V70 tdi rwd

Dongki
23 juni 2016 · 108 Inlägg

tja, hade tänkt att bygga om min v70 tdi till bakhjulsdrift. tänkte kolla om det finns någon där ute som byggt en v70 i detta utförande med orginal d5252t motor. och vilken låda/koppling som passa, vilken bakaxel man kan använda, hade tänkt o använda volvos 1031 eller något i den stilen, och om någon har reggat med det? jätte tacksam för svar. tack på förhand smile

Senast redigerat av Dongki (23 juni 2016)

Volvo 745 (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2016 · 26 136 Inlägg

Ett par spontana frågor poppar upp i och med detta ämne..


Hur har du till exempel tänkt registrera ditt fordon?

Är 1031-axeln som du nämner lika bred som axeln på exempelvis en AWD? (spacers löser ju inte allt)

Hur har du tänkt göra med upphängningen..och drivningen över huvudtaget eftersom motorn sitter på tvären och nu driver framhjulen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Knugcab
24 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Kanske jag är partypajare nu, men känns det inte som att det här projektet ger mer huvudbry än vad resultatet i slutänden blir?
Känns som att det vore bättre köpa en 745a att lägga ned TDI-motorn i om man nu prompt vill ha kombinationen volvokombi + rwd + d5252t...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Dongki
24 juni 2016 · 108 Inlägg

nä asså det behöver ju inte bara en 1031 axel utan det kan ju vara tex en axel från en awd typ v70r axel. tanken med detta bygge är att jag har alltid gillat dessa bilar men jag tycker att dom driver i fel enda och har dessutom alltid velat göra ett sånt bygge. och rakställer jag motorn i denna bilen så slipper jag hela den biten med o koppla om o skarva kabelhärva för en ny bil. då är den biten redan klar, då är det liksom bara drivlina o fästen o bygga på om ni förstår hur jag menar smile

Volvo 745 (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2016 · 26 136 Inlägg

Dongki skrev:
nä asså det behöver ju inte bara en 1031 axel utan det kan ju vara tex en axel från en awd typ v70r axel. tanken med detta bygge är att jag har alltid gillat dessa bilar men jag tycker att dom driver i fel enda och har dessutom alltid velat göra ett sånt bygge. och rakställer jag motorn i denna bilen så slipper jag hela den biten med o koppla om o skarva kabelhärva för en ny bil. då är den biten redan klar, då är det liksom bara drivlina o fästen o bygga på om ni förstår hur jag menar smile

"..bara"..

Tycker hursom att du har fantastiska drömmar. Släpp dom inte, även om du förmodligen kommer märka att det lär ta emot. Allt är inte så enkelt som det låter.
Kör hårt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Xebers76
24 juni 2016 · 2 264 Inlägg

Tänk på att en bil med tvärställd motor har styrväxeln bakom motorn, den måste du nu har fram, tvivlar starkt på att den kommer få plats där den sitter nu, och ska den vara fram så måste styrlederna ansluta framför hjulen och inte bakom som dem gör nu

Kardantunneln är för liten, växellådan får inte plats

Om du kör med en 1031 axel som är en hel axel så måste det finner mer rum i kardantunneln för att axeln ska få plats om bilen är sänkt, troligen kommer inte "urgröpningen" i tanken att vara hög nog heller

Bakvagnen från en AWD är inte gjord för att driva bilen själv, ofta är sakerna för smått dimensionerade, den behöver hjälp från framhjulsdriften, hade nog i detta fall tagit en komplett bakvagn från TEX en BMW

Du kommer upptäcka fler saker, det finns folk som gjort sånt här, så det går ju såklart, det vi andra här vill säga är bara att detta är ett jättestort ingrepp och kräver väldigt mycket kunskap

Men fortsätt att leta info, för det hade varit grymt häftigt att se något sånt här irl smile

Senast redigerat av Xebers76 (24 juni 2016)

Evildan
24 juni 2016 ·

Slit bort baksätet och montera motorn där.

Dongki
25 juni 2016 · 108 Inlägg

styrväxlen vet jag redan om att det inte kommer gå med orginal . var senast idag o tittaade lite under huven. fick en liten ide om man kanske skulle gjort om framvagnen o ta den från en annan bil o modda den så den passar. samt flytta styrväxel o ta dom fjäderben som man tar från donator bil. men hur som helst så har jag inte tänkt att detta bygge ska gå på en räls. gillar lite utmaningar o tänkte att det får ta sin tid det behöver för hur som helst så hade det vart rätt så roligt o genomföra detta bygge. ingen som har rakställt d5252t i v70 vad jag har sätt hittils iaf smile

Volvo 745 (1988)
Knugcab
25 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Jag hade nog i så fall satsat på att kolla på framvagnen från Volvo 960 95-98 (inte 940!) då dessa delar en hel del komponenter med 850 redan, känns som att skall man byta framvagnen till en från en RWD-bil så bör det bli smidigaste alternativet, men jag har givetvis ingen aning.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
FLindgren
25 juni 2016 · 5 089 Inlägg

Det är många som har räkställt d5252t motorer till bakhjulsdrift och det är många som har gjort bakhjulsdrift utav v70 bilarna.
Lättaste är nog om du letar redan på någon utav dessa och frågat lite hur de har gjort.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Dongki
25 juni 2016 · 108 Inlägg

okej är jätte tacksam för alla svar tips o ideer. ska försöka leta lite och fråga runt. återigen tacksam för snabba svar smile

Volvo 745 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang