Köpråd: Saab 9000

BlizzBeast
25 juni 2016 · 4 Inlägg

Hej,

jag är sugen på att köpa en saab 9000
men jag är inte så påläst vad som man ska kolla efter när det gäller saab och t5 motorn. är det något speciellt man ska kolla efter på dom bilarna? vad är vanliga problem med modellen? skulle uppskatta all info och hjälp smile

kan även ta tips på andra roliga bilar upp till ca 20'000kr, manuell och körglädje är ett måste smile bakhjulsdrivet är lite mer intressant är framhjulsdrivet men alla förslag är välkomna

Tack i Förhand
Blizz

panda666
26 juni 2016 · 4 228 Inlägg

BlizzBeast skrev:
Hej,

jag är sugen på att köpa en saab 9000
men jag är inte så påläst vad som man ska kolla efter när det gäller saab och t5 motorn. är det något speciellt man ska kolla efter på dom bilarna? vad är vanliga problem med modellen? skulle uppskatta all info och hjälp smile

kan även ta tips på andra roliga bilar upp till ca 20'000kr, manuell och körglädje är ett måste smile bakhjulsdrivet är lite mer intressant är framhjulsdrivet men alla förslag är välkomna

Tack i Förhand
Blizz

är inte så förtjust i saab faktiskt men har några trevliga kollegor på jobbet som har saab 9-3 samt 9-5 från 2003-2004 med dom snyggare karosserna. en av kollegorna har sin 9-5 med en ganska sportig look med 2.3t motorn tror jag. Han har chippat den osv. Vad ja minns så skulle den ha runt 350hk. Röd färg. Faktiskt en av dom snyggare saabarna som jag har skådat. Så jag skulle nog rekommendera dig en 9-3    9-5 faktiskt^^

http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_2_ … 11&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 11&w=3

Evildan
26 juni 2016 ·

Rost.
Växellåda, kärvande 2:a är vanligt.
Annars sedvanlig bilköpskontroll av samtliga funktioner.
Trevliga rymliga och för sin tid extremt krocksäkra bilar som jag anser var långt före sin tid 1984 både designmässigt och teknologiskt.

mr_green
26 juni 2016 · 847 Inlägg

Backväxeln havererade på min gamla. Hört att det e relativt vanligt. Sen tappade jag bränsletanken en gång på grund av att banden som höll den hade rostat sönder.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Slash Saabifierad
27 juni 2016 · 2 023 Inlägg

Centrallås - vanligt att en eller flera dörrar inte låser sig eller låses upp

Servooljebehållaren - vanligt att det läcker, ofta är det en slang som lossnat eller gått hål på, märks på att bilen är trögstyrd och/eller att behållaren har låg nivå/helt tom

ACC - vanligt att den inte fungerar som den ska (antingen att den inte blåser som den ska eller att den inte ger tillräckligt med värme/kyla) så viktigt att testa

TCS - Det brukar sägas att man ska undvika 9000 med TCS (en form av antispinnsystem som jobbar med ABSen), detta börjar krångla förr eller senare och då är det knepigt att fixa, fanns vad jag vet på de första årsmodellerna med den nya karossen

Rost - Framskärmarna rostar i praktiken på alla 9000, enda sättet att förhindra det är att byta skärmar. Brukar också rosta vid tankluckan och i dörrarna.

Farthållaren - har bilen farthållare så brukar de lägga av, det är en brytare vid kopplingspedalen som brukar lägga sig att avbryta farthållaren hela tiden

Stöldskyddet - På de äldre Saab 9000 som bara har nyckel så är de ökända för att vara väldigt lättsnodda, nu kanske inte dagens tjuvar snor 9000s längre, men för att vara på den säkra sidan är det bättre att välja en bil som har larm/startspärr.

Magnetventilen - är det en fulltrycksturbo du tänkt kolla på alternativt lättryck som du tänkt göra till fulltryck så
använder de T5, vilket är lite knepigt/dyrt att få tag på

Tändkassetten - Tändkassetten kan vara en svag punkt, om den lägger av så stannar hela bilen och det enda sättet att få igång den igen är att byta tändkassett. Så det är bra att fråga om den är bytt eller om det följer med någon, extra viktigt om bilen rullat många mil och kassetten inte är bytt. Tar kanske några minuter att byta den och det är vanligt att 9000-ägare har en med sig i bakluckan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Dawidd
27 juni 2016 · 192 Inlägg

Jag hade en 9000 som min första bil och den tyckte jag var bekväm, hade en A50 så satt ju skinninredning i den.
Förövrigt så gick den skitslött (axeln till wgn hade hoppat) och det körde förra ägaren med i typ 1 år eller något, kopplade in den och då gick den friskt. 28000 mil och en glappfri turbo (T25 turbo).

Väldigt lätta bilar att meka med. Ska du köpa en 9000 leta efter en A50 eller Aero.
De är även lätta att skrämma upp, hade steg 3 i min och 3" från turbon big_smile Gick ganska gutt faktiskt!

IceEyes Varningar: För många..
27 juni 2016 · 2 552 Inlägg

Dawidd skrev:
Jag hade en 9000 som min första bil och den tyckte jag var bekväm, hade en A50 så satt ju skinninredning i den.
Förövrigt så gick den skitslött (axeln till wgn hade hoppat) och det körde förra ägaren med i typ 1 år eller något, kopplade in den och då gick den friskt. 28000 mil och en glappfri turbo (T25 turbo).

Väldigt lätta bilar att meka med. Ska du köpa en 9000 leta efter en A50 eller Aero.
De är även lätta att skrämma upp, hade steg 3 i min och 3" från turbon big_smile Gick ganska gutt faktiskt!

Råkade ut för samma missöde med min, brydde mig inte direkt om att åtgärda det utan körde så i x antal år tonguetongue

I övrigt en gemytlig bil med solida motorer och suveräna stolar.

Bränslepumpen, rost (skärmar och dörrar), samt tändkassetten är svaga punkter som jag kommer att tänka på i skrivande stund.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
27 juni 2016 ·

IceEyes skrev:

Dawidd skrev:
Jag hade en 9000 som min första bil och den tyckte jag var bekväm, hade en A50 så satt ju skinninredning i den.
Förövrigt så gick den skitslött (axeln till wgn hade hoppat) och det körde förra ägaren med i typ 1 år eller något, kopplade in den och då gick den friskt. 28000 mil och en glappfri turbo (T25 turbo).

Väldigt lätta bilar att meka med. Ska du köpa en 9000 leta efter en A50 eller Aero.
De är även lätta att skrämma upp, hade steg 3 i min och 3" från turbon big_smile Gick ganska gutt faktiskt!

Råkade ut för samma missöde med min, brydde mig inte direkt om att åtgärda det utan körde så i x antal år tonguetongue

I övrigt en gemytlig bil med solida motorer och suveräna stolar.

Bränslepumpen, rost (skärmar och dörrar), samt tändkassetten är svaga punkter som jag kommer att tänka på i skrivande stund.

Dom är ju inte riktigt lika driftsäkra som en Prius fast mkt trevliga bilar ändå.
Synd att 9000 aldrig blev en kombi. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang