Volvo 850 fråga

Calibranissen
22 juni 2016 · 148 Inlägg

Tjena folket!

Jag har en fråga angående motorerna på Volvo 850 t5 och 850 glt.
Är motorn i grunden den samma på dessa 2?
Jag vet att glt ej är överladdad samt att det sitter olika kammar, spridare och annat som skiljer men är blocket detsamma?

Anledningen till frågan är att jag fått tag på en GLT motor som jag funderar på att renovera till min t5a och använda kammarna från glt men topp från min eller eventuellt glt-toppen portad och planad.
Funkar blocket från glt till toppen på t5?

Mvh ola

Senast redigerat av Calibranissen (22 juni 2016)

Calibranissen
Marlboroman
22 juni 2016 · 8 229 Inlägg

Blocken skiljer en del. Dels så finns det i regel inget uttag för oljan till / från turbon och dessutom så skiljer borrningen 2mm. Så turbokolvarna passar inte i ett glt-block. Gamla GLT-block är dessutom inget att sträva efter att använda om man ska köra med turbo.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Calibranissen
22 juni 2016 · 148 Inlägg

Marlboroman skrev:
Blocken skiljer en del. Dels så finns det i regel inget uttag för oljan till / från turbon och dessutom så skiljer borrningen 2mm. Så turbokolvarna passar inte i ett glt-block. Gamla GLT-block är dessutom inget att sträva efter att använda om man ska köra med turbo.

Ok, tacksam för snabbt svar, då blir det nog att renovera den befintliga motorn och trycka i glt-kammarna då (dessa ger lite bättre gasrespons har jag hört).

Meningen är att under vinterförvaringen totalrenovera motor samt förstärka men wiseco-kolvar, K1 vevstakar, renoveringssats till topp och block, arp-bultar till block och topp, gröna spridare samt 19t turbo.
Möjligen med nya ventillyftare samt ventiler/tätningar.

Calibranissen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang