Manuell VS Automat

semperidem
15 juni 2016 · 4 Inlägg

Här kommer ännu en tråd om detta ämne. Jag har läst runt i olika trådar men har inte riktigt fått svar på alla mina funderingar. Vill börja med att tillägga att jag är väldigt okunnig gällande bilar. Den ska funka, vara säker och den ska ta mig från punkt a till punkt b.

Jag funderar på om nästa bil eventuellt ska ha automat, istället för manuell som jag är van vid. Har provkört en bekants nyare Volvo med auto och det var ju störtskönt. Då jag bor i en av landets större städer kör jag ofta i rusningstrafik där mindre köer kan uppstå. På grund av rusningstrafiken vill jag ha en bil som är pigg och kommer iväg fort när det behövs utan att varva upp som en tok innan man tar sig framåt.
Idag kör jag en slö, gammal Fiat som knappt har ett dragläge, på riktigt! Antingen är det motorstopp eller så är det full rulle. Väldigt märklig. Den är bullrig, väldigt tråkig att köra och den har varken antispinn eller antisladd så den känns rätt osäker vintertid på typ landsväg.

Efter att ha googlat som en idiot dom senaste veckorna och frågat runt är det flera som säger att en automat med lite häst kan upplevas väldigt trög, och det känns sådär då jag som sagt vill kunna komma iväg fort i korsningar i kaostrafik. Stämmer? Hur många mil som max bör den ha körts vid ett eventuellt bilköp? Ålder?

Så, vad tycker ni? Vad är bäst? Varför, varför inte? Vore ofantligt tacksam om jag kunde få lite input från någon som är mer kunnig än vad jag är!

P.S Argument om att det är roligare att köra manuellt funkar inte på mig då jag aldrig buskör och tycker att det är otroligt tråkigt, och onödigt, att rycka i en pinne fram och tillbaka för jämnan. Jag ser bilen som ett bra transportmedel, inte en leksak. :-)

P.S Har inte ekonomin till vad som helst. Men en begagnad för 60k skulle jag kunna tänka mig. Tankar?

zemet
15 juni 2016 · 4 036 Inlägg

Fördelar med automat: Bekvämare, speciellt i kökörning
Ingen koppling som tar stryk av att ligga och slira i dragläge vid långsam kökörning.

Nackdelar:
Drar mer bränsle
Förbannat tråkigt
Går ej bogsera längre sträckor
Man måste hålla koll på oljan

Kör du i stadstrafik mycket så hade jag rekomenderat automat. Nya automatlådor fungerar helt okej och är inte alls så bränsletörstiga som gamla var. Eftersom du ändå inte kör bilen för nöje och antagligen inte kommer behöva bogsera den långt och troligen lämnar bilen på service så är nackdelarna med automat försumbara för dig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
semperidem
15 juni 2016 · 4 Inlägg

zemet skrev:
Fördelar med automat: Bekvämare, speciellt i kökörning
Ingen koppling som tar stryk av att ligga och slira i dragläge vid långsam kökörning.

Nackdelar:
Drar mer bränsle
Förbannat tråkigt
Går ej bogsera längre sträckor
Man måste hålla koll på oljan

Kör du i stadstrafik mycket så hade jag rekomenderat automat. Nya automatlådor fungerar helt okej och är inte alls så bränsletörstiga som gamla var. Eftersom du ändå inte kör bilen för nöje och antagligen inte kommer behöva bogsera den långt och troligen lämnar bilen på service så är nackdelarna med automat försumbara för dig.

Tack för svar!
Vad räknas egentligen som gamla och nya automatlådor? Är en automatlåda från -00 gammal? Ny?
Ja, det är definitivt mer stadstrafik än landsvägskörning även fast det med all säkerhet kommer bli mer sånt om jag har en trevligare bil att köra. I stan som jag bor i har vi dessutom alldeles för många trafikljus. Man kör 80m, sen kommer ett trafikljus, kör 100 m, ett till trafikljus, och så fortsätter det hela stadskärnan runt. I dom lägena skulle det vara riktigt skönt att slippa manuellt.

Vad bör man satsa på för bil då? Jag är inte i behov av en combi eller liknande, en liten bil funkar perfekt. Hur viktigt är det med hästkrafterna i bilen, för att slippa känslan av att bilen känns trög el liknande?

it_mutt Avstängd
15 juni 2016 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:
Fördelar med automat: Bekvämare, speciellt i kökörning
Ingen koppling som tar stryk av att ligga och slira i dragläge vid långsam kökörning.

Nackdelar:
Drar mer bränsle
Förbannat tråkigt
Går ej bogsera längre sträckor
Man måste hålla koll på oljan

Kör du i stadstrafik mycket så hade jag rekomenderat automat. Nya automatlådor fungerar helt okej och är inte alls så bränsletörstiga som gamla var. Eftersom du ändå inte kör bilen för nöje och antagligen inte kommer behöva bogsera den långt och troligen lämnar bilen på service så är nackdelarna med automat försumbara för dig.

Beror iofs på vilken typ av låda det är. I vissa fall är exempelvis landsväg så pass mycket billigare att plöja med automater, att den blandade körningen går +-0. Det i sin tur hänger då givetvis på "vad" man kör.

Med tonvikt på stadstrafik som det verkar handla om för TS, så lär väl dock inte riktigt det hela väga upp bränsleförbrukningen.

Å andra sidan är det ju som du säger kanske just i stadstrafik man vill slippa sitta o vispa runt i oljan själv.


- - - - - -

TS; vad som är "gammalt" och "nytt" beror också lite på märke o modell av bil. Det kan ju sitta en "gammal mer traditionell" låda i en ex.vis 00:a av en modell, men en nyare (steglös exempelvis) i en annan modell av samma årsmodell, och det inom samma märke.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
15 juni 2016 · 4 036 Inlägg

Automatlådor som är ifrån 00 talet skulle jag klassa som gamla och tittar man på exempelvis volvos automatlådor ifrån den tiden är dom riktigt dåliga enligt mig.

Köp en liten dieselbil skulle jag säga, då får du tidigt vridmoment utan att behöva varva motorn och dom blir ganska snåla och allmänt billiga i drift.

Denna bilen tror jag skulle passa för dig. Pålitlig, billig, snål, astråkig osv.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 15&w=3

Detta är ingen racerbil på något sätt, skall du ha en bil med lite mer kraft får du köpa något med större motor men det kostar ju ganska mycket mer och om du ändå inte kör bil för nöje så skulle jag inte säga att det är värt pengarna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
15 juni 2016 ·

zemet skrev:
Automatlådor som är ifrån 00 talet skulle jag klassa som gamla och tittar man på exempelvis volvos automatlådor ifrån den tiden är dom riktigt dåliga enligt mig.

Köp en liten dieselbil skulle jag säga, då får du tidigt vridmoment utan att behöva varva motorn och dom blir ganska snåla och allmänt billiga i drift.

Denna bilen tror jag skulle passa för dig. Pålitlig, billig, snål, astråkig osv.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 15&w=3

Detta är ingen racerbil på något sätt, skall du ha en bil med lite mer kraft får du köpa något med större motor men det kostar ju ganska mycket mer och om du ändå inte kör bil för nöje så skulle jag inte säga att det är värt pengarna.

Yaris 2009 har multimode lådan, även kallad robotlåda. Den fungerar i regel problemfritt men kräver en del tillvänjning av föraren att släppa gasen vid växlingar och ha tålamod i kökörning då den inte är direkt blixtsnabb på att reagera, blir lätt studsigt.

Jag föreslår som så många gånger tidigare en Prius då får TS en rymlig automatbil som har ägandekostnader som är låga.

zemet
15 juni 2016 · 4 036 Inlägg

Evildan skrev:

zemet skrev:
Automatlådor som är ifrån 00 talet skulle jag klassa som gamla och tittar man på exempelvis volvos automatlådor ifrån den tiden är dom riktigt dåliga enligt mig.

Köp en liten dieselbil skulle jag säga, då får du tidigt vridmoment utan att behöva varva motorn och dom blir ganska snåla och allmänt billiga i drift.

Denna bilen tror jag skulle passa för dig. Pålitlig, billig, snål, astråkig osv.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 15&w=3

Detta är ingen racerbil på något sätt, skall du ha en bil med lite mer kraft får du köpa något med större motor men det kostar ju ganska mycket mer och om du ändå inte kör bil för nöje så skulle jag inte säga att det är värt pengarna.

Yaris 2009 har multimode lådan, även kallad robotlåda. Den fungerar i regel problemfritt men kräver en del tillvänjning av föraren att släppa gasen vid växlingar och ha tålamod i kökörning då den inte är direkt blixtsnabb på att reagera, blir lätt studsigt.

Jag föreslår som så många gånger tidigare en Prius då får TS en rymlig automatbil som har ägandekostnader som är låga.

Hade inte en tanke på Prius men du har helt rätt. Prius låter som ett bättre alternativ helt klart:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
semperidem
15 juni 2016 · 4 Inlägg

zemet skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:
Automatlådor som är ifrån 00 talet skulle jag klassa som gamla och tittar man på exempelvis volvos automatlådor ifrån den tiden är dom riktigt dåliga enligt mig.

Köp en liten dieselbil skulle jag säga, då får du tidigt vridmoment utan att behöva varva motorn och dom blir ganska snåla och allmänt billiga i drift.

Denna bilen tror jag skulle passa för dig. Pålitlig, billig, snål, astråkig osv.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 15&w=3

Detta är ingen racerbil på något sätt, skall du ha en bil med lite mer kraft får du köpa något med större motor men det kostar ju ganska mycket mer och om du ändå inte kör bil för nöje så skulle jag inte säga att det är värt pengarna.

Yaris 2009 har multimode lådan, även kallad robotlåda. Den fungerar i regel problemfritt men kräver en del tillvänjning av föraren att släppa gasen vid växlingar och ha tålamod i kökörning då den inte är direkt blixtsnabb på att reagera, blir lätt studsigt.

Jag föreslår som så många gånger tidigare en Prius då får TS en rymlig automatbil som har ägandekostnader som är låga.

Hade inte en tanke på Prius men du har helt rätt. Prius låter som ett bättre alternativ helt klart:)

Prius alltså, okej tack! Vad brukar det sitta för låda i dom bilarna? Kanske är olika från bil till bil?

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juni 2016 · 7 228 Inlägg

semperidem skrev:

zemet skrev:

Evildan skrev:

Yaris 2009 har multimode lådan, även kallad robotlåda. Den fungerar i regel problemfritt men kräver en del tillvänjning av föraren att släppa gasen vid växlingar och ha tålamod i kökörning då den inte är direkt blixtsnabb på att reagera, blir lätt studsigt.

Jag föreslår som så många gånger tidigare en Prius då får TS en rymlig automatbil som har ägandekostnader som är låga.

Hade inte en tanke på Prius men du har helt rätt. Prius låter som ett bättre alternativ helt klart:)

Prius alltså, okej tack! Vad brukar det sitta för låda i dom bilarna? Kanske är olika från bil till bil?

det sitter en cvt låda smile fungerar ungefär som en variator
med andra ord steglös automat låda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
semperidem
15 juni 2016 · 4 Inlägg

CHEEVA skrev:

semperidem skrev:

zemet skrev:

Hade inte en tanke på Prius men du har helt rätt. Prius låter som ett bättre alternativ helt klart:)

Prius alltså, okej tack! Vad brukar det sitta för låda i dom bilarna? Kanske är olika från bil till bil?

det sitter en cvt låda smile fungerar ungefär som en variator
med andra ord steglös automat låda

Okej. Rekommenderar du/ni CVT-låda framför DSG?

simlar
15 juni 2016 · 5 524 Inlägg

semperidem skrev:

CHEEVA skrev:

semperidem skrev:

Prius alltså, okej tack! Vad brukar det sitta för låda i dom bilarna? Kanske är olika från bil till bil?

det sitter en cvt låda smile fungerar ungefär som en variator
med andra ord steglös automat låda

Okej. Rekommenderar du/ni CVT-låda framför DSG?

Jag rekommenderar Toyotas CVT-låda framför VAGs DSG. CVT-lådorna är riktigt bekväma, helt steglösa och väldigt problemfria.
Morsan har en Rav 4 -11 med bensinmotor och CVT, gått 6000mil och har aldrig haft minsta lilla problem med den. Har till och med dragit 1300kg släp i långa sträckor många gånger.
Dock dags att byta olja i lådan, har för mig dom vill ha ny olja var 6000e mil. Noga med oljan, låg oljenivå i CVT-lådorna så rasar dom snabbt, är en stålrem som "slirar" mot koniska stålplattor.

DSG-lådorna har mycket problem, gör du en snabb googling hittar du mycket artiklar och diskussioner om dom.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
-jimmy
15 juni 2016 · 377 Inlägg

Klarar du dig utan kroken så kör på.

Går väl o montera något men då finns bara möjlighet till o ha cykeln på?

Senast redigerat av -jimmy (15 juni 2016)

frasse4
15 juni 2016 · 736 Inlägg

När man pratar om att automatlådor drar mycket mer bränsle hänger det ryktet nog kvar från de gamla lådorna som inte hade lock-up eller endast lock-up på sista växeln, men då pratar vi alltså 80-talet och en bit in på 90-talet.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
torsen
15 juni 2016 · 7 233 Inlägg

Manuell låda är manuell låda och ganska driftsäker.
Men, i kombination med dubbelmassesvänghjul kan det bli broblem.

Automatlåda är inte bara automatlåda.
Finns minst 3 typer.
Konventionell/gammaldags med momentförstärkare.
Dubbelkopplingslåda, vanlig hos bl a VAG-bilar.
Robotiserad mekanisk/vanlig växellåda, vanlig hos bl a PSA-bilar.

Så valet är inte så lätt.
Mitt val skulle vara manuell växellåda med solitt svänghjul.
Bland automaterna skulle jag aldrig välja dubbekopplingslåda eller "robotlåda".

Men det är jag det, som har, tillsammans med släktingar och vänner, erfarenhet enligt ovanstående.

Naturligtvis kommer alla som har de lådor jag skulle undvika, att prisa sina lådor och ha divergerande uppfattning.

hmm

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juni 2016 · 7 228 Inlägg

semperidem skrev:

CHEEVA skrev:

semperidem skrev:

Prius alltså, okej tack! Vad brukar det sitta för låda i dom bilarna? Kanske är olika från bil till bil?

det sitter en cvt låda smile fungerar ungefär som en variator
med andra ord steglös automat låda

Okej. Rekommenderar du/ni CVT-låda framför DSG?

Dsg har dragits med en massa problem, så ja en CVT är att föredra smile

Antar dock att det har fått rätt på de nya dsg lådorna nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
19 juni 2016 · 7 233 Inlägg

Om jag ska dra slutsatser från min erfarenhet av polisbilar, för länge sedan, så var "automaterna" snällare mot transmissionen men tvärt om mot bromsarna.

Dessutom har jag egen erfarenhet av att "automater" behöver oftare byte av parkeringsbromsvajrar, eftersom man som förare oftast endast använder P-läget.
Också en erfarenhet Bilprovningen har, tyvärr.sad

Men det är ju ett handhavandefel.cool

zzr94092
19 juni 2016 · 4 385 Inlägg

många nya bilar har elhandbroms..

jaka54
20 juni 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kort svar och enkelt svar!
Jag skulle välja automat!
Jävligt skönt att slippa växla hela tiden och slippa trampa på kopplingspedalen. Och så drar en dubbelkopplingslåda mindre soppa en manuell.
Både Porsche och Audi har dubbelkopplingslådor (och flera andra tillverkare) om nu de lådorna skulle vara så "dåliga" så borde tillverkarna slutat tillverka dem för länge sedan.

Senast redigerat av jaka54 (20 juni 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang