Lommen
18 juni 2016
· 273 Inlägg
Haft S80 inne på verkstad för att byta pumprem då den som satt där gick av. Bilen kördes alltså och sen slutade den bara funka, den dog helt enkelt, bilen bärgades till verkstad nummer 1 av assistanskåren och där konstaterade man att pumpremmen gått av. Senare tog jag bilen på trailer och körden iväg den hem för att under söka lite själv och sen tog jag på trailer igen till Autoexprerten (verkstad nummer 2) för att byta pumprem så bilen skulle fungera igen, det gjorde den inte, nu sitter ny rem där och verkstad nummer 2 säger att nått hänt med pumpen så det blivit stopp och där med gick remmen av, när jag själv undersökte hemma så såg jag klackar från remmen ligga lite här och där så jag såg själv att nått måste blivit stopp. Verkstad nummer 2 säger åxå att pumpen går bra mycket tyngre än dom ska göra.
Nu sitter ny rem där och jag har tagit hem bilen igen på trailer, jag har lättat på muttrarna till spridarna från pumpen och det kommer diesel på alla, man ser i ledningarna att när man gnuggar på starten så åker det diesel i ledningarna åxå, bilen är inte helt död, den små tänder lite ibland.
Nu till frågan, kan det vara så att pumpen har rasat och att jag borde satsa på att köpa en bättre begagnad pump ? Bilen har gått 47 tusen, välservad och bilen har bara 1 brukare sen ny, (äldre herre). Killen på verkstad nummer 1 som jag ringde till efter att jag tagit bort bilen därifrån sa att dessa motorer brukar vanligen gå längre än 47, förutsatt att man sköter service och kamremsbyte osv, och att man inte plågar ihjäl dom. Så han skulle absolut testa med en annan pump o se...
Nån som vet vad som brukar kunna gå söner i dessa pumpar och om det stämmer in på symptomen jag nyss beskrivit här ovan ??
Passar pump från Volvo 850 Tdi, S70 Tdi och gamla V70 tdi ?
Tacksam för svar..
Senast redigerat av Lommen (18 juni 2016)