Camaro V6 98' bluddrar vid gaspådrag

moparfarmer österbybruk
23 juni 2016 · 267 Inlägg

Hej, i morse när min svärfar lånade bilen började den gå orent vid gaspådrag. Går fint på tomgång och vid mjuka gasrörelser.
Detta hände över en natt då den gick fint igår, möjligen lite klenare vid fullgasacc... Och avgassmällar förekommer vid motorbroms på höga varv.
När jag trampar tvärt på gasen med friläge i baktänder och bluddrar den.
Övrigt välservad bil med bara 11tusen mil. 3.8 v6 series II.
Kan det vara soppafilter eller soppapumpen? Tror inte på tändfel då den går rent på 5000varv med 1/3Gas.
Eller vaccumläcka?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
moparfarmer österbybruk
2 juli 2016 · 267 Inlägg

Har nu bytt soppafilter, hjälper inte.. Läst felkoder med obd2, finns inga... Gasa upp bilen i 150 så börjar motorlampan blinka, slocknar när jag saktar ner och ger ingen felkod... Börjar misstänka tändspolen för cyl 3 och 6 som blir varmare än de två andra. Då stift och spolar är från 98 så skulle det kunna vara så. Ny spole kostar 440kr st och longlife stift 180 kr st...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Northabilly
2 juli 2016 · 50 Inlägg

Tänker spontant på att lambdasonderna kan ha gett upp, eller blivit skadade?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264588 <-- Mitt lilla projekt där en Amazon går från ful till frän
moparfarmer österbybruk
3 juli 2016 · 267 Inlägg

Borde inte lambdan ge en felkod?
Har beställt tändspole och stift, och verkstadstid på fredag. Då är jag på powermeet... Tändstiften sitter otroligt trångt...  Ett går att nå med vanlig hylsa och halvtum skaft... Fyra tas underifrån med smidigt verktyg... Ett stift syns ej.
Bilen går ju rent på låg belastning oavsett varvtal. Sedan orent vid större gaspådrag

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Northabilly
4 juli 2016 · 50 Inlägg

Jo, det är ju klart. Tänkte tillbaka på min Dodge Magnum jag hade, med 3,5 v6. Den gav felkod på fel i tändningen, så första verkstaden bytte stift och efter det kom problemet tillbaka och de bad mig byta gaspedal då de ansåg att chipet där hade börjat glappa. Men det var enligt nästa verkstad lambdasonderna som var av fel modell, så de satte dit rätt sort, och därefter funkade den klockrent. Så tänkte på det, men får du ingen felkod så är det ju förmodligen inte det. Det skulle väl kunna vara ett sånt problem som inte ger felkod? Har för mig att lambdaproblem kan vara sånt där spökande fel?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264588 <-- Mitt lilla projekt där en Amazon går från ful till frän
moparfarmer österbybruk
12 juli 2016 · 267 Inlägg

Det räckte med nya stift, tog verkstaden 1.5timme och många fula ord, 1020kr i jobb, 1050 kr för 6 tändstift!
Bilen går som en klocka nu, lite tickande vid kallstart... Annars bra...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juli 2016 · 14 039 Inlägg

moparfarmer skrev:
Det räckte med nya stift, tog verkstaden 1.5timme och många fula ord, 1020kr i jobb, 1050 kr för 6 tändstift!
Bilen går som en klocka nu, lite tickande vid kallstart... Annars bra...

Uj!!! Är tändstift så dyra? Specialstift eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
moparfarmer österbybruk
12 juli 2016 · 267 Inlägg

AC 100 000mile sparkplugs från hansen racing, 180 kr st, sen lite rabatt på ad bildelar... Vågar inte prova billiga då dom är svåra att byta och tändspolarna kostar 440st, 3st...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juli 2016 · 14 039 Inlägg

moparfarmer skrev:
AC 100 000mile sparkplugs från hansen racing, 180 kr st, sen lite rabatt på ad bildelar... Vågar inte prova billiga då dom är svåra att byta och tändspolarna kostar 440st, 3st...

Jag kan förstå dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang