Saab 9-3 2.0t -02 rycker vid start + felkod

gust3n
10 mars 2016 · 10 Inlägg

Saab 9-3 2.0t

årsmodell
2002

• Miltal
13500

• Modifikationer på bilen  -
NEJ

• Hur yttrar sig felet?
cirka varannan vecka smäller den/rycker på tomgång. Låter som den misständer (tror jag). Kör man iväg direkt från tomgång rycker det ett par gånger annars går bilen helt normalt. Veckan efter fungerar det klockrent att starta. Sedan startar den segt och smäller lite. Gasar man till några gånger släpper det ibland, annars när man kör iväg.
Drar även glykol, men detta är troligtvis inte relaterat utan kan säkert "bara" vara en läcka.

Lyser det några varningslampor?
Check engine, cirka varannan vecka. Felkod P0340 "Camshaft position sensor A circuit bank 1 or single sensor".

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Cirka varannan vecka vid varje start.

Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
nej.

Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
kall

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Bytt tändstift. Provat ny tändkasett från annan fungerande saab.


Bör jag prova byta lägesgivare till vevaxel? Eller någon som har en annan idé?
Har även läst att det måste vara rätt tändstift. Kan det verkligen bero på tändstiften? Tror de jag har är Art. nr    18-BCPR7ES11 NGK. Blev rekommenderad dessa på mekonomen.

Senast redigerat av gust3n (10 mars 2016)

Xebers76
10 mars 2016 · 2 265 Inlägg

Motorstyrenheten har ju lagt en felkod för att den sensorn är trasig, bara byta den

Bassiehof
10 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Kamaxeln är inte vevaxeln, så det är inte  vevaxelgivaren. Det mest troliga är att det är tändkassetten. Byt tändstift när du ändå håller på för fel på tändkassetten kan förstöra stiften och tvärtom.

gust3n
11 mars 2016 · 10 Inlägg

Xebers76 skrev:
Motorstyrenheten har ju lagt en felkod för att den sensorn är trasig, bara byta den

Bassiehof skrev:
Kamaxeln är inte vevaxeln, så det är inte  vevaxelgivaren. Det mest troliga är att det är tändkassetten. Byt tändstift när du ändå håller på för fel på tändkassetten kan förstöra stiften och tvärtom.

Nu blev man inte klokare smile
Har som sagt bytt tändstift och även provat med en fungerande tändkassett från en annan bil. Så det borde inte vara problemet.
Sant att felkoden tyder på kamaxel. Men vad är det för sensor? Finns ingen info om detta. Har googlat flera dagar och ingen info om detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Är det denna du menar ?
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps … p?nsteps=2

Senast redigerat av tommen1 (11 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bassiehof
11 mars 2016 · 1 777 Inlägg

gust3n skrev:

Xebers76 skrev:
Motorstyrenheten har ju lagt en felkod för att den sensorn är trasig, bara byta den

Bassiehof skrev:
Kamaxeln är inte vevaxeln, så det är inte  vevaxelgivaren. Det mest troliga är att det är tändkassetten. Byt tändstift när du ändå håller på för fel på tändkassetten kan förstöra stiften och tvärtom.

Nu blev man inte klokare smile
Har som sagt bytt tändstift och även provat med en fungerande tändkassett från en annan bil. Så det borde inte vara problemet.
Sant att felkoden tyder på kamaxel. Men vad är det för sensor? Finns ingen info om detta. Har googlat flera dagar och ingen info om detta.

Det finns ingen kamaxelgivare eller knacksensor på Saaben utan Trionic 7 känner av spikningar/knackningar genom tändstift och tändkassett. Det finns några få tillverkare som har ordnat det på det viset och Saab är alltså en av dem. De flesta har en knacksensor men inte Saab. Alltså byt tändkassett och tändstift samtidigt för att andra säger det...http://saabinfo.se/og9-5/tandkassett/

Senast redigerat av Bassiehof (11 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Nu har han fått några bra förslag att agera på..
Nu avvaktar vi svaret, om det kommer något d.v.s.wink

Senast redigerat av tommen1 (11 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gust3n
15 juni 2016 · 10 Inlägg

Har som sagt bytt tändstift och även testat en tändkassett från fungerande saab smile
Någon mer idé?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang