Volvo 740 död varvräknare!

Nedstedt740
12 juni 2016 · 366 Inlägg

Tjena nu är det så här att varvräknaren på min Volvo 740 har dött. det började med att när jag startade bilen en gång i vintras så var varvräknaren död. tänkte inte mer på det sen och den funkade fint efteråt. men den har nu sista tiden lagt av från och till. i veckan dog den för sista gången och jag har kört bilen ett antal gånger efter det men mätaren är sten död.
kan det vara ett jordfel? isåfall vart är den jordad? eller är det något annat som är kass? alla andra instrument fungerar fint förutom tankmätaren.
/Oskar

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Henkix
12 juni 2016 · 6 737 Inlägg

låter som att det är glapp i nån lödning i varvräknaren. har du löd-kunskaper så prova att skruva ur varvräknaren ur mätarhuset o löd om alla lödningar eller åk till en skrot o skruva ur en varvmätare. skroten i kärda borde ju ha smile kan även finnas på km bildemontering i värnamo tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nedstedt740
12 juni 2016 · 366 Inlägg

Det ska jag kolla upp wink återkommer med resultat.

Senast redigerat av Nedstedt740 (12 juni 2016)

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
13 juni 2016 · 366 Inlägg

har kollat lite nu men vågar mig inte på att löda i det. blir nog till att åka till skroten och plocka ett. kan det vara ett liknade problem med tank mätaren? den rör på sig och vissar ibland rätt men oftast inte. roll

Senast redigerat av Nedstedt740 (13 juni 2016)

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Samuel3
13 juni 2016 · 360 Inlägg

Nedstedt740 skrev:
har kollat lite nu men vågar mig inte på att löda i det. blir nog till att åka till skroten och plocka ett. kan det vara ett liknade problem med tank mätaren? den rör på sig och vissar ibland rätt men oftast inte. roll

Den kan du börja med att löda om, gå över alla lödningar med lödpennan bara. Kan även vara fel på passiva kompomenter som elektrolykondensatorer. Men börja med att ta reda på om givararmaturen i tanken är hel. Lägg en av givarkablarna mot jord, om mätaren visar fullt är mätaren hel. Finns en hel del om detta att läsa om du googlar! Fast det kan ju jag också göra cool http://bfy.tw/6FSH

Nedstedt740
16 juni 2016 · 366 Inlägg

Samuel3 skrev:

Nedstedt740 skrev:
har kollat lite nu men vågar mig inte på att löda i det. blir nog till att åka till skroten och plocka ett. kan det vara ett liknade problem med tank mätaren? den rör på sig och vissar ibland rätt men oftast inte. roll

Den kan du börja med att löda om, gå över alla lödningar med lödpennan bara. Kan även vara fel på passiva kompomenter som elektrolykondensatorer. Men börja med att ta reda på om givararmaturen i tanken är hel. Lägg en av givarkablarna mot jord, om mätaren visar fullt är mätaren hel. Finns en hel del om detta att läsa om du googlar! Fast det kan ju jag också göra cool http://bfy.tw/6FSH

Givaren i tanken är sprillans ny från Volvo så det borde vara fel på instrumentet. Kan man löda i det också eller är det att köpa nytt? Ska testa att löda om lödningarna i varvräknaren. wink

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Samuel3
16 juni 2016 · 360 Inlägg

Nedstedt740 skrev:

Samuel3 skrev:

Nedstedt740 skrev:
har kollat lite nu men vågar mig inte på att löda i det. blir nog till att åka till skroten och plocka ett. kan det vara ett liknade problem med tank mätaren? den rör på sig och vissar ibland rätt men oftast inte. roll

Den kan du börja med att löda om, gå över alla lödningar med lödpennan bara. Kan även vara fel på passiva kompomenter som elektrolykondensatorer. Men börja med att ta reda på om givararmaturen i tanken är hel. Lägg en av givarkablarna mot jord, om mätaren visar fullt är mätaren hel. Finns en hel del om detta att läsa om du googlar! Fast det kan ju jag också göra cool http://bfy.tw/6FSH

Givaren i tanken är sprillans ny från Volvo så det borde vara fel på instrumentet. Kan man löda i det också eller är det att köpa nytt? Ska testa att löda om lödningarna i varvräknaren. wink

Tankmätaren syftade jag på!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang