Volvo S80 2.5 tdi Pumpremshaveri

Lommen
18 juni 2016 · 273 Inlägg

Haft S80 inne på verkstad för att byta pumprem då den som satt där gick av. Bilen kördes alltså och sen slutade den bara funka, den dog helt enkelt, bilen bärgades till verkstad nummer 1 av assistanskåren och där konstaterade man att pumpremmen gått av. Senare tog jag bilen på trailer och körden iväg den hem för att under söka lite själv och sen tog jag på trailer igen till Autoexprerten (verkstad nummer 2) för att byta pumprem så bilen skulle fungera igen, det gjorde den inte, nu sitter ny rem där och verkstad nummer 2 säger att nått hänt med pumpen så det blivit stopp och där med gick remmen av, när jag själv undersökte hemma så såg jag klackar från remmen ligga lite här och där så jag såg själv att nått måste blivit stopp. Verkstad nummer 2 säger åxå att pumpen går bra mycket tyngre än dom ska göra.

Nu sitter ny rem där och jag har tagit hem bilen igen på trailer, jag har lättat på muttrarna till spridarna från pumpen och det kommer diesel på alla, man ser i ledningarna att när man gnuggar på starten så åker det diesel i ledningarna åxå, bilen är inte helt död, den små tänder lite ibland.

Nu till frågan, kan det vara så att pumpen har rasat och att jag borde satsa på att köpa en bättre begagnad pump ? Bilen har gått 47 tusen, välservad och bilen har bara 1 brukare sen ny, (äldre herre). Killen på verkstad nummer 1 som jag ringde till efter att jag tagit bort bilen därifrån sa att dessa motorer brukar vanligen gå längre än 47, förutsatt att man sköter service och kamremsbyte osv, och att man inte plågar ihjäl dom. Så han skulle absolut testa med en annan pump o se...

Nån som vet vad som brukar kunna gå söner i dessa pumpar och om det stämmer in på symptomen jag nyss beskrivit här ovan ??

Passar pump från Volvo 850 Tdi, S70 Tdi och gamla V70 tdi ?

Tacksam för svar..

Senast redigerat av Lommen (18 juni 2016)

Lommen
19 juni 2016 · 273 Inlägg

Verkar inte vara så många som har nån aning om vad som kan ha blivit fel på min dieselpump och vad som vanligen brukar bli fel på dom...

Väntar lite till o se om det dyker upp nån som vet lite mer än vad jag gör... big_smile

simlar
19 juni 2016 · 5 516 Inlägg

Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa dieselpumpar annat än att packboxarna börjar läcka pga den moderna skitdieseln (rekommenderas att köra med t.ex redline RL2 i dieseln för att smörja pumpen).

Motorerna ska gå minst 60k mil så länge man sköter oljebytena och inte plågar kall motor.

Men du säger att det kommer diesel på alla spridarna och den tänder till ibland. Detta tyder ju på att pumpen fungerar och problemet är då mest troligt att pumptimingen är fel.

Startar motorn ändå inte efter pumptimingen är kollad så är det värt att prova byta till en annan dieselpump. Bör passa från alla med 140hk-motorn (dvs alla Volvo med D5252T).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
20 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:
Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa dieselpumpar annat än att packboxarna börjar läcka pga den moderna skitdieseln (rekommenderas att köra med t.ex redline RL2 i dieseln för att smörja pumpen).

Motorerna ska gå minst 60k mil så länge man sköter oljebytena och inte plågar kall motor.

Men du säger att det kommer diesel på alla spridarna och den tänder till ibland. Detta tyder ju på att pumpen fungerar och problemet är då mest troligt att pumptimingen är fel.

Startar motorn ändå inte efter pumptimingen är kollad så är det värt att prova byta till en annan dieselpump. Bör passa från alla med 140hk-motorn (dvs alla Volvo med D5252T).

Jag har haft bilen inne på märkesverkstad där dom skruvar Volvo och diesel dagligen, jag hoppas dom har gjort ett bra jobb med inställningen av pumpremmen. Och att det blivit stopp i pumpen är helt tydligt eftersom det ligger klackar från remmen som gick av lite här och där, så nått har hänt. Det är fler som har sagt att dessa motorer ska klara betydligt mer än bara 47 tusen så länge man sköter dom. MEN att självklart kan nått hända och i detta fall pumpen.

Jag har idag beställt en bättre begagnad från skrot så den kommer nog på ett par dagar eller så. Herren som hade denna bilen innan har haft den sen den var ny i princip, den hade gått 1500 mil ungefär. Han har alltid servat den regelbundet och bytt kamrem + pumprem när det är dags. Det är en riktigt fin bil tycker jag, hel och riktig och inte ett smack sliten förarstol. Känns ruttet att inte ställa iordningen den om det finns 20 tusen mil till att plocka ut ur motorn.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2016 · 13 674 Inlägg

att klackarna går av är inte ett täcken på tvärnit utan dom blir så alla kuggremmar när dom blir dåliga..  visst ibland går dom fysiskt av oxå men sätt många där kuggen helt enkelt släppt från remmen.   det är den svagaste biten av remmen.

vad säger datorn om timningen när du kollar?

det är ju ingen vetenskap att nolla remmen och få den så den går.
men mer pill att ställa timningen rätt.  har tyvärr för dålig erfarenhet av d5242t för att förklara men goglar du så hittar du rätt snart hur du låser pumpen i noll läge


pumpen går ju rätt trögt eftersom det är rätt mycket mekaniska grejer i den då detta är högtryckspumpen som skapar trycket till spridarna

skulle inte förvåna mig om dom där knapptryckarna inte har en aning om hur man byter pumprem och bara kastat på remmen.      på tex en nyare volvo diesel (d5) så har du ingen pump på det sättet utan du hänger dit kamremmen och allt är klart.  så där hjälper det inte att man gjort tusenstals nyare volvo dieselar för det lär man sig nada på.

utan har man hållt med lite äldre vw dieslar så brukar man även klara en gammal 5cyl audi motor med volvo dekaler smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
20 juni 2016 · 5 516 Inlägg

Lommen skrev:
...märkesverkstad där dom skruvar Volvo och diesel dagligen....

Inte för att var sån men när det kommer in så pass "gamla" bilar så är det inte säkert pojkarna på verkstaden någonsin sett en sådan motor tidigare. Så att bilen varit inne på märkesverkstad är inte någon garanti att pumpen står rätt.

Och som Growe säger, att det lossnat kuggar är inte någon tecken på att något tagit stopp utan bara att remmen var så pass sliten/gammal att kuggarna (svagaste länken) lossnade.
Vanligaste kamremshaveriet är just att kuggarna lossnar.

Har du nånsin snurrat på en rotorpump tidigare? Dom brukar inte gå att snurra runt för hand utan en blocknyckel brukar krävas och man känner ändå tydliga hack när man vrider på pumpen.

Däremot om remmen inte var äldre än 5år och inte hängt med längre än 12.000mil så kan det ju vara så att pumpen tvärstannat och därmed rivit loss kuggarna från en fräsch rem.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
20 juni 2016 · 273 Inlägg

Growe skrev:
att klackarna går av är inte ett täcken på tvärnit utan dom blir så alla kuggremmar när dom blir dåliga..  visst ibland går dom fysiskt av oxå men sätt många där kuggen helt enkelt släppt från remmen.   det är den svagaste biten av remmen.

vad säger datorn om timningen när du kollar?

det är ju ingen vetenskap att nolla remmen och få den så den går.
men mer pill att ställa timningen rätt.  har tyvärr för dålig erfarenhet av d5242t för att förklara men goglar du så hittar du rätt snart hur du låser pumpen i noll läge


pumpen går ju rätt trögt eftersom det är rätt mycket mekaniska grejer i den då detta är högtryckspumpen som skapar trycket till spridarna

skulle inte förvåna mig om dom där knapptryckarna inte har en aning om hur man byter pumprem och bara kastat på remmen.      på tex en nyare volvo diesel (d5) så har du ingen pump på det sättet utan du hänger dit kamremmen och allt är klart.  så där hjälper det inte att man gjort tusenstals nyare volvo dieselar för det lär man sig nada på.

utan har man hållt med lite äldre vw dieslar så brukar man även klara en gammal 5cyl audi motor med volvo dekaler smile

Det ligger mycket i vad du säger, detta är en gammal motor och det jobbar rätt mycket unga människor på verkstäderna nu för tiden som inte vet så mycket om dessa motorer, dock vet jag att han som har monterat denna rem och gjort inställningen är 50+ och har många år bakom sig på Volvo märkesverkstad, det var även han som förklarade för mig att pumpen går för trögt och att jag troligen skulle kunna få bilen att gå själv genom att byta pump men att finjustering måste göras med indikatorklocka som man sätter in rakt in i pumpen..

simlar
20 juni 2016 · 5 516 Inlägg

Lommen skrev:

Growe skrev:
att klackarna går av är inte ett täcken på tvärnit utan dom blir så alla kuggremmar när dom blir dåliga..  visst ibland går dom fysiskt av oxå men sätt många där kuggen helt enkelt släppt från remmen.   det är den svagaste biten av remmen.

vad säger datorn om timningen när du kollar?

det är ju ingen vetenskap att nolla remmen och få den så den går.
men mer pill att ställa timningen rätt.  har tyvärr för dålig erfarenhet av d5242t för att förklara men goglar du så hittar du rätt snart hur du låser pumpen i noll läge


pumpen går ju rätt trögt eftersom det är rätt mycket mekaniska grejer i den då detta är högtryckspumpen som skapar trycket till spridarna

skulle inte förvåna mig om dom där knapptryckarna inte har en aning om hur man byter pumprem och bara kastat på remmen.      på tex en nyare volvo diesel (d5) så har du ingen pump på det sättet utan du hänger dit kamremmen och allt är klart.  så där hjälper det inte att man gjort tusenstals nyare volvo dieselar för det lär man sig nada på.

utan har man hållt med lite äldre vw dieslar så brukar man även klara en gammal 5cyl audi motor med volvo dekaler smile

Det ligger mycket i vad du säger, detta är en gammal motor och det jobbar rätt mycket unga människor på verkstäderna nu för tiden som inte vet så mycket om dessa motorer, dock vet jag att han som har monterat denna rem och gjort inställningen är 50+ och har många år bakom sig på Volvo märkesverkstad, det var även han som förklarade för mig att pumpen går för trögt och att jag troligen skulle kunna få bilen att gå själv genom att byta pump men att finjustering måste göras med indikatorklocka som man sätter in rakt in i pumpen..

Ok ja men då bör ju verkstadens utlåtande stämma smile Bara hoppas det löser sig med den "nya" pumpen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lommen
20 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:
...märkesverkstad där dom skruvar Volvo och diesel dagligen....

Inte för att var sån men när det kommer in så pass "gamla" bilar så är det inte säkert pojkarna på verkstaden någonsin sett en sådan motor tidigare. Så att bilen varit inne på märkesverkstad är inte någon garanti att pumpen står rätt.

Och som Growe säger, att det lossnat kuggar är inte någon tecken på att något tagit stopp utan bara att remmen var så pass sliten/gammal att kuggarna (svagaste länken) lossnade.
Vanligaste kamremshaveriet är just att kuggarna lossnar.

Har du nånsin snurrat på en rotorpump tidigare? Dom brukar inte gå att snurra runt för hand utan en blocknyckel brukar krävas och man känner ändå tydliga hack när man vrider på pumpen.

Däremot om remmen inte var äldre än 5år och inte hängt med längre än 12.000mil så kan det ju vara så att pumpen tvärstannat och därmed rivit loss kuggarna från en fräsch rem.

Kamrem och pumprem skulle vara bytt för ett tag sen.. det är dags precis nu enligt tidigare stämpel i serviceboken. Och pumpremmen var helt av samt klackar bortslitna, jodå jag har skruvat rätt mycket diesel så nog vet jag att pumparna går tungt. Vad verkstaden menade med att pumpen går för jävla tungt vet jag inte, han som bytte remmen och gjorde inställningen åt mig kan dessa VW motorer utan tvekan har jag hört på omvägar då han jobbat på Volvo verkstad i många år tidigare. Jag kan ju bara utgå ifrån att dom kan sitt jobb, skulle man alltid misstänka mekaniker när man lämnar in så skulle man troligen skaffa en moped eller nått sånt istället. Absolut att jag kan få bilen att gå själv genom att nu byta pump om det är det som är fel och göra grundinställning på pumpen.. får jag inte till det så vette fan, då är nog troligen inte pumpen trasig, då är det nått annat, måste ju nånstans endå lita på att verkstan menar att pumpen är dålig och måste bytas.

Lommen
20 juni 2016 · 273 Inlägg

Ok ja men då bör ju verkstadens utlåtande stämma smile Bara hoppas det löser sig med den "nya" pumpen

Ja jag hoppas ju det, får den troligen på Onsdag så ska väl se hur jag kan göra för att på bästa sätt ta bort remmen och pumpen som sitter där nu, han som konstaterade att pumpen var trasig har märkt upp allt åt mig igen så nu vet jag exakt var 0 läget på motorn är, vet dock inte riktigt med den nya pumpen, kanske sätter dit drevet från den andra pumpen för att kunna ställa in och låsa den exakt i 0 läge så det är exakt 0.

Sen borde det ju inte vara jätte svårt att få bilen att gå igen med grundinställning, jag har bytt flera pumpar/remmar på D20 och D24, aldrig behövt göra nån större inställning mer än bara låsa pump och se till att motorn är i 0 läge. Startat och gått hur fint som helst. Dessa tdi är dock möjligen lite känsligare eftersom det är massa elektronik åxå, D20 och D24 är ju i princip helt mekanisk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang