Mystiskt problem. Passat 1.8T -98 gaspådrag

Makemehappy
27 juni 2016 · 256 Inlägg

Kan det vara bränsleregulatorn som orsakar dessa slumpvisa ryck/slö gång?

Makemehappy
27 juni 2016 · 256 Inlägg

erik540 skrev:
kan vara auktion fabriksreklamation (gratis) på tändspolarna på din bil med kontakta en auktioserad vw verkstad o kolla

Vet du om det är samma tändspole till audi a3 som passat 98?

it_mutt Avstängd
27 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Makemehappy skrev:

erik540 skrev:
kan vara auktion fabriksreklamation (gratis) på tändspolarna på din bil med kontakta en auktioserad vw verkstad o kolla

Vet du om det är samma tändspole till audi a3 som passat 98?

Beror till att börja på vilka årsmodeller du tänker på.



Garantiärende på en snart 20 år gammal bil är nog allt lite önsketänkande tycker jag allt...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
28 juni 2016 · 5 525 Inlägg

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:

erik540 skrev:
kan vara auktion fabriksreklamation (gratis) på tändspolarna på din bil med kontakta en auktioserad vw verkstad o kolla

Vet du om det är samma tändspole till audi a3 som passat 98?

Beror till att börja på vilka årsmodeller du tänker på.



Garantiärende på en snart 20 år gammal bil är nog allt lite önsketänkande tycker jag allt...

Det är faktiskt fortfarande aktion på tändspolarna, eller om den slutade för någon månad sedan. Även de bilar som det var bytt till piratspolar fick byta dom på aktion om det visade sig att det inte var gjort ännu ifall dom kom in på verkstadsbesök.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Parsan
28 juni 2016 · 166 Inlägg

Jag skulle börja med att kolla över gasspjället samt luftmassemätaren.Kan ev vara tändspolar också.Som tidigare nämt finns det en teknisk åtgärd på just tändspolar.Pm ditt regnr så kan jag kolla om din bil fortfarande är berörd av detta.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Stefan7neson
28 juni 2016 · 394 Inlägg

Hej.

Backventilen under insuget kan vara trasig. Kolla skicket på slangar/rör under insug. Backventilen sitter fast i en slang som går in i ett t-kors av gummi. För att kontrollera om ventilen är trasig, skaka den, om den skramlar så är den trasig.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Lånad bild.

Med vänlig hälsning Stefan

it_mutt Avstängd
28 juni 2016 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:

Vet du om det är samma tändspole till audi a3 som passat 98?

Beror till att börja på vilka årsmodeller du tänker på.



Garantiärende på en snart 20 år gammal bil är nog allt lite önsketänkande tycker jag allt...

Det är faktiskt fortfarande aktion på tändspolarna, eller om den slutade för någon månad sedan. Även de bilar som det var bytt till piratspolar fick byta dom på aktion om det visade sig att det inte var gjort ännu ifall dom kom in på verkstadsbesök.

Se där minsann

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
30 juni 2016 · 256 Inlägg

Vet någon om detta är kontakten till LMM på passat 98?


[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/91/90413/90413-dbc4e57c96fc9423b81bef9886776d38.jpg[/img]

simlar
30 juni 2016 · 5 525 Inlägg

Makemehappy skrev:
Vet någon om detta är kontakten till LMM på passat 98?


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 776d38.jpg

Det där ser ut att vara till vevhusventen.

Är det en 1,8T sitter LMM inuti luftburken, kontakten är ej synlig utan sitter under ett gummilock då LMM sitter monterad inuti luftburken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
1 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Kontakten du "pilat" där går till N75:an.

Senast redigerat av it_mutt (1 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
1 juli 2016 · 256 Inlägg

it_mutt skrev:
Kontakten du "pilat" där går till N75:an.

Magnetventilen? Drog ur den och körde, och det var ingen skillnad.

Undrar verkligen nu var kontakten till LMM sitter, har fått höra att man inte behöver öppna luftfilterhuset för att koppla ur LMM

simlar
1 juli 2016 · 5 525 Inlägg

Makemehappy skrev:

it_mutt skrev:
Kontakten du "pilat" där går till N75:an.

Magnetventilen? Drog ur den och körde, och det var ingen skillnad.

Undrar verkligen nu var kontakten till LMM sitter, har fått höra att man inte behöver öppna luftfilterhuset för att koppla ur LMM

Nä du tar bort gummilocket/gummigenomföringen på ovansidan av luftburken, där i sitter kontakten på LMMen som sitter monterad inuti luftburken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
1 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Makemehappy skrev:

it_mutt skrev:
Kontakten du "pilat" där går till N75:an.

Magnetventilen? Drog ur den och körde, och det var ingen skillnad.

Undrar verkligen nu var kontakten till LMM sitter, har fått höra att man inte behöver öppna luftfilterhuset för att koppla ur LMM

Om det inte gör någon skillnad med urkopplad N75 så går den redan i "limp mode" när det gäller laddet, dvs inte laddar fullt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
1 juli 2016 · 256 Inlägg

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:

it_mutt skrev:
Kontakten du "pilat" där går till N75:an.

Magnetventilen? Drog ur den och körde, och det var ingen skillnad.

Undrar verkligen nu var kontakten till LMM sitter, har fått höra att man inte behöver öppna luftfilterhuset för att koppla ur LMM

Om det inte gör någon skillnad med urkopplad N75 så går den redan i "limp mode" när det gäller laddet, dvs inte laddar fullt.

Vad säger det? Är som sagt inte så bilkunnig. Kan man redan nu konstatera att jag behöver byta något?

Senast redigerat av Makemehappy (1 juli 2016)

it_mutt Avstängd
2 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Makemehappy skrev:

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:

Magnetventilen? Drog ur den och körde, och det var ingen skillnad.

Undrar verkligen nu var kontakten till LMM sitter, har fått höra att man inte behöver öppna luftfilterhuset för att koppla ur LMM

Om det inte gör någon skillnad med urkopplad N75 så går den redan i "limp mode" när det gäller laddet, dvs inte laddar fullt.

Vad säger det? Är som sagt inte så bilkunnig. Kan man redan nu konstatera att jag behöver byta något?

Jag säger det wink

Lite mer seriöst så är det som så att om inte bilen kan kontrollera laddtrycket (vilket, väldigt enkelt är vad just N75:an gör; ser till att du inte får skenladd/överladd), så väljer bilen att lägga sig på ett lägre laddtryck (0.3...har jag för mig) för att förhindra att du "kör sönder något".

Det jag menar är alltså;

Om du kör en runda med sladden i kopplad (gasar på och så), sen kopplar ur den, och det inte gör någon skillnad på hur bilen beter sig (den blir, för enkelhetens skull; inte slöare), så är bilen i "limp home"-läge. Av någon anledning.

Givetvis är det bäst om du kan dra ut felkoder osv och ev. liveläsa laddtrycket av den enkla anledning att det kan vara "svårt att veta" om man inte vet hur bilen "ska gå".

Det (exempelvis en trasig N75:a) i sin tur påverkar dock inte dina startproblem

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
2 juli 2016 · 256 Inlägg

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:

it_mutt skrev:
Om det inte gör någon skillnad med urkopplad N75 så går den redan i "limp mode" när det gäller laddet, dvs inte laddar fullt.

Vad säger det? Är som sagt inte så bilkunnig. Kan man redan nu konstatera att jag behöver byta något?

Jag säger det wink

Lite mer seriöst så är det som så att om inte bilen kan kontrollera laddtrycket (vilket, väldigt enkelt är vad just N75:an gör; ser till att du inte får skenladd/överladd), så väljer bilen att lägga sig på ett lägre laddtryck (0.3...har jag för mig) för att förhindra att du "kör sönder något".

Det jag menar är alltså;

Om du kör en runda med sladden i kopplad (gasar på och så), sen kopplar ur den, och det inte gör någon skillnad på hur bilen beter sig (den blir, för enkelhetens skull; inte slöare), så är bilen i "limp home"-läge. Av någon anledning.

Givetvis är det bäst om du kan dra ut felkoder osv och ev. liveläsa laddtrycket av den enkla anledning att det kan vara "svårt att veta" om man inte vet hur bilen "ska gå".

Det (exempelvis en trasig N75:a) i sin tur påverkar dock inte dina startproblem

Verkligen tack för dina svar, du verkar vara bra kunnig!

Att bilen har varit slö (misstänkt att den inte laddar som den skall) är inget jag har bekymrat mig om direkt. Men detta problem fanns redan innan jag fick ryck problem med bilen. Detta problem prioriterar jag inte just nu

Som sagt, bilen startar 20/20 gånger. Ibland händer det dock att den startar och och sedan dör, då brukar det hjälpa att varva upp motorn lite och sen dör den inte. Men ibland svarar inte bilen på gas vid start, utan den har bara bestämt sig för att dö. Men det händer inte ofta 1/20.

Det jag tycker är konstigt är att den inte svarar på gas vi det enstaka tillfälle, alltså jag kan verkligen ha gasen i botten, men den reagerar inget och dör en sekund efter.

Jag har beställt tändstift, så de ska jag byta, då har ja bytt bränslepump, bränslefilter, och stift.

Då återstår (vad jag har förstått)

LMM
Tändspolar/kablar
Gasspjäll + grundinställning
vakuumlangar
tempgivare

Det jag verkligen verkligen inte förstår är, vad är det som är sönder på bilen som gör att bilen fungerar PERFEKT 1-2 dagar, sen kommer problemet i 1-2 minuter en dag och försvinner igen. Men alltså jag måste understryka att de rycken som bilen får är inte små skakningar under någon längre tid, utan motorbroms ryck (högst i några sekunder under en minut) sen försvinner det när man ibland stänger av bilen och låter den vara och startar igen.?

Så skumt..

Senast redigerat av Makemehappy (2 juli 2016)

it_mutt Avstängd
2 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Makemehappy skrev:
Verkligen tack för dina svar, du verkar vara bra kunnig!

Att bilen har varit slö (misstänkt att den inte laddar som den skall) är inget jag har bekymrat mig om direkt. Men detta problem fanns redan innan jag fick ryck problem med bilen. Detta problem prioriterar jag inte just nu

Som sagt, bilen startar 20/20 gånger. Ibland händer det dock att den startar och och sedan dör, då brukar det hjälpa att varva upp motorn lite och sen dör den inte. Men ibland svarar inte bilen på gas vid start, utan den har bara bestämt sig för att dö. Men det händer inte ofta 1/20.

Det jag tycker är konstigt är att den inte svarar på gas vi det enstaka tillfälle, alltså jag kan verkligen ha gasen i botten, men den reagerar inget och dör en sekund efter.

Jag har beställt tändstift, så de ska jag byta, då har ja bytt bränslepump, bränslefilter, och stift.

Då återstår (vad jag har förstått)

LMM
Tändspolar/kablar
Gasspjäll + grundinställning
vakuumlangar
tempgivare

Det jag verkligen verkligen inte förstår är, vad är det som är sönder på bilen som gör att bilen fungerar PERFEKT 1-2 dagar, sen kommer problemet i 1-2 minuter en dag och försvinner igen. Men alltså jag måste understryka att de rycken som bilen får skakningar, utan motorbroms ryck (högst i några sekunder under en minut) sen försvinner det när man ibland stänger av bilen och låter den vara och startar igen.?

Så skumt..

Möjligt jag missat det tidigare i tråden, men; finns det något alls samband? Alltså att den gör så om det är fuktigt ute, eller "kallt", eller om den stått under någon dag eller det är helt slumpmässigt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Makemehappy
2 juli 2016 · 256 Inlägg

it_mutt skrev:

Makemehappy skrev:
Verkligen tack för dina svar, du verkar vara bra kunnig!

Att bilen har varit slö (misstänkt att den inte laddar som den skall) är inget jag har bekymrat mig om direkt. Men detta problem fanns redan innan jag fick ryck problem med bilen. Detta problem prioriterar jag inte just nu

Som sagt, bilen startar 20/20 gånger. Ibland händer det dock att den startar och och sedan dör, då brukar det hjälpa att varva upp motorn lite och sen dör den inte. Men ibland svarar inte bilen på gas vid start, utan den har bara bestämt sig för att dö. Men det händer inte ofta 1/20.

Det jag tycker är konstigt är att den inte svarar på gas vi det enstaka tillfälle, alltså jag kan verkligen ha gasen i botten, men den reagerar inget och dör en sekund efter.

Jag har beställt tändstift, så de ska jag byta, då har ja bytt bränslepump, bränslefilter, och stift.

Då återstår (vad jag har förstått)

LMM
Tändspolar/kablar
Gasspjäll + grundinställning
vakuumlangar
tempgivare

Det jag verkligen verkligen inte förstår är, vad är det som är sönder på bilen som gör att bilen fungerar PERFEKT 1-2 dagar, sen kommer problemet i 1-2 minuter en dag och försvinner igen. Men alltså jag måste understryka att de rycken som bilen får skakningar, utan motorbroms ryck (högst i några sekunder under en minut) sen försvinner det när man ibland stänger av bilen och låter den vara och startar igen.?

Så skumt..

Möjligt jag missat det tidigare i tråden, men; finns det något alls samband? Alltså att den gör så om det är fuktigt ute, eller "kallt", eller om den stått under någon dag eller det är helt slumpmässigt?

Helt slumpmässigt, bilen använder jag varje dag. Spelar ingen roll varmt eller kallt eller fuktigt..(men om det hade det vad skulle det vara då?)

Makemehappy
22 juli 2016 · 256 Inlägg

NU ger jag upp! Lämnar in den för felsökning. Bör man hitta felet på 1 timme som jag lagt gränsen?
Vill inte betala för att de ska komma på att de vet lika mycket som jag om bilen..

CC72
23 juli 2016 · 1 661 Inlägg

För ett fel som uppkommer lite då och då kommer nog inte en timme att räcka.
Regga dig på vwpc (passat-forum) och försök att hitta någon som sitter på vag-com/vcds. Där kan man kolla alla värden live, kalibrera gasspjäll och mycket mycket mera.

Bättra att betala en privatperson en tusenlapp eller två istället för att ge verkstaden pengar för att hitta svar du redan vet.

Återkom dock gärna om du skulle få reda på vad felet var.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang