Längd på hjulbultar mercedes 190

akevolvo740
16 juni 2016 · 94 Inlägg

Hej jag har köpt aluminium fälgar till min mercedes 190. jag har haft plåt fälgar till den. Men dom nya behöver längre bult så jag undrar vilken längd behöver jag?

Mercedes 190e "babybenz" (1985)
Knugcab
16 juni 2016 · 5 111 Inlägg

"Hur långt är ett snöre"?
Då olika fälgar är olika tjocka så får du ta och mäta dina fälgar med ett skjutmått eller liknande.
Du skall ju ha tillräckligt med gängor för att hjulen skall sitta fast, men de får inte bli för långa för då kommer handbromsmekanismen i bakskivorna att paja.
Så, så korta du hittar som fortfarande kan hålla hjulet på plats, så att säga.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
akevolvo740
17 juni 2016 · 94 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
"Hur långt är ett snöre"?
Då olika fälgar är olika tjocka så får du ta och mäta dina fälgar med ett skjutmått eller liknande.
Du skall ju ha tillräckligt med gängor för att hjulen skall sitta fast, men de får inte bli för långa för då kommer handbromsmekanismen i bakskivorna att paja.
Så, så korta du hittar som fortfarande kan hålla hjulet på plats, så att säga.

Att det finns olika längder vet jag men vad är standard längd på bultar till aluminiumfälgar?

Mercedes 190e "babybenz" (1985)
Evildan
17 juni 2016 ·

akevolvo740 skrev:

Volvo544special65 skrev:
"Hur långt är ett snöre"?
Då olika fälgar är olika tjocka så får du ta och mäta dina fälgar med ett skjutmått eller liknande.
Du skall ju ha tillräckligt med gängor för att hjulen skall sitta fast, men de får inte bli för långa för då kommer handbromsmekanismen i bakskivorna att paja.
Så, så korta du hittar som fortfarande kan hålla hjulet på plats, så att säga.

Att det finns olika längder vet jag men vad är standard längd på bultar till aluminiumfälgar?

Finns inte någon standard då som det skrevs innan är olika tjocklek på fälgarna, även originalfälgarna har olika tjocklek.

akevolvo740
17 juni 2016 · 94 Inlägg

Evildan skrev:

akevolvo740 skrev:

Volvo544special65 skrev:
"Hur långt är ett snöre"?
Då olika fälgar är olika tjocka så får du ta och mäta dina fälgar med ett skjutmått eller liknande.
Du skall ju ha tillräckligt med gängor för att hjulen skall sitta fast, men de får inte bli för långa för då kommer handbromsmekanismen i bakskivorna att paja.
Så, så korta du hittar som fortfarande kan hålla hjulet på plats, så att säga.

Att det finns olika längder vet jag men vad är standard längd på bultar till aluminiumfälgar?

Finns inte någon standard då som det skrevs innan är olika tjocklek på fälgarna, även originalfälgarna har olika tjocklek.

Okej får kolla fälgarna och mäta dom.

Mercedes 190e "babybenz" (1985)
Jansen17
17 juni 2016 · 15 Inlägg

spontant skule jag vell tro att det enklaste är att ta med en fälg & bilen till en däckverkstad, förslagsvis köper du bultarna där, visserligen kanske dom tar en summa för att kolla upp det där, men åk dit mitt i veckan nu under sommarn när dom har lite och göra så kanske dom är extra hjälpsamma.

Senast redigerat av Jansen17 (17 juni 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang