Försöker uppgradera ljudsystemet på V70n

shaggy_styler
7 juni 2016 · 30 Inlägg

Hej!


Jag försöker uppgradera ljudsystemet på min v70n MY03 från Performance till High Performance.

Har bl.a:

1.- Original sub och respektive kablage till el-central + till D-stolpar
2.- Alla 9 high performance högtalare.
3.- PA200 förstärkare

Men nu, märkte jag att det inte finns några fördragna kablar till passagerarsättet, för att koppla upp förstärkaren.


Min fundering är:

Nu ringde jag till Volvo verkstad för att beställa den kabeln som ger "el" till förstärkaren (den andra har jag redan, den som går till huvudenheten)

De säger att det kan beställas, MEN, att jag behöver en AEM modul också, som gör att kalaset går på 1800 för de två sakerna.


Behöver man en AEM modul för att uppgradera ljudet?
Och i fall det skulle behövas, kan man beställa det från någon annanstans så att det blir mindre saftigt?

Tack för rådet.

shaggy_styler
17 juni 2016 · 30 Inlägg

Ingen som vet och kan slänga en kommentar? :-S

Mickius
17 juni 2016 · 4 670 Inlägg

När ja satte i pa200 steg i min förra V70N fanns strömkablar framdraget men inte den ifrån stereon. Så har du kikat o lyft bort sätet och kollat under mattan så den inte ligger där?

dasboot
17 juni 2016 · 441 Inlägg

Mickius skrev:
När ja satte i pa200 steg i min förra V70N fanns strömkablar framdraget men inte den ifrån stereon. Så har du kikat o lyft bort sätet och kollat under mattan så den inte ligger där?

Samma sak för mig. Hade strömmen under mattan och behövde vara dra kabeln för högtalarna. Känn runt ordentligt så ska du se att du med lite tur hittar dem.

danneeemannen
17 juni 2016 · 46 Inlägg

Vissa S60 & V70N bilar har faktist inte strömkabel framdragen till slutsteg!
Men det är väldigt ovanligt.
Har du kollat väldigt noga under mattorna?
Så gör som dom ovanför har skrivit!
Lossa på stolens 4 bultar & luta den bakåt, sen sliter du loss mattan/orna & leter runt!
Bör ligga & gömma sig där någonstans! smile

Jag hade framdragen strömkabel när jag montera Premium Sound i min V70N -01 170hk smile

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
shaggy_styler
17 juni 2016 · 30 Inlägg

Jo, jag har tyvärr kollat upp under passagerarstolen, lyft bort den, tagit ut mattan men ingen kabel finns där.
På min andra bil (s80) fanns det ström redan.

Hur går man vidare?

Har faktiskt dragit originalkablar till subben från d-stolparna och till el-dosan men inte fått igång den. Obs, kablarna till subben fanns inte heller.

danneeemannen
18 juni 2016 · 46 Inlägg

Vilken huvudenhet tänkte du använda?
Går att köpa en Lågnivåadappter på vissa bilstereobutiker.
Sen kopplar man in ett eftermarknadsteg på de bara
& man kan fortfarande ha originalstereo inkopplad smile
Då slipper du ju bråka med AEM & liknande! tongue

Original sub är jag sugen på att koppla in i min med!
Har fått tag i 2st mattor på skroten så kan ju lika gärna fixa resten wink

Senast redigerat av danneeemannen (18 juni 2016)

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
shaggy_styler
18 juni 2016 · 30 Inlägg

Nää jag tänkte anväda hu-803.
Nu har jag den klassiska 603 bara, för att jag vill montera klart allt innan huvudenheten ska bytas.

Är de AEM ngt som man "ska" ha vid uppgraderingen av originaldelar?

danneeemannen
18 juni 2016 · 46 Inlägg

803an är grym! Kör själv med en 803a i min v70N, är tvärnöjd! smile
Har ett Pa300 steg monterat & en extra lågnivåadapter inkopplad för att även ha ett extra eftermarknadssteg till en poplåda! smile

Kan du inte bara åka till närmaste skrot & rycka kabeln & Aem'en?
Lär inte kosta så många kronor på Ex Returbilen elr Delplocken smile
Har du en Haynes verkstadshandbok på bilen så finns ju elschema över bilen i den!

ANG subben du skrev om tidigare, har du satt i en säkring för den i säkringsdosan?
Mätt & kollat att de går fram ström?

///MVH Daniel

Volvo 745 Tic -90
Volvo 745 TURBO "Ticen" (1990)
Tetten
19 juni 2016 · 125 Inlägg

shaggy_styler skrev:
Hej!


Jag försöker uppgradera ljudsystemet på min v70n MY03 från Performance till High Performance.

Har bl.a:

1.- Original sub och respektive kablage till el-central + till D-stolpar
2.- Alla 9 high performance högtalare.
3.- PA200 förstärkare

Men nu, märkte jag att det inte finns några fördragna kablar till passagerarsättet, för att koppla upp förstärkaren.


Min fundering är:

Nu ringde jag till Volvo verkstad för att beställa den kabeln som ger "el" till förstärkaren (den andra har jag redan, den som går till huvudenheten)

De säger att det kan beställas, MEN, att jag behöver en AEM modul också, som gör att kalaset går på 1800 för de två sakerna.


Behöver man en AEM modul för att uppgradera ljudet?
Och i fall det skulle behövas, kan man beställa det från någon annanstans så att det blir mindre saftigt?

Tack för rådet.

Hej!
Även jag håller på att uppgradera ljudet i min bil, det går långsamt men framåt cool
Jag vet inte vilken volvo-verkstad du ringde till men de verkar inte riktigt ha koll på vad de säger. En AEM modul sitter till höger nere i skuffen (om du nu råkar ha en sån, tillval), bakom den högra lilla sidopanelen och har ingenting med ljudet att göra.
Den modulen har man som en översättare mellan backvarningssystemet på bilar mellan 01-04 och bilens egen dator, eller om man har fjärrstart på eventuell bränslevärmare.

Kolla in denna monteringsanvisning så ser du vilken kabel du saknar:http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 08)%202004
Ang att subben inte fungerar, kolla denna länk: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 08)%202004

och se ifall du har satt säkringen på rätt pos.

shaggy_styler
21 juni 2016 · 30 Inlägg

Tack så hemskt mycket Tetten, då har jag lite att pyssla med.
Jag återkommer så fort jag har gått vidare med både subben och förstärkaren smile

Tack för anvisningarna också!
smile

shaggy_styler
17 juli 2016 · 30 Inlägg

Hej igen!

Jag har äntligen fått kablage och allt sådant men inte lyckats med subben.
Den är rätt kopplad men går inte igång.

Jag ser att subbens förstärkaren har en fläkt som inte heller går igång.
Vad kan det bero på?
Har gjort allt enl. instruktionerna.


OBS: har ingen AEM modul i skuffen.
Är tacksam över tips och råd smile



Tetten skrev:

shaggy_styler skrev:
Hej!


Jag försöker uppgradera ljudsystemet på min v70n MY03 från Performance till High Performance.

Har bl.a:

1.- Original sub och respektive kablage till el-central + till D-stolpar
2.- Alla 9 high performance högtalare.
3.- PA200 förstärkare

Men nu, märkte jag att det inte finns några fördragna kablar till passagerarsättet, för att koppla upp förstärkaren.


Min fundering är:

Nu ringde jag till Volvo verkstad för att beställa den kabeln som ger "el" till förstärkaren (den andra har jag redan, den som går till huvudenheten)

De säger att det kan beställas, MEN, att jag behöver en AEM modul också, som gör att kalaset går på 1800 för de två sakerna.


Behöver man en AEM modul för att uppgradera ljudet?
Och i fall det skulle behövas, kan man beställa det från någon annanstans så att det blir mindre saftigt?

Tack för rådet.

Hej!
Även jag håller på att uppgradera ljudet i min bil, det går långsamt men framåt cool
Jag vet inte vilken volvo-verkstad du ringde till men de verkar inte riktigt ha koll på vad de säger. En AEM modul sitter till höger nere i skuffen (om du nu råkar ha en sån, tillval), bakom den högra lilla sidopanelen och har ingenting med ljudet att göra.
Den modulen har man som en översättare mellan backvarningssystemet på bilar mellan 01-04 och bilens egen dator, eller om man har fjärrstart på eventuell bränslevärmare.

Kolla in denna monteringsanvisning så ser du vilken kabel du saknar:http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 08)%202004
Ang att subben inte fungerar, kolla denna länk: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 08)%202004

och se ifall du har satt säkringen på rätt pos.

Tetten
17 juli 2016 · 125 Inlägg

Kan mycket väl vara så att du har en defekt sub. Den har ju en egen lite förstärkare, den lilla lådan på vä sida när du har den i skuffen, kan vara den som gett upp. Kollat säkringen i REM? Mäta och se ifall du får ström till subben?

Dubbelkollat så alla ledningar är hela och att alla kontakter sitter i? Har du ljud i D - stolparna?

Gör en ordentlig felsökning

shaggy_styler
14 augusti 2016 · 30 Inlägg

Hej igen!


Nu låter jag tjatig men har inte lyckats få igång subben.
Själva subben funkar, har provat den i annan bil.

Jag märkte idag en sak:

1.- anslutningskabel som jag har är en enkel anslutning.
2.- enl. instruktionerna så är det flera kablar som ska anslutas.... de har jag inte :-S

Hur kan jag gå vidare?


https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212803/212803-793adc6dc912833d8b7f216674ca2727_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212803/212803-499fe5e24ee9e424034b9b956c2dc9d1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212803/212803-1d2d72cf9a6dde1f5ede123680376c98_tn.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang