Välja rätt silikonslangar till supra

Fabben_
21 juni 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har precis köpt en supra mkiv TT -93 och tänkte köpa nya silikonslangar från do88 och jag undrar vilka man ska välja, det finns ju både vakuumslang samt armerad silikonslang. Så frågan är om man kan använda vakuumslang till att ersätta alla slangar eller är den armerade silikonslangen bättre till visa delar och vice versa? Kanske är en dum fråga men för mig som är hyfsat ny inom bilmekande skulle det uppskattas varmt med svar.

Tack! /En som har mycket att lära

Mack Forum- och sitemoderator
22 juni 2016 · 26 146 Inlägg

Fabben_ skrev:
Hej!

Jag har precis köpt en supra mkiv TT -93 och tänkte köpa nya silikonslangar från do88 och jag undrar vilka man ska välja, det finns ju både vakuumslang samt armerad silikonslang. Så frågan är om man kan använda vakuumslang till att ersätta alla slangar eller är den armerade silikonslangen bättre till visa delar och vice versa? Kanske är en dum fråga men för mig som är hyfsat ny inom bilmekande skulle det uppskattas varmt med svar.

Tack! /En som har mycket att lära

Ingen fråga är för dum!
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har då vakumslang till enklare saker som exempelvis slangar som bara ska innehålla luft - vakum alltså -  medan den grövre armerade silikonslangen kan man ha som exempelvis tryckslang till laddtryck och vatten.

Senast redigerat av Mack (22 juni 2016)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Chrisehhh
22 juni 2016 · 242 Inlägg

Mät storleken på de slangarna du har (invändigt) och kolla om det finns slangar i de storlekarna på do88. Kanske till och med finns färdiga kit med silikonslangar som du kan hitta nån annanstans. Vacuumslangarna kan du väl byta relativt lätt då du bara kan klippa dem i rätt längd.

Vad är det för slangar specifikt som du vill byta?

Senast redigerat av Chrisehhh (22 juni 2016)

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Fabben_
22 juni 2016 · 4 Inlägg

Tack för svar! Tanken är att fräscha upp motorrummet så tänkte byta de slangar som är mest synliga, så ska ut och mäta och kolla vart dom leder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang