Fälgarna passar inte, Tips?

geggkulan
21 juni 2016 · 20 Inlägg

Hej! Köpte spontant några Bmw fälgar och tänkte bara på bultmönstret som var 120/5.

Jag har E39, och nu går bara fälgarna på ca 1-3mm kanske, Min första tanke är att slipa upp navet tror ni det funkar?, Eller finns det någon annan lösning

Mvh alex

Tobzter
21 juni 2016 · 3 145 Inlägg

Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
geggkulan
22 juni 2016 · 20 Inlägg

tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

Lunatics Göteborg Originals
22 juni 2016 · 129 Inlägg

geggkulan skrev:

tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

En svarv smile

geggkulan
22 juni 2016 · 20 Inlägg

kArn skrev:

geggkulan skrev:

tobzter skrev:
Är navhålet för litet ? I såna fall får du svarva upp hålet

Med vad?

En svarv smile

Hur ska man fästa ett däck i en svarv?

jaka54
22 juni 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Man lämnar in fälgarna till en firma som lagar fälgar.wink
Intera söder om stan t,ex.

Senast redigerat av jaka54 (22 juni 2016)

geggkulan
22 juni 2016 · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man lämnar in fälgarna till en firma som lagar fälgar.wink
Intera söder om stan t,ex.

Jag bor i katrineholm, Vad kan det kosta att lämna in för det?

CC72
22 juni 2016 · 1 661 Inlägg

Ta ett skjutmått och kolla hur mycket det saknas. Är det bara kanske 1-2 mm så går det att slipa upp själv även om det inte är "det rätta sättet".

M123
22 juni 2016 · 962 Inlägg

Min första tanke är. Nej inte slipa och inte putsa heller, beroende på vad och hur navet ser ut så kan det bli att träta, dvs att du får kast om det inte styr rätt och hålet är runt. Sen så om du slipar kan det med bli obalans.

Någon skriver svarva. Men kanske är lättare att hitta någon som har fräs istället, inte annat så lättare att spänna upp än att hitta någon med så stor chuck i en handvändning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
N_W V8 de bästa som finns!
23 juni 2016 · 1 092 Inlägg

De brukar ta mellan 250-400kr/hjul för att ta upp navhålet från 72,6 till 74,1mm

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
torsen
23 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Bor du i Katrineholm så har du inte så långt till Skullman Enterprices i Åkers styckebruk.
Han är välkänd specialist på fälgar och som kan behöva fixas på/med dem.
Har själv anlitat honom för just uppsvarvning av centrumhål.

johnny blade
24 juni 2016 · 269 Inlägg

Jag har borrat upp hålet på några fälgar(både alu och plåtfälgar) med en hålsåg.
Såhär centrerade jag.
http://www.polkatulk.se/bildur/index.php?cmd=image&sfpg=Q3Jvd24nNjkvKjYxbW1jZW50cnVtLkpQRypiMWZiN2QxMGEwYzM0ZTE1YmViNDgzZWIxYWZjYzVhNQ

torsen
24 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Visst kan man, om man har tid och energi, slipa/fila upp hålet om det inte rör sig om mer än 2 á 3 mm.
Börja i s f med att tillverka en "plugg" med samma diameter som bilens nav.
Gör "pluggen" konisk så att den från början har något mindre diameter i ena änden = obearbetade  hålet, och något större diameter i andra änden = navets diameter.
Med (tryckluftdriven eller elektrisk) högvarvig slip-/filmaskin "gröper" du ut/bort tills du når önskat hål.
Ev lite märkfärg för att se var du behöver ta bort.
Räkna med minst 1 timma per fälg och rejält darriga handleder och armar efteråt.
Som du förstår har jag gjort det.
En gång men aldrig mer.mad
Slipade upp en omgång Santa Fjärt-aluminiumfälgar så de skulle passa på en Cherokee/Liberty.

Lycka till.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang