.
Det är motorväg.
Hastighetsbegränsningen är 100km/h. Eller 110 eller 120. Det spelar ingen roll, lagen är densamma.
Lagen säger att man ska, såvida man inte har skälig anledning, alltid hålla till höger.
Det är i Sverige, så svensk lag gäller.
Alla fordon är svenskregistrerade och framförs av normalbegåvade förare med svenskt körkort.
Det är sommarväglag och ca 20 grader varmt. Jag vet inte om det spelar någon roll men anger det bara för säkerhets skull.

Har jag missat något kryphål som du kan använda för att få diskussionen att handla om något annan än kärnfrågan eller kan vi återgå till att låta någon komma med ett argument till varför man inte ska hålla till höger trots att lagen säger det? Jag tror faktiskt att dom flesta, exklusive dig då, har förstått frågeställningen nu och inte behöver reda ut fler detaljer.

caromania Forummoderator
30 maj 2016 · 9 296 Inlägg

Skillnaden är väl att trafiken varierar beroende på vilken motorväg vi pratar om? Den 80-100väg jag envist refererat till är tämligen befolkad. Jämt.

Skitsamma. Det är int lätt att förklar för den som int förstår. Inser emellertid mitt misstag. Jag kan ju fortsätta köra mittfil mellan Haga Norra och Rotebro med gott samvete utan att skämmas då det alltid är pågående omkörning. (Fast vissa kretiner envisas faktiskt med att byta fil var tredje sekund. Antar att de är laglydiga i ursprungsfrågan, men inte lika laglydiga i frågan om att underlätta trafikanter på påfarterna.)

Men så ska det vara. Svart. Vitt. Inget annat. Svart eller Vitt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
30 maj 2016 ·

caromania skrev:
Skillnaden är väl att trafiken varierar beroende på vilken motorväg vi pratar om? Den 80-100väg jag envist refererat till är tämligen befolkad. Jämt.

Skitsamma. Det är int lätt att förklar för den som int förstår. Inser emellertid mitt misstag. Jag kan ju fortsätta köra mittfil mellan Haga Norra och Rotebro med gott samvete utan att skämmas då det alltid är pågående omkörning. (Fast vissa kretiner envisas faktiskt med att byta fil var tredje sekund. Antar att de är laglydiga i ursprungsfrågan, men inte lika laglydiga i frågan om att underlätta trafikanter på påfarterna.)

Men så ska det vara. Svart. Vitt. Inget annat. Svart eller Vitt.

Kretiner är gott, eller heter det Mazariner?
Kör du i mitten men vänsterfilen är min, bara min att vingla runt i med åbäket.

skodovka
31 maj 2016 · 10 Inlägg

Är förkyld o ligger därför o spenderar min tid på att läsa dessa barnsliga inlägg.
De flesta som har körkort vet ju att man ska ligga till höger på en väg, i höger körfält om det finns två. Är det tre på motorväg blir det vanligen långsamma fordon som lastbilar, husvagnar o de som ska svänga av som ligger till höger i lägre hastighet än tillåten max.

Kör man 110 på 110-väg och det är många långsammare fordon så hamnar man lätt i mittenfilen. Då kan de som vill köra fortare fortfarande köra om i vänsterfil. Inga konstigheter.

Är det bara två körfält så får alla anpassa sig mer. Lastbilarna bör inte köra om varandra stup i kvarten och orsaka köer, de som vill köra om får växla ner och gasa så det inte tar onödigt lång tid, de som vill köra olagligt snabbt får visa hänsyn mot de som inte vill ligga i 80 men inte heller köra om lastbilar i 140.

Köra om i högerfil på motorväg är barnsligt, farligt och onödigt. Undantaget är så tät trafik att det är omöjligt att göra en vanlig omkörning på vettigt sätt.
Bättre att lägga sig bakom i vänsterfil och vänta på möjlighet att köra om.
Är den framförvarande bilen långsam att köra om eller ligger kvar i vänsterfil under maxhastighet så får man ljustuta för att få dem att flytta på sig.

Att inte ljustuta och istället köra om till höger och sedan gnälla på forum istället är så typiskt svenskt.

Kör 4000mil/år varav hälften på Autobahn i Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien.
Håller man sig inte till rutinerna där så smäller det.

rcy
31 maj 2016 · 1 705 Inlägg

skodovka skrev:
Är förkyld o ligger därför o spenderar min tid på att läsa dessa barnsliga inlägg.
De flesta som har körkort vet ju att man ska ligga till höger på en väg, i höger körfält om det finns två. Är det tre på motorväg blir det vanligen långsamma fordon som lastbilar, husvagnar o de som ska svänga av som ligger till höger i lägre hastighet än tillåten max.

Kör man 110 på 110-väg och det är många långsammare fordon så hamnar man lätt i mittenfilen. Då kan de som vill köra fortare fortfarande köra om i vänsterfil. Inga konstigheter.

Är det bara två körfält så får alla anpassa sig mer. Lastbilarna bör inte köra om varandra stup i kvarten och orsaka köer, de som vill köra om får växla ner och gasa så det inte tar onödigt lång tid, de som vill köra olagligt snabbt får visa hänsyn mot de som inte vill ligga i 80 men inte heller köra om lastbilar i 140.

Köra om i högerfil på motorväg är barnsligt, farligt och onödigt. Undantaget är så tät trafik att det är omöjligt att göra en vanlig omkörning på vettigt sätt.
Bättre att lägga sig bakom i vänsterfil och vänta på möjlighet att köra om.
Är den framförvarande bilen långsam att köra om eller ligger kvar i vänsterfil under maxhastighet så får man ljustuta för att få dem att flytta på sig.

Att inte ljustuta och istället köra om till höger och sedan gnälla på forum istället är så typiskt svenskt.

Kör 4000mil/år varav hälften på Autobahn i Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien.
Håller man sig inte till rutinerna där så smäller det.

Instämmer. På stora europeiska väger flyter trafiken betydligt bättre än vad den gör i Sverige, trots tätare trafik.
Om det beror på att folket där förstår att man ska hålla till höger eller att polisen är bättre på att bötfälla dom som inte gör det vet jag inte, men funkar gör det.

loop
31 maj 2016 · 297 Inlägg

Det finns även motorvägsavfarter som är till vänster. Inte vanligt, men förekommer. Då har jag tolkat det som att det är ok att köra om i högerfilen smile

Muttley
31 maj 2016 ·

loop skrev:
Det finns även motorvägsavfarter som är till vänster. Inte vanligt, men förekommer. Då har jag tolkat det som att det är ok att köra om i högerfilen smile

Du tänker inte på motortrafikled?   Annars får du nog peka ut var de finns sådana.  Aldrig någonsin sett någon.  Kanske i norrland ?

it_mutt Avstängd
31 maj 2016 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:

loop skrev:
Det finns även motorvägsavfarter som är till vänster. Inte vanligt, men förekommer. Då har jag tolkat det som att det är ok att köra om i högerfilen smile

Du tänker inte på motortrafikled?   Annars får du nog peka ut var de finns sådana.  Aldrig någonsin sett någon.  Kanske i norrland ?

Problemet är nog att du tänker "avfart" som i; en "extrafil" som dyker upp på höger sida för att lämna motorvägen (så som det vanligtvis är).

Tar vi Sthlm så har du vid Essingeleden vid trafikplats Tomteboda ex.vis om du kommer söderifrån (kolla eniro o sök på Ekelundsvägen, Solna...nu är det inte den som är det intressanta, men du ser hur det ser ut där).

Essingeleden har även en påfart på vänster sida (från södra länken), vid Nybodahöjden.

Finns på många fler ställen, men det var vad jag kom på direkt rakt av.

Senast redigerat av it_mutt (31 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
1 juni 2016 ·

Det här kan hjälpa många : https://korkortonline.se/teoritest/#minitest

loop
1 juni 2016 · 297 Inlägg

tkd_rille skrev:

loop skrev:
Det finns även motorvägsavfarter som är till vänster. Inte vanligt, men förekommer. Då har jag tolkat det som att det är ok att köra om i högerfilen smile

Du tänker inte på motortrafikled?   Annars får du nog peka ut var de finns sådana.  Aldrig någonsin sett någon.  Kanske i norrland ?

Göteborg finns det bla. Googla lite så får du se.

rcy
1 juni 2016 · 1 705 Inlägg

En motorväg kan ju dela på sig och fortsätta åt två olika håll, då har man oftast direkt innan delningen fyra filer varav två går åt vardera hållet vid delningen. Vid sådana tillfällen är omkörning till höger tillåtet då det räknas som två parallella men separata motorvägar även om dom för tillfället "sitter ihop". Allt illustreras rätt tydligt i länken i mitt tidigare inlägg.

Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?

it_mutt Avstängd
1 juni 2016 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
En motorväg kan ju dela på sig och fortsätta åt två olika håll, då har man oftast direkt innan delningen fyra filer varav två går åt vardera hållet vid delningen. Vid sådana tillfällen är omkörning till höger tillåtet då det räknas som två parallella men separata motorvägar även om dom för tillfället "sitter ihop". Allt illustreras rätt tydligt i länken i mitt tidigare inlägg.

Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?

Spelar ingen roll hur du ser det, om motorvägen fortsätter "åt höger" och den till vänster upphör att vara motorväg (eller för den del får ett annat vägnummer men fortsätter vara motorväg) så är det en avfart. Det vanliga är en kilavfart, när vägarna "delar upp sig" är det vanligtvis en parallellavfart, men fortfarande en avfart.

Så nej.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
1 juni 2016 ·

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:

loop skrev:
Det finns även motorvägsavfarter som är till vänster. Inte vanligt, men förekommer. Då har jag tolkat det som att det är ok att köra om i högerfilen smile

Du tänker inte på motortrafikled?   Annars får du nog peka ut var de finns sådana.  Aldrig någonsin sett någon.  Kanske i norrland ?

Problemet är nog att du tänker "avfart" som i; en "extrafil" som dyker upp på höger sida för att lämna motorvägen (så som det vanligtvis är).

Tar vi Sthlm så har du vid Essingeleden vid trafikplats Tomteboda ex.vis om du kommer söderifrån (kolla eniro o sök på Ekelundsvägen, Solna...nu är det inte den som är det intressanta, men du ser hur det ser ut där).

Essingeleden har även en påfart på vänster sida (från södra länken), vid Nybodahöjden.

Finns på många fler ställen, men det var vad jag kom på direkt rakt av.

Just ja smile

Men den är ju självklar att köra om till höger.  Hela vägfältet är ju uppmärkt så :p  Alltså logiskt uppbyggt.

rcy
2 juni 2016 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:
En motorväg kan ju dela på sig och fortsätta åt två olika håll, då har man oftast direkt innan delningen fyra filer varav två går åt vardera hållet vid delningen. Vid sådana tillfällen är omkörning till höger tillåtet då det räknas som två parallella men separata motorvägar även om dom för tillfället "sitter ihop". Allt illustreras rätt tydligt i länken i mitt tidigare inlägg.

Det är inte något sådant ni tänker på när ni säger att en motorväg har avfarten på vänster sida?

Spelar ingen roll hur du ser det, om motorvägen fortsätter "åt höger" och den till vänster upphör att vara motorväg (eller för den del får ett annat vägnummer men fortsätter vara motorväg) så är det en avfart. Det vanliga är en kilavfart, när vägarna "delar upp sig" är det vanligtvis en parallellavfart, men fortfarande en avfart.

Så nej.

Vadå "nej"?
Jag har inte ens kommit med något påstående och du hävdar ändå att jag har fel?
Jag frågade om det var en sådan avfart folk tänkte på, hur kan jag ha fel när jag ställer en fråga?
Tittade du ens på länken jag hänvisade till?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang