VW Passat 1.8T AWT - 04. Motorlampa lyser och trög acceleration.

marbo
15 juni 2016 · 2 Inlägg

Hej! Köpte nyligen en Passat 04 med 23000 mil på mätaren, verkar vara välskött av tidigare ägare och har gått bra fram tills för några veckor sedan då en tändspole gav upp under färd. Bilen gick då bara på 3 cylindrar och hackade något fruktansvärt. Körde den ändå hem då det inte var så långt kvar och inget bra läge att stanna på (i efterhand inser jag att det kanske inte var så smart). Efter byte av tändspole och rensade felkoder gick bilen "bra" igen, men accelerationen är inte vad den var innan. Ibland går den som den ska, och ibland känns den lite segare när man trycker på pedalen.

Nu till problemet - för ett tag sen började motorlampan att lysa igen. Felsökning ger endast koden P0420, dvs att katalysatorn inte fungerar som den ska. Det lutar alltså åt att jag måste byta ut katalysatorn? Eller kan något annat vara fel, trots att den enda koden som kommer fram är P0420? Vill vara säker på att det är katalysatorn som krånglar innan jag byter ut den.

Gjorde några läsningar på syresensorerna (uppvärmd motor, tomgång), kanske någon kan hjälpa mig tolka dessa? Ursäkta de överdrivet stora bilderna.

Lambda, före katalysator:
https://i.imgur.com/Sm8CJQF.png

Lambda, ratio:
https://i.imgur.com/nG0dDIG.png

Efter kat (någon gång har kurvan gått nästan i botten, men verkar inte ske ofta):
https://i.imgur.com/xtAocEC.png

Testresultat från appen Torque, "Rich to Lean sensor threshold constant" är under gränsvärde. Vad betyder det?
https://i.imgur.com/0MpUvFi.png

Tacksam för förslag! Är ny på bilägande och allt vad det innebär men vill lära mig så att jag kan fixa så mycket som möjligt själv.

jaka54
15 juni 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Det kan vara trasig  kat då du kört med trasig tändspole vilket medfört att oförbränd bensin kommit in i kat:n vilket förstört den.

marbo
15 juni 2016 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det kan vara trasig  kat då du kört med trasig tändspole vilket medfört att oförbränd bensin kommit in i kat:n vilket förstört den.

Ja jag misstänker att så är fallet, så det får nog bli till att byta den. Dock så hörs inga oljud från den, brukar inte trasiga katalysatorer låta illa och skramla?


En till fråga: skulle samma symptom kunna uppstå om det är något fel med tändningen? Undrar då jag nyss tog ut den nya tändspolen och kollade så att allt såg okej ut och att den satt rätt (inte för att man kan sätta den på så många sätt). Efter att jag satte tillbaka den och startade bilen kändes det som att den vibrerade lite mer än innan. Gjorde då en mätning på syresensorn efter katalysatorn och då svängde också mätvärdet mycket mer än innan.

it_mutt Avstängd
15 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Felkoden pekar lika mycket på felande lambda.

Du kan alltså ha; läckage, felande lambda och/eller felande katalysator

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
15 juni 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Precis!
det kan vara flera saker som orsakar felet. Kolla om du har läckage runt insuget (spruta på startgas).
Billigast är ju att bara byta lambdan... Kat:n är dyrare, men varför inte åka in till VAG och visa dem det du har fått fram!?
En kunnig mekaniker kanske kan ge dig svar direkt.

mb_pucken
15 juni 2016 · 5 083 Inlägg

Kolla efter tjuvluft runt insuget. Sitter en bla en smal slang i framkant som brukar torka sönder :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang