Begagnad bil börjar vibrera (mest i ratten) när man kommer upp i 100km/h. Vad göra?

white-k
22 juni 2016 · 91 Inlägg

Halloj!

Kan inget om bilar men köpte en begagnad bil av en trevlig bilhandlare i en annan stad igår.

Bilmodell: Ford Galaxy
Årsmodell: 1999,
Miltal: ca 25000 mil


På motorvägen hem så märkte jag och min sambo att när vi kom upp i 100-110 km/h så började det vibrera/skaka en aning. Främst så är det ratten som vibrerar, men man kunde väl även vibrationerna även i övrigt. 
Inte jättemycket men mycket nog för att det ska vara rätt störigt.

Om det har någo nbetydelse så märkte vi, under ett par omkörningar, att vibratonerna avtog när man kom över 110 km/h, och likaså avtar de när man kommer under 90-100 km/h.

Vad kan detta bero på, och hur åtgärdar man det?

Och är det här något som vi bör be bilhandlaren att fixa åt oss, eller blir det mest bökigt att tjafsa om saken?

REJ
22 juni 2016 · 89 Inlägg

Balansera hjulen.

torsen
22 juni 2016 · 7 230 Inlägg

REJ skrev:
Balansera hjulen.

X 2

volvocola Volvo 4 life
22 juni 2016 · 347 Inlägg

torsen skrev:

REJ skrev:
Balansera hjulen.

X 2

x 3

Evildan
22 juni 2016 ·

torsen skrev:

REJ skrev:
Balansera hjulen.

X 2

Minst 2 och förslagsvis dom främre.
X4 är också ett alternativ.

Knugcab
22 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Säger som de andra. Kommer vibrationerna runt 100 och avtar när man åker fortare brukar det vara obalans i däcken.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Woosh
22 juni 2016 ·

Skulle väll även kunna vara skeva fälgar ?

Knugcab
22 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Absolut, men det lär ju märkas om man försöker balansera dem...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
22 juni 2016 ·

Led inte äldre Sierra och Mondeo av glappande länkarmar som genererade dylika symptom och rejäla durr vid bromsning?
Nu är iofs Galaxy i mångt och mkt även en VAG-produkt och då finns det några användare som gärna ser att jag censureras istället för att påvisa några brister, så vi kallar den för enkelhetens skull enbart för Ford.

Är det några eftermarknadsfälgar på bilen?
Inte sällan dom är vinda eller felmonterade utan rätt centrumringar.

Senast redigerat av Evildan (22 juni 2016)

simlar
22 juni 2016 · 5 523 Inlägg

Fälgar med för stort navhål som ej åtgärdats med centrumringar ger i de flesta fall vibrationer.

Obalanserade hjul ger vibrationer.

Ovala/skeva fälgar ger vibrationer.

Felaktig hjulinställning kan ge vibrationer.

Skeva bromsskivor kan ge vibrationer även när man inte trycker på bromspedalen.

Slitna bussningar kan ge vibrationer.

Dåliga stötdämpare kan ge vibrationer, då oftast efter ett tag när däcket blivit slitet så det blivit vågor.

Finns alltså mycket som kan ge upphov till vibrationer, svårt att säga mer specifikt utan att inspektera hjul och hjulupphängning.
Runt 80-100km/h brukar vara den magiska gränsen till när vibrationer uppkommer och brukar då oftast försvinna efter 120-130km/h.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
caromania Forummoderator
22 juni 2016 · 9 296 Inlägg

simlar skrev:
Runt 80-100km/h brukar vara den magiska gränsen till när vibrationer uppkommer och brukar då oftast försvinna efter 120-130km/h.

Bara å gasa hårdare!

Obalans låter som den enklaste orsaken att utesluta först. För övrigt finns det nog verkligen ingenting som påverkar en bils uppträdande så mycket som just däcken. Sitter det Kina-sulor på (eller slitna premium) så kan du räkna med att det påverkar precis allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang