Södertäljebro-eländet.

Soulman
26 juni 2016 · 1 271 Inlägg

torsen skrev:
Om vi återgår till ursprunget/orsaken till tråden.
Primärt yttre åverkan på bron = långtradare i aktuellt fall.
Sekundärt = oförmågan hos militären, länsstyrelsen och kommunen att samarbeta(komma över ens om kostnadsfördelningen).
Alla 3 har en beredskap - men inte handläggare som kan samarbeta.
Finns fler förutbestämda och förberedda platser där Ing 1´s befintliga beredskapsbroar kan finnas på plats på runt 3 timmar.
Må vara en beredskapshemlighet jag röjer nu.

Personligen anser jag man borde tänkt lite längre då man anlade den s k Mälarbron, på vilken R55:an löper över Mälaren.

Suck!

Det där är ju jävligt intressant. Samhällsekonomiskt är det i högsta grad ett riksintresse att denna vägsträcka är normalt farbar. Det är ingen liten störning när det pågår i två veckor som utannonserat. Om inte löktårtorna till ministrar vaknat ut sill-koman ännu är det hög tid att testa beredskapen. Beordra att sätta in beredskapen för övning om annat beslutsfattande saknas!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
26 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Ska förresten åka norrgående imorgon. Det skulle inte förvåna mig alls om det är fortsatt avstängt i södergående och inte en enda arbetsbil står där och har påbörjat reparationen. Det är ju helg och viktigare att vara ledig än att lösa situationen åt några hundra tusen bilister.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2016 · 17 477 Inlägg

Snacka om Östkustproblem :-)

18 Januari 1980 fick vi ett mindre problem med vår bro till fastlandet. Den rasade och föll ner i havet. Det var faktiskt ett irritationsmoment. I synnerhet sommartid kunde det ta över 3 timmar att ta sig en sträcka som normalt klarades av på 20 minuter.

Ni får väl överleva i 2 veckor. Vi överlevde i 18 månader.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
26 juni 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Snacka om Östkustproblem :-)

18 Januari 1980 fick vi ett mindre problem med vår bro till fastlandet. Den rasade och föll ner i havet. Det var faktiskt ett irritationsmoment. I synnerhet sommartid kunde det ta över 3 timmar att ta sig en sträcka som normalt klarades av på 20 minuter.

Ni får väl överleva i 2 veckor. Vi överlevde i 18 månader.

Nåja du bor ju i en byhåla, så då var ni inte så prioriterade wink    Göteborg är ju inte så viktigt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2016 · 17 477 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Snacka om Östkustproblem :-)

18 Januari 1980 fick vi ett mindre problem med vår bro till fastlandet. Den rasade och föll ner i havet. Det var faktiskt ett irritationsmoment. I synnerhet sommartid kunde det ta över 3 timmar att ta sig en sträcka som normalt klarades av på 20 minuter.

Ni får väl överleva i 2 veckor. Vi överlevde i 18 månader.

Nåja du bor ju i en byhåla, så då var ni inte så prioriterade wink    Göteborg är ju inte så viktigt.

Så sant. Vi kanske är lite tåligare än sötvattensfolket med. Vem vet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
26 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Snacka om Östkustproblem :-)

18 Januari 1980 fick vi ett mindre problem med vår bro till fastlandet. Den rasade och föll ner i havet. Det var faktiskt ett irritationsmoment. I synnerhet sommartid kunde det ta över 3 timmar att ta sig en sträcka som normalt klarades av på 20 minuter.

Ni får väl överleva i 2 veckor. Vi överlevde i 18 månader.

Nåja du bor ju i en byhåla, så då var ni inte så prioriterade wink    Göteborg är ju inte så viktigt.

Så sant. Vi kanske är lite tåligare än sötvattensfolket med. Vem vet?

Bedrövligt att höra att det tog 18 månader. Jag kommer ihåg när det hände och det var verkligen som en skräckfilm när de pratade om det på nyheterna. Satte man inte in någon ersättning alls under 18 månader, var Tjörn isolerat? Färjor etc? Iofs var detta en annan tid, jag kan tänka mig att det passerar fler fordon över Södertäljebron på ett dygn nu än det gjorde över Tjörnbron på 18 månader 1980 men det spelar ju egentligen ingen roll för de enskilda drabbade.

Åter till frågan om I1s broar. Är de verkligen dimensionerade för 2-3-4 filer motorväg? I en krigssituation kommer ju förmodligen folk sluta åka till jobbet, så de är ju avsedda för att forsla över en annan mängd folk och materiel?

Det vore synd om tråden blev någon slags "vi mot er". Även om vissa användare inte har varken livserfarenhet eller hjärnverksamhet för att undvika detta så borde andra faktiskt ha det. Kanske börjar det lida mot sitt slut här?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
26 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Snacka om Östkustproblem :-)

18 Januari 1980 fick vi ett mindre problem med vår bro till fastlandet. Den rasade och föll ner i havet. Det var faktiskt ett irritationsmoment. I synnerhet sommartid kunde det ta över 3 timmar att ta sig en sträcka som normalt klarades av på 20 minuter.

Ni får väl överleva i 2 veckor. Vi överlevde i 18 månader.

Å andra sidan har väl alla tjörnbor egen båt?

Utmarks-Loke
26 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Annars är det kanske någon som minns problemen med Skjeggestadbrua på E18 i Norge. Ett fundament gled iväg på kvicklera och södergående bro fick rivas. Olyckan hände i februari 2015 och den nya bron öppnar nu om en dryg vecka. Där är nästan 18 månader det också.

Power-krille
27 juni 2016 · 672 Inlägg

stockholm anses ju vara rikets framsida, utvecklingens huvudstad, osv osv
men trafiksitautionen tävlar ju om att vara sämst bland sveriges största städer!

töntstämpeln blommar ju upp rätt friskt........och skyll inte på de tillfälligt styrande, så här har det ju varit
i alla värdsliga tider

"Väx inte upp! det är en fälla"
torsen
27 juni 2016 · 7 236 Inlägg

Enligt intervjuer med sakkunniga på radio Stockholm kanske det inte räcker med 2 månader för att reparera bron.
Inte bara vägtrafiken och transittrafiken från Baltikum som drabbas utan även sjöfarten.sad

Soulman
27 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Åkte förbi där idag. Mycket riktigt så fanns inte en enda arbetsbil och ingen bil överhuvudtaget som antydde att någon ens funderar över hur detta ska lösas.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hool
28 juni 2016 · 1 067 Inlägg

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:

tkd_rille skrev:

De är ett alternativ.  De tar tid men de är alternativ.   Tycker du att exakt alla broar i stockholm skulle ha en extra bro?  Då kan de även sätta tull på E4an så de bekostas av de som brukar vägen smile

De är ju inte som så att de händer så ofta att de blir stopp så länge.

Bättre alla sitter på motorvägen istället.   smile

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Vad är ditt förslag förutom att få tradarchaufförer att köra in i broarna ?   
Däremot kan jag tycka att de är bra märkligt att de inte är byggt några ringleder som malmö har tex.   Till och med min "hemstad" med en befolkning på 50 tusen i kommunen har ju en ringled wink

Var på gång..  Kallades Dennispaketet.. Stoppades av några foliehattar och trädkramare..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Hool
28 juni 2016 · 1 067 Inlägg

caromania skrev:

tkd_rille skrev:
Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.

tkd_rille skrev:
Tur att inte allt byggs på huvudstaden utan viktiga delar finns utanför den med i byhålorna som håller storstaden vid liv wink

Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

Köerna är nog värre i Stockholm..   Problemet med Göteborg är att det är byggt för högertrafik från början och du måste veta vilken fil du ska köra i god tid innan annars hamnar du käpprätt åt helvete..

Avfarter till vänster, höger och i mitten.....   Stockholm har dryga köer men det är iallafall logiskt och skyltat ^^

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Muttley
28 juni 2016 ·

Soulman skrev:
Åkte förbi där idag. Mycket riktigt så fanns inte en enda arbetsbil och ingen bil överhuvudtaget som antydde att någon ens funderar över hur detta ska lösas.

De kanske har kört en koll men väljer att planera på kontoret?  Jag hade inte velat ha mitt kontor utomhus wink

Hool skrev:

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Vad är ditt förslag förutom att få tradarchaufförer att köra in i broarna ?   
Däremot kan jag tycka att de är bra märkligt att de inte är byggt några ringleder som malmö har tex.   Till och med min "hemstad" med en befolkning på 50 tusen i kommunen har ju en ringled wink

Var på gång..  Kallades Dennispaketet.. Stoppades av några foliehattar och trädkramare..

Men jag menar längre tillbaka.   Borde ha byggts för 30-40 år sedan.

Utmarks-Loke
30 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Hool skrev:
Problemet med Göteborg är att det är byggt för högertrafik från början och du måste veta vilken fil du ska köra i god tid innan annars hamnar du käpprätt åt helvete..

Aha är det därför. Jag har alltid undrat, för något konstigt är det med vägnätet i den staden.

Evildan
30 juni 2016 ·

Svarte_Orm skrev:

Hool skrev:
Problemet med Göteborg är att det är byggt för högertrafik från början och du måste veta vilken fil du ska köra i god tid innan annars hamnar du käpprätt åt helvete..

Aha är det därför. Jag har alltid undrat, för något konstigt är det med vägnätet i den staden.

Vilken tur att Stockholms trafiknät började byggas efter den 3 september 1967. roll

Hool
1 juli 2016 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hool skrev:
Problemet med Göteborg är att det är byggt för högertrafik från början och du måste veta vilken fil du ska köra i god tid innan annars hamnar du käpprätt åt helvete..

Aha är det därför. Jag har alltid undrat, för något konstigt är det med vägnätet i den staden.

Vilken tur att Stockholms trafiknät började byggas efter den 3 september 1967. roll

Tingstadstunneln, grundbulten i Göteborg är det som ställer till det..   Den är skum...

Något liknande finns mig veterligen inte i Stockholm..   Det är moderniserat efter 67 mer än en gång..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Evildan
1 juli 2016 ·

Hool skrev:

Evildan skrev:

Svarte_Orm skrev:
Aha är det därför. Jag har alltid undrat, för något konstigt är det med vägnätet i den staden.

Vilken tur att Stockholms trafiknät började byggas efter den 3 september 1967. roll

Tingstadstunneln, grundbulten i Göteborg är det som ställer till det..   Den är skum...

Något liknande finns mig veterligen inte i Stockholm..   Det är moderniserat efter 67 mer än en gång..

Slussen byggdes 1935.
Essingeleden 1960.
Bägge är byggda för vänstertrafik med allt vad det innebär.
Då jovisst finns det kvarlevor från den tiden i tokstan också och inte bara hos räkodlarna.

Senast redigerat av Evildan (1 juli 2016)

caromania Forummoderator
1 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

Evildan skrev:
Vilken tur att Stockholms trafiknät började byggas efter den 3 september 1967. roll

Tingstadstunneln, grundbulten i Göteborg är det som ställer till det..   Den är skum...

Något liknande finns mig veterligen inte i Stockholm..   Det är moderniserat efter 67 mer än en gång..

Slussen byggdes 1935.
Essingeleden 1960.
Bägge är byggda för vänstertrafik med allt vad det innebär.
Då jovisst finns det kvarlevor från den tiden i tokstan också och inte bara hos räkodlarna.

Sedan är det säkert så att Stockholm lagt mer krut de senaste 20 åren på att vidareutveckla infrastrukturen än vad de har i Göteborg (gissar jag), men man har heller inte haft något val med tanke på befolkningsökningen. (Ex "min" motorväg har gått från 2 filer till 3-4-5 filer de senaste 12-13 åren.)

Däremot har man inte gjort de stora omläggningar som skulle behövts göras i tid. Norrortsleden och Södra länken är planlagda på Hedenhös tid och beslutade/projade på -90talet, dvs underdimensionerade redan när de sedermera kom i bruk för några år sedan, och de är heller ingen egentlig lösning på huvudproblemet. Vi får se hur Förbifart Stockholm faller ut även om säkert byråkratin lyckas se till att den är omodern när den öppnar.

Befolkningen har trots allt ökat ganska mycket mer i Stockholm än i Göteborg under de senaste decennierna. (Storstockholm har sedan 1990 ökat med ca 600.000 invånare och Storgöteborg med 200.000 och Storstockholm drar ifrån kraftigt.) Sedan vet jag inte om pendlandet inom regionen är lika stort i Göteborg som i Stockholm? Folk åker från Västerås och Eskilstuna i större utsträckning nu än tidigare. Slutsatsen blir att en så pass stor stad byggd på öar inte fungerar när infrastruktur och vägnät skadas.

Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Power-krille
1 juli 2016 · 672 Inlägg

caromania skrev:

Evildan skrev:

Hool skrev:
Tingstadstunneln, grundbulten i Göteborg är det som ställer till det..   Den är skum...

Något liknande finns mig veterligen inte i Stockholm..   Det är moderniserat efter 67 mer än en gång..

Slussen byggdes 1935.
Essingeleden 1960.
Bägge är byggda för vänstertrafik med allt vad det innebär.
Då jovisst finns det kvarlevor från den tiden i tokstan också och inte bara hos räkodlarna.

Sedan är det säkert så att Stockholm lagt mer krut de senaste 20 åren på att vidareutveckla infrastrukturen än vad de har i Göteborg (gissar jag), men man har heller inte haft något val med tanke på befolkningsökningen. (Ex "min" motorväg har gått från 2 filer till 3-4-5 filer de senaste 12-13 åren.)

Däremot har man inte gjort de stora omläggningar som skulle behövts göras i tid. Norrortsleden och Södra länken är planlagda på Hedenhös tid och beslutade/projade på -90talet, dvs underdimensionerade redan när de sedermera kom i bruk för några år sedan, och de är heller ingen egentlig lösning på huvudproblemet. Vi får se hur Förbifart Stockholm faller ut även om säkert byråkratin lyckas se till att den är omodern när den öppnar.

Befolkningen har trots allt ökat ganska mycket mer i Stockholm än i Göteborg under de senaste decennierna. (Storstockholm har sedan 1990 ökat med ca 600.000 invånare och Storgöteborg med 200.000 och Storstockholm drar ifrån kraftigt.) Sedan vet jag inte om pendlandet inom regionen är lika stort i Göteborg som i Stockholm? Folk åker från Västerås och Eskilstuna i större utsträckning nu än tidigare. Slutsatsen blir att en så pass stor stad byggd på öar inte fungerar när infrastruktur och vägnät skadas.

Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker
bil.

fan oxxå! då faller ju mitt påhopp på stockholms trafikplanerare,

"Det finns nog ingen enkel lösning. Det går inte att bygga bort problemet. Lösningen är att färre människor åker bil."

och det är för övrigt i linje med  mina tankegångar!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang