Konstig motorljud

mag1962
18 juni 2016 · 15 Inlägg

Min dotter köpte för ca 2 månader sedan en Nissan x-trail tror det är en -02 eller -03.
I veckan började hon höra ett konstigt motorljud som har ökat allteftersom. På torsdagen fick hon tid att åka till en Nissanverkstad och de lyssnade på ljudet. De rådde henne att inte köra bilen mer eftersom de var rädda för att det var kamkedjan och den fick stå kvar där. Den har gått ca 16000 mil. Hon har fått en tid för felsökning i början på juli. Men redan i fredags ringde de tillbaka och hade hunnit att titta lite.  De hade sett att kedjan var hel och att den behövde sträckas. men vad de också såg var att det oljestickan visade att det inte fanns någon olja i bilen ??? Någon oljelampa har inte lyst och nu undrar jag hur illa detta kan vara ? De visste inte på verkstaden om något var trasigt, men om motorn är helt utan olja så rasar ju den och går väl inte att köra alls eller ?? Det fanns olja när hon köpte den för det hade de kollat. Hon har nog kört ca 3-4 mil sen hon började höra det konstiga ljudet. Är verkligen motorn helt tömd på olja om det inte syns något på sticka? Många frågor här och vi lär ju få veta av verkstaden, vill bara höra om någon kan svar lite under helgen här. Kan just inget om bilar. Tack på förhand !

Senast redigerat av mag1962 (18 juni 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juni 2016 · 14 041 Inlägg

mag1962 skrev:
Min dotter köpte för ca 2 månader sedan en Nissan x-trail tror det är en -02 eller -03.
I veckan började hon höra ett konstigt motorljud som har ökat allteftersom. På torsdagen fick hon tid att åka till en Nissanverkstad och de lyssnade på ljudet. De rådde henne att inte köra bilen mer eftersom de var rädda för att det var kamkedjan och den fick stå kvar där. Den har gått ca 16000 mil. Hon har fått en tid för felsökning i början på juli. Men redan i fredags ringde de tillbaka och hade hunnit att titta lite.  De hade sett att kedjan var hel och att den behövde sträckas. men vad de också såg var att det oljestickan visade att det inte fanns någon olja i bilen ??? Någon oljelampa har inte lyst och nu undrar jag hur illa detta kan vara ? De visste inte på verkstaden om något var trasigt, men om motorn är helt utan olja så rasar ju den och går väl inte att köra alls eller ?? Det fanns olja när hon köpte den för det hade de kollat. Hon har nog kört ca 3-4 mil sen hon började höra det konstiga ljudet. Är verkligen motorn helt tömd på olja om det inte syns något på sticka? Många frågor här och vi lär ju få veta av verkstaden, vill bara höra om någon kan svar lite under helgen här. Kan just inget om bilar. Tack på förhand !

Jaa, den är i det närmaste tom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
engolf
18 juni 2016 · 3 235 Inlägg

Att det inte syns olja på stickan innebär att oljan är under miniminivån, men det kan finnas nog olja för att ge tillräckligt oljetryck, och då tänds inte oljelampan.
Att köra med för lite olja är obra, och kan leda till motorskador:(

RallyJonas69
18 juni 2016 · 78 Inlägg

Fyll på olja så kanske ljudet försvinner,verkstan kommer nog att göra det å ta betalt för felsökning + allt dom kan hitta på , å ge en saftig räkning.
Har inte oljelampan lyst så e det nog ingen fara och ljudet försvinner kanske när ni får på olja.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
jaka54
18 juni 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Sen måste man ju fråga sig vart oljan tagit vägen! Det måste ha bollmat  ganska bra...har ni inte lagt märke till det?

mag1962
19 juni 2016 · 15 Inlägg

Nej det har inte rykt något ur bilen, motorrummet är torrt och hon har inte sett några oljefläckar under bilen.
Det enda som har varit ovanligt är ett konstigt motorljud i tre dagar. Hon känner sig nog mest dum nu att hon inte kollat oljan bättre utan litat på att oljelampan ska lysa. Vi hoppas på det bästa att inget allvarligt har gått sönder.

Utmarks-Loke
19 juni 2016 · 5 833 Inlägg

Är det turbo på en sådan? Det kan vara var oljan tagit vägen i såna fall

zzr94092
19 juni 2016 · 4 385 Inlägg

kamkedjan på dessa bilar är ju ett känt fel, vi har haft två st på verkstan,ingen märkesverkstad, samma vecka med utsträckta kedjor,syndes t.o.m att kedjan skavt mot några skruv/bult

mag1962
19 juni 2016 · 15 Inlägg

Tror inte det är en turbo.  Tyckte hon sa att de sagt att det sett att kamkedjan behövde sträckas ! Innebär det en lika kostsam reparation som att byta hela kedjan eller hur går det till ? Blir kedjan slak av för lite olja. Jag trodde det skulle vara bättre med kamkedja än rem, alla vi pratade med innan sa att den nästan aldrig går av, men så är det alltså inte ?

xXSammy
19 juni 2016 · 6 569 Inlägg

mag1962 skrev:
Tror inte det är en turbo.  Tyckte hon sa att de sagt att det sett att kamkedjan behövde sträckas ! Innebär det en lika kostsam reparation som att byta hela kedjan eller hur går det till ? Blir kedjan slak av för lite olja. Jag trodde det skulle vara bättre med kamkedja än rem, alla vi pratade med innan sa att den nästan aldrig går av, men så är det alltså inte ?

I moderna motorer är det nästan bättre med kamrem än kedja. Förut var utsläpp och förbrukning inga problem så då kunde man överdimensionera saker bara för att få det att hålla. Idag måste bilägaren vara noga med service och kolla vätskenivåer etc..

Kedjan isig har sträckare som spänns via oljetrycket, för lågt oljetryck (Antingen pga dålig oljepump eller lite olja) ger slitskada på dem.

De/Dem
mag1962
19 juni 2016 · 15 Inlägg

Är så tacksam för att ni svarat mig och inte "dumförklarat" oss. Förstår nu att detta med oljan är superviktigt att hålla koll på och att man inte kan lita helt på instrumentpanelen. Nu får ni hjälpa oss hålla tummarna för att inget är trasigt utan att det räcker med att fylla på smile // Maggan

xXSammy
19 juni 2016 · 6 569 Inlägg

Är det redan åt helvete kan de inte går mer än åt helvete.. tanka, tuta och kör. wink

De/Dem
Meaganeowner
20 juni 2016 · 2 250 Inlägg

Säker på att oljestickan och det eventuella röret som oljestickan brukar vara nedstucken i , verkligen kommer ned ordentligt?

Råkade nyss ut för detta, visserligen på en båtmotor, men ändå. Helt plötsligt var det för lite olja i motorn! Det visade sig vara oljestickan som var lite svår att få ned i rätt läge. Just denna var typ tvådelad, och den kortare delen smög iväg på utsidan av röret.

Detta förklarar inte missljud,  men eventuellt plötsligt ändrad oljenivå.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 juni 2016)

mag1962
21 juni 2016 · 15 Inlägg

Nu får ni inte skratt åt mig för  frågan är säkert dum wink Men kan ett byta av avgassystemet  påverka oljan ? Hon gjorde nämligen det för tre veckor sedan. Tydligen får hon igen bilen idag och det har gjort ett oljebyte, hon skulle fråga mer när hon kunde hämta den. Antar att ljudet är borta då och inte skadad. Men man undrar ju vart oljan har tagit vägen ???

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2016 · 14 041 Inlägg

mag1962 skrev:
Nu får ni inte skratt åt mig för  frågan är säkert dum wink Men kan ett byta av avgassystemet  påverka oljan ? Hon gjorde nämligen det för tre veckor sedan. Tydligen får hon igen bilen idag och det har gjort ett oljebyte, hon skulle fråga mer när hon kunde hämta den. Antar att ljudet är borta då och inte skadad. Men man undrar ju vart oljan har tagit vägen ???

Nej då, ingen fråga är väl för dum. Den som inget frågar får heller inget veta!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
22 juni 2016 · 2 250 Inlägg

En ännu knepig fråga... är det original oljesticka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang