Drivaxlarna bytta men problem kvarstår Saab900ng-96

Fear38
9 juni 2016 · 658 Inlägg

Djo skrev:

Fear38 skrev:
Har nu kört o testat 5 mm spacerna och det vibrerar mindre men finns tydligt jobbigt kvar. försökte filma när jag ruckar på drivaxeln in i lådan
https://youtu.be/nQ-TvQxUXu4

Det där glappet ska inte finnas. (brukar vara stumt där inne och borde så vara även på saab)

Japp det skall vara stumt, hade opp bilen på en lyft idag och det glappar en del faktiskt. Är säkert felet är där man har kört med spacers vettu o det tar väl stryk. Men tänkte om en motorhöjning kan ta bort dom sista vibrationerna för enligt andra så om man sänker en 900 eller 9-3 så får dom fel vinkel på axlarna o därmed fel in i lådan o sen kört med spacers så har det tagit ännu mera stryk. Mina inre drivknutar var sopslut innan bytet. Antar att det sen gått in i diffen av alla skakningar. Finns en distans o sätta under bakre motorfästet för att höjja motorn lite

Djo
10 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:

Djo skrev:

Fear38 skrev:
Har nu kört o testat 5 mm spacerna och det vibrerar mindre men finns tydligt jobbigt kvar. försökte filma när jag ruckar på drivaxeln in i lådan
https://youtu.be/nQ-TvQxUXu4

Det där glappet ska inte finnas. (brukar vara stumt där inne och borde så vara även på saab)

Japp det skall vara stumt, hade opp bilen på en lyft idag och det glappar en del faktiskt. Är säkert felet är där man har kört med spacers vettu o det tar väl stryk. Men tänkte om en motorhöjning kan ta bort dom sista vibrationerna för enligt andra så om man sänker en 900 eller 9-3 så får dom fel vinkel på axlarna o därmed fel in i lådan o sen kört med spacers så har det tagit ännu mera stryk. Mina inre drivknutar var sopslut innan bytet. Antar att det sen gått in i diffen av alla skakningar. Finns en distans o sätta under bakre motorfästet för att höjja motorn lite

Innre knuten ska klara av den vinkeln för din är ju inte råsänkt. höjning av motorn är ingen dum ide ändå nej.

Men känns som dom där drivaxlarna inte heller är helt krya med tanke på glappet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
HG_
10 juni 2016 · 2 484 Inlägg

smile Hej, drivaxlarna ska vara stumma.
Slopa spacerplattorna så har du fått bort mycket av problemet.
Hade ett liknande fel på min golf, jag plockade bort plattorna & skaffade mig fälgar som passade sen var problemet ur världen.
(Golfen är så gott som botten sänkt & jag har inte haft några större problem med vibrationer än. smile )

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Fear38
12 juni 2016 · 658 Inlägg

det är inget glapp i drivaxlarna, swt är glapp upp o ner i bussn ingen i diffen. har Saab verkstaden oxå kikat på närmare. Så det blir att lämna in den o få den bytt.

Djo
13 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Fear38 skrev:
det är inget glapp i drivaxlarna, swt är glapp upp o ner i bussn ingen i diffen. har Saab verkstaden oxå kikat på närmare. Så det blir att lämna in den o få den bytt.

Okej fint det löser sig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
joH900
13 juni 2016 · 414 Inlägg

Vanligt fel som fan, precis bytt på en 9-3 och tyvärr blev det inte helt bra ändå. Anliggningsytan på själva drivklockan i lådan var antagligen också för sliten för att få bort glappet helt.

Jobbet är inte svårt men ganska tråkigt och tar en del tid. Att köpa ny drivklocka i lådan är inget man gör, listpris är 4962kr.... Så det är i så fall att leta reda på en begagnad som med TUR är mindre sliten.

Material för jobbet bör hamna på rätt exakt 1000kr (tätning, packbox, o-ring, växellådsolja)

Är en riktig jävla idiotkonstruktion det där tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang