Trasig växellåda/koppling? 940

citrouz
6 juni 2016 · 168 Inlägg

Tjena bildårar!

Jag har en 940 som det hänt något med nu, va ute o sladdade lite och påvägen hem började kopplingen slira som f*n. Jag kom inter över 2000 varv och efter ett tag gick den inte alls framåt. Nu när jag fått hem den kan jag lägga i växel utan koppling när motorn är igång det händer ingenting även om jag gasar, pedalen känns väldigt lätt och de kommer lite vibrationer vid "dragläge" u pedalen. Det är inte diffen och bilen rullar felfritt i neutral och motorn går runt om man puttar med 1an växel i. Vad tror ni, packbox? helt Slut koppling?

Skulle va riktigt tacksam för svar!

Senast redigerat av citrouz (6 juni 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
NR
6 juni 2016 · 59 Inlägg

Byt koppling så kan du sladda igen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2016 · 14 056 Inlägg

citrouz skrev:
Tjena bildårar!

Jag har en 940 som det hänt något med nu, va ute o sladdade lite och påvägen hem började kopplingen slira som f*n. Jag kom inter över 2000 varv och efter ett tag gick den inte alls framåt. Nu när jag fått hem den kan jag lägga i växel utan koppling när motorn är igång det händer ingenting även om jag gasar, pedalen känns väldigt lätt och de kommer lite vibrationer vid "dragläge" u pedalen. Det är inte diffen och bilen rullar felfritt i neutral och motorn går runt om man puttar med 1an växel i. Vad tror ni, packbox? helt Slut koppling?

Skulle va riktigt tacksam för svar!

Det första jag tänker på är en sopslut kopplingslamell!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
citrouz
6 juni 2016 · 168 Inlägg

Är nog min första tanke med men det kom så plötsligt, den "slirar" tom med på tomgång 😂

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2016 · 14 056 Inlägg

citrouz skrev:
Är nog min första tanke med men det kom så plötsligt, den "slirar" tom med på tomgång 😂

Är det en oljefläck under där kopplingen sitter? Då kan det ju också vara den bakre tätningen som är slut och att den kastar ur sig olja in till kopplingen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
citrouz
6 juni 2016 · 168 Inlägg

Inte vad jag sett och den har inte dragit mer olja än normalt

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang