Köpråd: Volvo V70 II Bensin/Diesel?

flyers
15 juni 2016 · 24 Inlägg

Jag håller på att kika efter en ny bil. Har då fastnat för V70 II då jag tycker att de är trevliga bilar med bra köregenskaper.

Jag letar efter en kombi (hundar), med automat samt med drag. Ska ha gått max 15 000 mil.
Har en budget på ca 110 000 - 130 000kr.

Det är framför allt min sambo som kommer att använda bilen för att pendla fram och tillbaka till jobbet. Enkel väg har hon ca 1,5 mil. Kommer vara lite kökörning (bor i Sthlm).
Den kommer även användas när man ska åka på lite längre turer, så som semester och annat.
Kommer väll hamna på ca 2500 mil/året.

Nu när jag själv har kikat så har jag främst kikat på 2,5FT, 2,4D eller 2,5D.
Har väll inte ansett att gasbilarna är något alternativ då man vill kunna ha hundburar där bak utan problem som gasbehållaren skapar.
2,0 bensinaren tycker jag har för klen motor.


Vilken motor är då bästa alternativet ekonomiskt?
Vad kostar de olika i skatt?

Tack för hjälpen!

Senast redigerat av flyers (15 juni 2016)

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
Christian S
15 juni 2016 · 4 816 Inlägg

du menar att den ska ha gått max 15000mil? för 15000km är ju bara 1500mil wink

ja det är väll  2,5T,  2,5FT, 2,4D, 2,5D, D3, D4 som är dom vettiga alternativen.
här verkar vara en vettig D3 ´11 med dom kraven du har https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

skatten varierar beroende på motor och årsmodell så du får kolla här https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb för att veta vad den ligger på på just den bilen, den som jag länkade till kostar 3605kr/år

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
flyers
15 juni 2016 · 24 Inlägg

Självklart menade jag 15 000 mil! Haha! Ändrade de nu!

Vad är skillnaden på de där 4 olika dieselbilarna? Jag har inte så bra koll på dieselmotorer.

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
Christian S
15 juni 2016 · 4 816 Inlägg

kom på att 2,5D finns inte utan isåfall är det D5.
du kan kika här då det är rätt luddigt då effekten, motorvolym osv skiljer beroende på årsmodell https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
tex hade 2,4D 07-09 163hk 340nm medans 09-10 så hade dom 175hk 420nm
och 2011 började vi (skriver vi eftersom jag jobbar på volvo) använda D på Diesel och T på bensin följt av en siffra där siffran tex 3 anger effekten men det är ingen exakt effekt angivelse eftersom 3 bara anger att den har imellan x oxh y antal hk vilket gör det rätt kompicerat då tex D3 11-12 hade 163hk 400nm medans 13-15 hade dom 136hk 350nm.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
flyers
17 juni 2016 · 24 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 13&w=1

Hittade den där bilen på Blocket. Någon som kan fixa fram en carfax åt mej på den? smile

Tycker den verkade vara otroligt billig. Nästan 30k billigare än andra liknande.
Är det en skysst firma?
Eller vad säger ni andra om den?

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
dasboot
17 juni 2016 · 441 Inlägg

Kör du 2500mil så borde du tjäna på att välja en diesel typ 2.4d eller d3.

flyers
21 juni 2016 · 24 Inlägg

Christian S skrev:
(skriver vi eftersom jag jobbar på volvo).

Du som verkar ha ganska bra koll på det här med volvo och deras dieselbilar. Har du även koll på hur det är med partikelfiltret?
Har kollar runt lite på nätet men hittar inte något klart svar.
Ska PF bytas vid ett visst miltal eller byts det bara vid behov? Har läst att det ska bytas vid 12 000 mil på vissa ställen, medan andra sagt att det inte stämmer.
Behöver man fylla på additiv eller är det något som bara finns på äldre billar, eller vissa modeller?
Vad innebär det med självrengörande filter?

Detta är juh något som är ganska intressant att veta om man ska köpa en diesel.

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
Christian S
22 juni 2016 · 4 816 Inlägg

jobbade ifrån hösten 98 till våren 15 med att montera på detaljer på motorerna, numera jobbar jag som justerare och fixar bilar det är fel på och jag ska främst fixa broms, kyl, servofel.

tror det beror på vilken motor det är om partikelfiltert ska bytas eller inte, på gamla D2 (4cylindrig 1,6 som kommer ifrån peugeot, citroen, fomoco (ford)) som tidigare hette 1,6D har jag för mig att den ska bytas på.
tror inte volvo har/hade additiv till någon motor, inte vad jag vet iallafall.
självrengörande är precis som det låter nämligen att den rengör sig själv under vissa förhållanden, om du enbart kör korta sträckor kan du kanske behöva åka in och göra rent den manullt genom att koppla in datorn i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Djo
22 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Christian S skrev:
jobbade ifrån hösten 98 till våren 15 med att montera på detaljer på motorerna, numera jobbar jag som justerare och fixar bilar det är fel på och jag ska främst fixa broms, kyl, servofel.

tror det beror på vilken motor det är om partikelfiltert ska bytas eller inte, på gamla D2 (4cylindrig 1,6 som kommer ifrån peugeot, citroen, fomoco (ford)) som tidigare hette 1,6D har jag för mig att den ska bytas på.
tror inte volvo har/hade additiv till någon motor, inte vad jag vet iallafall.
självrengörande är precis som det låter nämligen att den rengör sig själv under vissa förhållanden, om du enbart kör korta sträckor kan du kanske behöva åka in och göra rent den manullt genom att koppla in datorn i bilen.

Är väl just 1,6d som du har ett adaptiv på och där även partikelfiltret ska byttas. Finns någon motor iallafall (någon av icke volvo motorerna)

d2an har dock ej adaptiv vad jag vet.

Dock har ingen av dom riktiga volvo motorerna något sådant (Köper du volvo ska det vara volvo spis annars tigger du om problem)

Ja volvo motorer kan också krångla men inte i närheten så ofta det är fel på dom som på ford,peugeot,citroen blandraserna som tyvärr sitter i vissa av Volvo bilarna.

Senast redigerat av Djo (22 juni 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xXSammy
22 juni 2016 · 6 570 Inlägg

Djo skrev:

Christian S skrev:
jobbade ifrån hösten 98 till våren 15 med att montera på detaljer på motorerna, numera jobbar jag som justerare och fixar bilar det är fel på och jag ska främst fixa broms, kyl, servofel.

tror det beror på vilken motor det är om partikelfiltert ska bytas eller inte, på gamla D2 (4cylindrig 1,6 som kommer ifrån peugeot, citroen, fomoco (ford)) som tidigare hette 1,6D har jag för mig att den ska bytas på.
tror inte volvo har/hade additiv till någon motor, inte vad jag vet iallafall.
självrengörande är precis som det låter nämligen att den rengör sig själv under vissa förhållanden, om du enbart kör korta sträckor kan du kanske behöva åka in och göra rent den manullt genom att koppla in datorn i bilen.

Är väl just 1,6d som du har ett adaptiv på och där även partikelfiltret ska byttas. Finns någon motor iallafall (någon av icke volvo motorerna)

d2an har dock ej adaptiv vad jag vet.

Dock har ingen av dom riktiga volvo motorerna något sådant (Köper du volvo ska det vara volvo spis annars tigger du om problem)

Ja volvo motorer kan också krångla men inte i närheten så ofta det är fel på dom som på ford,peugeot,citroen blandraserna som tyvärr sitter i vissa av Volvo bilarna.

1.6 och 2.0 liter lider iallafall inte av spräckta cylinderfoder, topplock eller aggregatremshaveri som trasslar in sig i kamremmen. wink

De tidiga 1.6orna (Fram tills ~2011) har bytes intervall på partikelfiltret samt additivtank. De senare saknar additivtank och filtret byts ut om de inte kan regereras längre.

De/Dem
flyers
23 juni 2016 · 24 Inlägg

Har jag förstått det rätt att det är samma motor i D5 och 2,4 2008-2009? Det är bara olika program programmerade i dem?
Så man kan polestar trimma/chippa dem och få ut samma effekt osv från dem båda?

2,4 original är 163hk 340nm orginal
D5 orginal är 185hk 400nm orginal

Båda modellerna polestar trimmade är 205hk och 450nm.

https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/

Är detta något som är värt att göra i sånna fall? Kostar 9200kr på volvo verkstad.

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
Evildan
23 juni 2016 ·

Jag hade skippat dieseln dels på grund av dom vanliga problem som Malheus beskrev men sällan omnämns av Volvoivrare dels för att det medför andra tråkiga aspekter med hög skatt.

Ft är i mitt tycke ett vettigt val med låg skatt och en trevligare motorkaraktär än dom tämligen registersnäva dieslarna.
Automat givetvis.

Djo
23 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Malheus skrev:

Djo skrev:

Christian S skrev:
jobbade ifrån hösten 98 till våren 15 med att montera på detaljer på motorerna, numera jobbar jag som justerare och fixar bilar det är fel på och jag ska främst fixa broms, kyl, servofel.

tror det beror på vilken motor det är om partikelfiltert ska bytas eller inte, på gamla D2 (4cylindrig 1,6 som kommer ifrån peugeot, citroen, fomoco (ford)) som tidigare hette 1,6D har jag för mig att den ska bytas på.
tror inte volvo har/hade additiv till någon motor, inte vad jag vet iallafall.
självrengörande är precis som det låter nämligen att den rengör sig själv under vissa förhållanden, om du enbart kör korta sträckor kan du kanske behöva åka in och göra rent den manullt genom att koppla in datorn i bilen.

Är väl just 1,6d som du har ett adaptiv på och där även partikelfiltret ska byttas. Finns någon motor iallafall (någon av icke volvo motorerna)

d2an har dock ej adaptiv vad jag vet.

Dock har ingen av dom riktiga volvo motorerna något sådant (Köper du volvo ska det vara volvo spis annars tigger du om problem)

Ja volvo motorer kan också krångla men inte i närheten så ofta det är fel på dom som på ford,peugeot,citroen blandraserna som tyvärr sitter i vissa av Volvo bilarna.

1.6 och 2.0 liter lider iallafall inte av spräckta cylinderfoder, topplock eller aggregatremshaveri som trasslar in sig i kamremmen. wink

De tidiga 1.6orna (Fram tills ~2011) har bytes intervall på partikelfiltret samt additivtank. De senare saknar additivtank och filtret byts ut om de inte kan regereras längre.

Säger du det vet då om en D2 som bytts pga spruckna foder.

Agregratrems haveri som du säger beror på en felaktig remspänare dessa har volvo kampanj på och dom bytts ut löpande.

bytte rem idag på en som skutit remen men den hade inte traslat in sig i någonting den wink

Volvo är inte felfria men det finns då tusan dom som är mycket sämre iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Tycker du ska skaffa d4-d5 dom går väldigt bra . Automat kan vara skönt i köer och så men tycker nästan manuela går bättre. iaf brukar kännas väldigt pigga manuela med d5^^

Finns annars passat med manuell samt audi a6?  har du kollat nånting på dom?

flyers
23 juni 2016 · 24 Inlägg

Jag har kikat på Audi och Passat, men gillar Volvo mer.
Vill jag köra manuel hoppar jag hellre in i min BMW. Så automat är ett måste, även fast de drar mera soppa smile

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

flyers skrev:
Jag har kikat på Audi och Passat, men gillar Volvo mer.
Vill jag köra manuel hoppar jag hellre in i min BMW. Så automat är ett måste, även fast de drar mera soppa smile

inget mer att tänka på då^^kör på en fet d5a automat. kommer inte att ångra dig, dom låter gött och går ännu bättre. får in och provkör sånna på jobbet ibland. det är bra drag i dom.

mvh

flyers
2 juli 2016 · 24 Inlägg

Behövde bara berätta hur det sluta för mej bilmässigt. Var iväg och provkörde ett antal olika V70. Både bensin och diesel med olika motorer. Hittade dock ingen som jag kände mej helt nöjd med.
Kikade vidare runt på Blocket och för skojs skull kikade jag på en skoda octavia rs 2011. Tänkte att den var snygg, så den kunde jag åka och kika på ändå (var ändå ute och kikade på bilar, provkört 3 olika volvo under dagen redan).

Väl där på plats så blev jag så otroligt nöjd med hur den bilen var både körmässigt, utseende/rymlighet och ekonomiskt när man kolla alla kostnader (inköp, skatt och försäkring).
Jag vet att den inte är lika stor som en v70 men tror den kommer uppfylla mitt behov perfekt. Drar dessutom ganska mycket mindre soppa vilket är ett stort plus.

Jätte tack allihopa ändå för all hjälp och info ni kom med!

BMW e46 330ci "Bimmern" (2002)
panda666
2 juli 2016 · 4 250 Inlägg

flyers skrev:
Behövde bara berätta hur det sluta för mej bilmässigt. Var iväg och provkörde ett antal olika V70. Både bensin och diesel med olika motorer. Hittade dock ingen som jag kände mej helt nöjd med.
Kikade vidare runt på Blocket och för skojs skull kikade jag på en skoda octavia rs 2011. Tänkte att den var snygg, så den kunde jag åka och kika på ändå (var ändå ute och kikade på bilar, provkört 3 olika volvo under dagen redan).

Väl där på plats så blev jag så otroligt nöjd med hur den bilen var både körmässigt, utseende/rymlighet och ekonomiskt när man kolla alla kostnader (inköp, skatt och försäkring).
Jag vet att den inte är lika stor som en v70 men tror den kommer uppfylla mitt behov perfekt. Drar dessutom ganska mycket mindre soppa vilket är ett stort plus.

Jätte tack allihopa ändå för all hjälp och info ni kom med!

jätte stor grattis! ha en trevlig sommar i nya bilen;))

Evildan
2 juli 2016 ·

flyers skrev:
Behövde bara berätta hur det sluta för mej bilmässigt. Var iväg och provkörde ett antal olika V70. Både bensin och diesel med olika motorer. Hittade dock ingen som jag kände mej helt nöjd med.
Kikade vidare runt på Blocket och för skojs skull kikade jag på en skoda octavia rs 2011. Tänkte att den var snygg, så den kunde jag åka och kika på ändå (var ändå ute och kikade på bilar, provkört 3 olika volvo under dagen redan).

Väl där på plats så blev jag så otroligt nöjd med hur den bilen var både körmässigt, utseende/rymlighet och ekonomiskt när man kolla alla kostnader (inköp, skatt och försäkring).
Jag vet att den inte är lika stor som en v70 men tror den kommer uppfylla mitt behov perfekt. Drar dessutom ganska mycket mindre soppa vilket är ett stort plus.

Jätte tack allihopa ändå för all hjälp och info ni kom med!

Grattis, jag tror du gjorde att förnuftigt 😉 val.

Octavia 605 liter bagageutrymme och V70II 575 liter så du köpte ovetandes den rymligare bilen. Baksätet är även det rymligare i Octavia. Inte illa för en bil som är baserad på en Golf!
Octavia och V70II är ungefär lika pålitliga som medelbilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang