Automatlådan slår i tvåans växel nissan primera 1999

smurfen32
8 juni 2016 · 311 Inlägg

När jag kör lugnt så slår automaten i tvåans växel
Men om jag gasar lite eller drar den så växlar den som en drömm
Precis som den ska och man märker inte den.
Alltså bara när jag kör försiktigt i ca 20 km och den ska växla upp.
Tycker också att den växlar bättre när den är varm.
Vad kan vara fel??

Mack Forum- och sitemoderator
8 juni 2016 · 26 149 Inlägg

När bytte du oljan i lådan sist?
Kanske dags?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
smurfen32
8 juni 2016 · 311 Inlägg

Mack skrev:
När bytte du oljan i lådan sist?
Kanske dags?

Ja kan vara så ju.
Har bara ägt bilen i tre månader så får kolla det.
Någon som vet om den har en oljeplugg till lådan??
Har ju ingen lust att ta tråget

zzr94092
8 juni 2016 · 4 390 Inlägg

hur ska du komma åt filtret om du inte tar ner tråget`?
Tycker nog att du bör byta filter åxxå..

smurfen32
8 juni 2016 · 311 Inlägg

zzr94092 skrev:
hur ska du komma åt filtret om du inte tar ner tråget`?
Tycker nog att du bör byta filter åxxå..

Enligt vad jag har läst på nissan forum så finns där inget filter.
Inget jag är säker på men jag läste det iallafall.

zzr94092
8 juni 2016 · 4 390 Inlägg

ok,

smurfen32
18 juni 2016 · 311 Inlägg

Mack skrev:
När bytte du oljan i lådan sist?
Kanske dags?

Nu har en bekant bytt oljan i lådan som i princip var svart/brun.
Han hällde även i automattätning.
Fick inte ut all olja utan ca 4.5-5 liter.
Tar det ett tag innan det blir bättre??
Märker  en liten skillnad men har bara kört ca 2 mil än så länge.
Får ta en långtur imorgon.

torsen
19 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Om oljan var svartbrun och luktade bränt så bör du göra minst ett byte igen.
På de flesta konventionella automatlådor, med momentförstärkare(ofta kallad "turbin") brukar det inte gå att byta mer än cirka hälften till en tredjedel.

Om du ska göra ett oljebyte till, men utan filterbyte, och automatlådan inte har dräneringsplugg, kan man lossa ett automatlådeoljerör vid oljekylaren, låta motorn gå på tomgång med P-läget i och på så sätt dränera växellådan.
Har jag gjort med framgång.

smile

smurfen32
19 juni 2016 · 311 Inlägg

torsen skrev:
Om oljan var svartbrun och luktade bränt så bör du göra minst ett byte igen.
På de flesta konventionella automatlådor, med momentförstärkare(ofta kallad "turbin") brukar det inte gå att byta mer än cirka hälften till en tredjedel.

Om du ska göra ett oljebyte till, men utan filterbyte, och automatlådan inte har dräneringsplugg, kan man lossa ett automatlådeoljerör vid oljekylaren, låta motorn gå på tomgång med P-läget i och på så sätt dränera växellådan.
Har jag gjort med framgång.

smile

Ok
Lådan ska inte ha något filter i sig.
När han tömde lådan så söt han upp oljan med någon sugmaskin ifrån röret där stickan satt.
Oljan var brunaktig men luktade inte bränt.
Antar att det är ca 2-3liter som han inte fick ut då den ska rymma 7 liter.
Ska man köra någon månad och sen kanske göra om det eller ska man ta en spolning??
Kan säga att den växlar bättre nu och speciellt när den är varm.

torsen
19 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Tycker du kan byta när som helst.
En sådan där elektrisk oljebytare har jag också + en sugpump. som man inte når så långt ner med.
En gång fyllde jag för mycket i en automatlåda.
Då kom Biltema´s elektriska oljebytare väl till pass.

Vän av ordning kanske frågar sig varför jag inte bytte oljan med pumpen?
Svaret blir att då lämnas ännu mer gammal olja kvar i automatlådan.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang