Problem med dumpventil

Fabben_
27 juni 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en fråga angående en öppen dumpventil. Finns det något givet varvtal eller laddtryck den pyser? Tycker nämligen min dump inte pyser förrän jag varvar runt 4000 rpm och släpper gasen och ibland inte ens då tycker jag. När jag varvar mindre och släpper gasen öppnar den inte alls utan då låter det från turbosarna istället. Svårt att förklara ljudet men typ schu, schu, schuuu låter det, nån kanske fattar tongue När den väl öppnar tycker jag turbosarna låter också. Det är en supra mkiv TT -93 jspec vi snackar om med en molli öppen dump. När jag köpte bilen för några veckor sen och körde den på motorväg så pös dumpen när jag bara gasade lite lätt och sedan släppte men nu när jag kör motorväg och gör samma sak pyser det inte utan då låter turbosarna som beskrivet istället. Tycker även den pös betydligt lättare vid lägre hastigheter när jag köpte den.

Hoppas nån förstår vad jag menar. Tack! smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2016 · 26 136 Inlägg

Dumpventilen bör ju gå att justera, så den släpper ut trycket vid lättare/hårdare belastning.
Ofta en skruv upptill man justerar, alternativt att man får byta fjäder/fjädrar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Janneutanb
27 juni 2016 · 7 271 Inlägg

Kika först så slangen till den inte läcker. Annars får du justera den

Fabben_
27 juni 2016 · 4 Inlägg

Tack för svaren, tog loss slangen och det gömde sig några sprickor så blir till att byta den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang