Var chippa bilen i stockholm?

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

O strirra dig inte blind på effekten. Ta nåt som är kännt och inte allför billigt. Man får oftast vad man betalar för.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

mr_green skrev:
O strirra dig inte blind på effekten. Ta nåt som är kännt och inte allför billigt. Man får oftast vad man betalar för.

du verkar gilla promotech? varför just dom? har du alltid trimmat där eller?

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

panda666 skrev:

mr_green skrev:
O strirra dig inte blind på effekten. Ta nåt som är kännt och inte allför billigt. Man får oftast vad man betalar för.

du verkar gilla promotech? varför just dom? har du alltid trimmat där eller?

Jag trimmade förr hos v-tech o va väldigt nöjd. Men sen testade jag promotech o vart ännu mer nöjd. Jag får alltid hjälp när jag behöver. Dom ställer upp på helger o svarar på mail när som helst på dygnet nästan.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

mr_green skrev:

panda666 skrev:

mr_green skrev:
O strirra dig inte blind på effekten. Ta nåt som är kännt och inte allför billigt. Man får oftast vad man betalar för.

du verkar gilla promotech? varför just dom? har du alltid trimmat där eller?

Jag trimmade förr hos v-tech o va väldigt nöjd. Men sen testade jag promotech o vart ännu mer nöjd. Jag får alltid hjälp när jag behöver. Dom ställer upp på helger o svarar på mail när som helst på dygnet nästan.

promo verkar ha bra siffror iaf. ganska bra vrid till min bil. från 380 till 465, ganska bra ökning. Dom är ganska nära mig också. Ska kolla lite närmare på dom.

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

Gör så. Du lär bli nöjd ;-)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

mr_green skrev:
Gör så. Du lär bli nöjd ;-)

tackar så mycket för all input, om flera har tips och råd så är det bara o säga till. Ska kolla runt lite och lite mer på vad promotech sysslar med^

Evildan
23 juni 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Jag som har arbetat åratal med motorutveckling av just dieslar i ett motorlaboratorium skulle direkt avråda ifrån att låta ngn eftermarknadslirare att pilla på din mjukvara och definitivt låta bli att kliva över dom effekter som tillverkaren släpper på marknaden då hårdvaran är testad för dom befintliga effekterna (plus ngn hästkraft till) och risken för haveri ökar rejält med höga uttag.
Sotandet som beskrevs ovan är också en parameter att ha i åtanke då hela avgasreningssystemet blir utsatt för en större mängd partiklar än tänkt.
Exempelvis sotar gärna Avensis 177hk i egr-ventilerna om den chippas.

Ergo: Byt bil till en starkare version är mitt tips för att undvika strul och som du själv var inne på eventuellt turbohaveri.

Så du avråder både box samt mapp? skulle inte min bil palla en mapp från tex bsr eller vtech? skulle grejer börja rasa efter ett tag? då menar jag med vanlig körning, gillar att acca lite ibland när man ska komma upp till 100 på motorväg, samt leka lite på vinter(lite donuts i snön)^^ skulle allt hålla vid sån körning? jag tänkte inte köra som en galning varje dag, utan köra som vanligt och acca lite ibland.


@mr_green hur länge har du kört med deras chipp? funkar allt som det ska?

brukar inte man få med nån slags garanti eller nått ifall man chippar eller boxar ? tex att dom står för kostnad ifall nått går åt helvete när man använder deras grejer?

Ja som jag skrev ovan så med den kunskap jag har om mjukvaror samt hårdvaror avråder jag dig att låta ngn eftermarknadslirare att ge sig in i din mjukvara.
Förmodligen rasar det inte prylar direkt men högre effekt ger givetvis ett högre slitage på komponenterna, den som påstår annat bör du inte lita på. Din motor kan fungera smärtfritt en längre tid eller så gör den inte det utan du får problem med både motor och avgasrenande kringutrustning och inte sällan spännande felkoder från bränslesystemsecuerna. Ditt val givetvis,  glöm inte heller att du ska besikta den olagliga bilen emellanåt och dina avgasvärden kan ge dig nedslag. (Mer diesel = mer sot.)
Garantin är i praktiken värdelös om du läser villkoren och bevisbördan.

Senast redigerat av Evildan (23 juni 2016)

panda666
24 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Jag som har arbetat åratal med motorutveckling av just dieslar i ett motorlaboratorium skulle direkt avråda ifrån att låta ngn eftermarknadslirare att pilla på din mjukvara och definitivt låta bli att kliva över dom effekter som tillverkaren släpper på marknaden då hårdvaran är testad för dom befintliga effekterna (plus ngn hästkraft till) och risken för haveri ökar rejält med höga uttag.
Sotandet som beskrevs ovan är också en parameter att ha i åtanke då hela avgasreningssystemet blir utsatt för en större mängd partiklar än tänkt.
Exempelvis sotar gärna Avensis 177hk i egr-ventilerna om den chippas.

Ergo: Byt bil till en starkare version är mitt tips för att undvika strul och som du själv var inne på eventuellt turbohaveri.

Så du avråder både box samt mapp? skulle inte min bil palla en mapp från tex bsr eller vtech? skulle grejer börja rasa efter ett tag? då menar jag med vanlig körning, gillar att acca lite ibland när man ska komma upp till 100 på motorväg, samt leka lite på vinter(lite donuts i snön)^^ skulle allt hålla vid sån körning? jag tänkte inte köra som en galning varje dag, utan köra som vanligt och acca lite ibland.


@mr_green hur länge har du kört med deras chipp? funkar allt som det ska?

brukar inte man få med nån slags garanti eller nått ifall man chippar eller boxar ? tex att dom står för kostnad ifall nått går åt helvete när man använder deras grejer?

Ja som jag skrev ovan så med den kunskap jag har om mjukvaror samt hårdvaror avråder jag dig att låta ngn eftermarknadslirare att ge sig in i din mjukvara.
Förmodligen rasar det inte prylar direkt men högre effekt ger givetvis ett högre slitage på komponenterna, den som påstår annat bör du inte lita på. Din motor kan fungera smärtfritt en längre tid eller så gör den inte det utan du får problem med både motor och avgasrenande kringutrustning och inte sällan spännande felkoder från bränslesystemsecuerna. Ditt val givetvis,  glöm inte heller att du ska besikta den olagliga bilen emellanåt och dina avgasvärden kan ge dig nedslag. (Mer diesel = mer sot.)
Garantin är i praktiken värdelös om du läser villkoren och bevisbördan.

kollar dom avgaserna på moderna diesel på besiktning? trodde inte dom gjorde? bara felkoder?

mr_green
24 juni 2016 · 847 Inlägg

Jag har då aldrig fått nedslag på besiktningen. På Passaten hade jag tillomed ryckt partikelfiltret och ställt på effekt extra. Rulla igenom så fint så.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
24 juni 2016 · 4 250 Inlägg

mr_green skrev:
Jag har då aldrig fått nedslag på besiktningen. På Passaten hade jag tillomed ryckt partikelfiltret och ställt på effekt extra. Rulla igenom så fint så.

Det är intressant, många som säger att man får nedslag utan partikelfilter.
olika besiktnings män/kvinnor säkert. Slängde ett mail nu till olika firmor för förslag och att få ett inblick i vad dom sysslar med. Fick svar från tuningchip att 520d motorn i f10 verkar vara väldigt vanligt att dom trimmar.

Evildan
24 juni 2016 ·

panda666 skrev:

mr_green skrev:
Jag har då aldrig fått nedslag på besiktningen. På Passaten hade jag tillomed ryckt partikelfiltret och ställt på effekt extra. Rulla igenom så fint så.

Det är intressant, många som säger att man får nedslag utan partikelfilter.
olika besiktnings män/kvinnor säkert. Slängde ett mail nu till olika firmor för förslag och att få ett inblick i vad dom sysslar med. Fick svar från tuningchip att 520d motorn i f10 verkar vara väldigt vanligt att dom trimmar.

Gör besiktningskontrollanten sitt arbete fås det nedslag om bilen saknar filter.
Att några rullar igenom ändå gör det inte lagligt.

Senast redigerat av Evildan (24 juni 2016)

granadadr
24 juni 2016 · 7 284 Inlägg

Turbocenter lever i allra högsta grad,, de jobbar mkt mot bilföretagen nuförtiden wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
panda666
24 juni 2016 · 4 250 Inlägg

granadadr skrev:
Turbocenter lever i allra högsta grad,, de jobbar mkt mot bilföretagen nuförtiden wink

Fick precis svar från dom några timmar sen-^^

skriver lite mail till olika firmor.

@evildan. Ok. Tänkte inte trixa med filtret än endå. Bara ifall den skulle börja jävlas. Men ska endå dra en längre resa på runt 100 mil snart endå. borde rena lite på filtret.

Så trimbox är helt ur frågan. Om det inte finns en firma som levererar garanterat utan problem.
så blir att se vilken firma gör bästa chippet till min bil.

Evildan
24 juni 2016 ·

panda666 skrev:

granadadr skrev:
Turbocenter lever i allra högsta grad,, de jobbar mkt mot bilföretagen nuförtiden wink

Fick precis svar från dom några timmar sen-^^

skriver lite mail till olika firmor.

@evildan. Ok. Tänkte inte trixa med filtret än endå. Bara ifall den skulle börja jävlas. Men ska endå dra en längre resa på runt 100 mil snart endå. borde rena lite på filtret.

Så trimbox är helt ur frågan. Om det inte finns en firma som levererar garanterat utan problem.
så blir att se vilken firma gör bästa chippet till min bil.

Filtret kommer att sättas igen med mkt stor säkerhet om inte regenereringsfasen justeras, eller är BMW så sofistikerade att det finns givare som mäter mottrycket?
Lycka till och återkom gärna sedan när du behöver hjälp med felsökning. cool

granadadr
24 juni 2016 · 7 284 Inlägg

dem jag känner som har trimmat 535 har plockat bort partikelfiltret, och mappat om den,, det kan säkert tbc göra,, men som vanligt lär det ej ske NU,, semestertider är det sämsta att börja bygga sånt på smile

Senast redigerat av granadadr (24 juni 2016)

panda666
24 juni 2016 · 4 250 Inlägg

hehe ne tänkte inte börja trixa med nått som inte har börjat strula, ska kolla lite närmre på chip och mappning. Har inte jätte bråttom . Ska kolla runt ordentligt först. Men fan är sugen på att ha bättre vrid från botten. Ska man ut o sladda sen på vinter^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang